CANLANDIRMA SİNEMADA ÇİZGİ ROMAN ESTETİĞİ: “SPIDER-MAN: INTO THE SPIDER-VERSE” ÖRNEĞİ

İnsanın görüntü ile kendini anlatma isteği, mağara duvarlarından günümüze birçok değişim geçirmiş ve bu değişimlerin pek çoğuna teknoloji eşlik etmiştir. Değişim, disiplinler arası etkileşime de sebep olmuştur. Bu etkileşim toplumsal ya da teknolojik olduğu kadar, sanat dallarının birbiri arasında da gerçekleşmiştir. Sinemanın diğer sanat dalları ile olan ilişkisi biçim ve içerik bağlamda pek çok kez değerlendirilmiştir. 2018 yılında gösterime giren çizgi roman uyarlaması “Spider-Man: Into the Spider-Verse” filmi ana akım uzun metraj canlandırma filmler arasında kendine has görselliği ile öne çıkmaktadır. Çizgi Romanın anlatım diline ait referanslar filmin temel görsel estetiğini oluşturmaktadır. Bu referanslar, basılı materyalin doğası gereği kullanılan teknikler, matbaa makinelerinden kaynaklı baskı hataları ya da özgün anlatımının bir parçası olarak geliştirilen yansıma sesler, hareket hattı çizgileri gibi görsel yöntemlerin uyarlanması ile filmde yer almaktadırlar. Bu çalışma birçok farklı görsel sanat disiplininin teknik yöntemini kendi içerisinde harmanlamayı başaran canlandırma sinemanın, çizgi roman ile doğrudan bağlantısı olan görsel anlatımını ve filmdeki kullanım biçimini Genette’in metinsel-aşkınlık türleri bağlamında değerlendirmiştir.

COMIC BOOK AESTHETICS IN ANIMATION CINEMA: “SPIDER-MAN: INTO THE SPIDER-VERSE” EXAMPLE

The desire of the person to express himself with the image has undergone many changes from the cave walls to the present day and many of these changes have been accompanied by technology. Change also caused interdisciplinary interaction. This interaction occurred between social and technological as well as art branches. The relationship of cinema with other art branches has been evaluated many times in terms of form and content. The comic book adaptation “Spider-Man: Into the Spider-Verse”, which was released in 2018, stands out with its unique visuality among mainstream feature animation films. References to the narrative language of Comic Book constitute the basic visual aesthetics of the film. These references are included in the film by the techniques used due to the nature of the printed material, the printing errors caused by the printing machines or the adaptation of visual methods such as reflection sounds, motion line lines developed as part of its original expression. This study evaluated the visual expression of the animated cinema, which was able to blend the technical method of many different visual art disciplines in itself, and its usage in the film in the context of Genette's Transtextuality types.

___

  • AKTULUM, K. (2011). Metinlerarasılık / Göstergelerarasılık. Kanguru Yayınları.
  • AKTULUM, K. (2014). Metinlerarası İlişkiler.Kanguru Yayınları.
  • AKTULUM, K. (2018). Sinema ve Metinlerarasılık: Filmlerarası Etkileşimler ve Aktarımlar. Çizgi Kitabevi.
  • AY, D. A. (2017). Ses Sembolizmi ve Ses-Anlam Uyumunun Farklı Bir Sınıflandırma Denemesi. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi, 57(57), 17-27. https://doi.org/10.26561/iutded.369143
  • BARTHES, R. (2007). Yazı Üzerine Çeşitlemeler Metnin Hazzı (2. bs). Yapı Kredi Yayınları.
  • BEATY, B. (2017). Sanat Karsisinda Çizgi Roman. Yapı Kredi Yayinlari.
  • BURKE, L. (2015). The Comic Book Film Adaptation: Exploring Modern Hollywood’s Leading Genre. Univ. Press of Mississippi.
  • Domestic Yearly Box Office IMDB. (2020, Temmuz 3). Box Office Mojo by IMDB. https://www.boxofficemojo.com/year/?ref_=bo_nb_sl_secondarytab
  • EISNER, W. (2001). Comics and Sequential Art by Will Eisner. Poorhouse Press.
  • ERİNÇ, S. M. (1994). Postmodernizm’in Tanımı. Anadolu Sanat, 2. https://hdl.handle.net/11421/1059
  • GENETTE, G. (1997). Palimpsests: Literature in the Second Degree (C. Newman & C. Doubinsky, Çev.; 8th ed. edition). University of Nebraska Press.
  • HICKMAN, J., SPENCER, N., & BENDIS, B. M. (2011). Ultimate Fallout (2011) #4 | Comic Issues | Marvel. Marvel Entertainment. https://www.marvel.com/comics/issue/39962/ultimate_fallout_2011_4
  • Into The Spider-Verse’s Production Designer Shares Secrets (Artists Alley) | SYFY WIRE. (2019). [Https://www.youtube.com/watch?v=TGXEh-YEj40]. https://www.youtube.com/watch?v=TGXEh-YEj40
  • JENKINS, H. (2019). Cesur Yeni Medya (3. bs). İletişim Yayınları. https://www.iletisim.com.tr/kitap/cesur-yeni-medya/9330
  • KOWALSKI, J. (t.y.). Comics: Comic Books—Illustration History—Norman Rockwell Museum. Comic Books History. Geliş tarihi 23 Haziran 2020, gönderen https://www.illustrationhistory.org/genres/comics-comic-books
  • MCCLOUD, S. (2018). Çizgi Romanı Anlamak.Sırtlan Kitap.
  • MİSİROGLU, G. (2012). The Superhero Book: The Ultimate Encyclopedia of Comic-Book Icons and Hollywood Heroes (2 edition). Visible Ink Press.
  • NYBERG, A. K. (1994). Seal of Approval: The Origins and History of the Comics Code. Univ. Press of Mississippi.
  • PERSICHETTI, B., RAMSEY, P., & ROTHMAN, R. (2018, Aralık 12). Spider-Man: Into the Spider-Verse [Animation, Action, Adventure, Family, Sci-Fi]. Sony Pictures Entertainment (SPE), Columbia Pictures, Marvel Entertainment.
  • PIKKOV, Ü. (2010). Animasophy: Theoretical Writings on the Animated Film. Estonian Academy of Arts.
  • SAUSSURE, F. D. (2001). Genel Dilbilim Dersleri (1. bs). Multilingual Yabancı Dil Yayınları.
  • Shared universe. (2020, Haziran 12). Wikipedia. https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Shared_universe&oldid=962079964
  • STAM, R. (2014). Sinema Teorisine Giriş. Ayrıntı Yayınları.
  • WOLK, D. (2008). Reading Comics: How Graphic Novels Work and What They Mean (Reprint edition). Da Capo Press.
  • WOLLEN, P. (2018). Sinemada Göstergeler ve Anlam (3. bs). Metis Yayınları.