Grup Aidiyetinin Tipik Özdeşimleri Bağlamında Bakara Suresinde ‘Yahudi Grup Dayanışması’

Yahudiler, Tanrı’nın Hz.Musa ile yapmış olduğu ahitten dolayı kendilerini seçilmiş bir millet olarak görürler.Bu seçilmişlik inancı grup dayanışmasının temelini oluşturur.Bu algı; Yahudilerin her türlü baskı ve zorlama karşısında dini ve milli kimliklerini korumalarında etkili olmuş ve onları diğer milletlerden ayrı kılmıştır. Kur’an’ı Kerim’de, Bakara Suresi 47. Ayeti bu seçilmişliği ifade etmektedir. ‘ Ey İsrailoğulları! Size verdiğim nimetimi ve sizi alemlere üstün kıldığımı hatırlayın.’ İsrailoğullarının hangi açıdan seçilmiş olduklarını anlamak çok önemlidir. Yahudiler, bu üstünlüğü ırksal olarak anlamlandırsalar da  İsrâiloğulları’nın; üstün kılınmasının sebebi, İslami kaynaklara göre; onların kendi dönemlerinde küfür ve dalâlet içinde yaşayan milletlere karşı ilâhî dini benimsemeleri, peygamberler atası olan Hz. İbrâhim’in soyundan gelmeleri ve içlerinden birçok peygamber çıkması sebebiyle kazandıkları üstünlükleridir. Nitekim Kur’an’ı Kerim’in Hucurat Suresi’nin 13. ayetinde üstünlüğün ancak takva ile olacağı bildirilmiştir.Yine Bakara Suresinin 170. ayetinde de belirtildiği gibi, Yahudilere,Allah’ın indirdiği dine ve bu dinin gereği olan hükümlere uymaları istendiğinde, Onların kendi atalarının dinine bağlı kalacaklarını söylemeleri de tipik bir grup aidiyetinin örneğidir. Çünkü kendisini bir gruba ait hisseden bireyin tutumları; grubun kurallarını, değerlerini ve inançlarını yansıtma eğilimi göstermektedir.

Jews as a Typical Example For Group Solidarity in Surat Al Baqara in The Qur’an

The Jews regard themselves as a chosen nation for the sake of God's doing with the Prophet Musa. This selection is the foundation of belief in group solidarity. It was influential in protecting the Jews' religious and national identity in the face of all kinds of oppression and coercion, and by this acceptance they were separated from other nations. Surah al-Baqara (verse 47) in the Holy Quran, refers to this being chosen: “ O Children of Israel! Call to mind the (special) favour which I bestowed upon you, and that I preferred you to all other (for My Message). " It is very important to understand that the fact that in which way the Israelites were chosen. Eventhough they (Jews) interpreted this favour as racial superiority over the other nations in the world, it is because that, according to Islamic texts, they adapted the divine religion against the nations who have lived in profanity and perversion in their own times, and Prophet Abraham, the fathers of other prophets who come from the same line with him came among them, also many other prophets came among among them. When they are asked to obey Jehuda's religion which Allah has sent down, and the provisions of this religion, ( al-Baqara 2: 170 ) it is also an example of a typical group affiliation that they will adhere to the religion of their own ancestors. Because the attitudes of the individual in the sense of belonging to a group; they tend to reflect the group's rules, values and beliefs. Solidarity between individuals belonging to Judaism, which is both religious and racial, is strong because of the abundance of resources it feeds on.

___

Kur’an-ı Kerim. (Bölümlerdeki Ayet Mealleri Kur’an Yolu Türkçe Meal ve TefsirI’ den Alınmıştır).

ADAM, Baki. (1992).Yahudilerde Din ve Gelenek Üstüne, Ankara, İslami Araştırmalar Dergisi, c.6, s.1,ss. 45-47

¬¬¬—.(1997).Yahudiliğin Hıristiyanlığa ve İslam’a Bakışı, Ankara İlahiyat Fakültesi Dergisi, c.37,ss. 336

—. (2015).Dinler Tarihi: Yahudilik, Ankara: Grafiker Yayınları.

AKPINAR, Ali. (2002).Günümüz İnsanının Kur’an’a Olan İhtiyacı, Diyanet İlmi Dergisi, c.38, s.3,Ss,124-124.

ALKAN, Necati. (1999).Günümüzde ve Gelecekte Psikolojik Harekât, Polis Bilimleri Dergisi, c.1, s.3,ss 85-90.

ALTUNTAŞ, H, Şahin, M. (2008). Kur’an’ı Kerim Meali, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.

AYDIN, Mehmet. (2015).Dinler Tarihine Giriş, Ankara: Literatürk Yayınevi.

AYDIN, Nurullah.(2016).Dünya’da ve Türkiye’de Dinler-Irklar-Diller, İstanbul: Parola Yayınları.

BAYYİĞİT Mehmet. (2003).Kur'an Sosyolojisi Üzerine Denemeler, Ankara: Yediveren Yayınları.

BİLGİN, Nuri. (1999). Kollektif Kimlik, İstanbul: Sistem Yayıncılık.

CİNOĞLU, Hüseyin. (2013).Kitle Psikolojisi, Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları, ss:9-10.

DEMİRCİ, Kürşat. (2016).Yahudilik ve Dini Çoğulculuk, İstanbul: Kitapevi Yayınları.

DURKHEİM, Emile. (1923).Dini Hayatın İbtidai Şekilleri,(Çev. H.Cahit Yalçın),İstanbul.

DURMUŞ, Zülfikar.(2003). Kur’an’ı Kerimde Sosyal Gruplar, Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, s,3,ss, 18.

GİDDENS, Anthony. (2013). Sosyoloji, (Çev. Cemal Güzel),İstanbul: Kırmızı Yayınları.

GÖLCÜK, Şerafettin.(2000).Din ve Toplum, İstanbul: Esra Yayınları.

GÜNAY, Ünver. (2001). Din Sosyolojisi, İstanbul: İnsan Yayınları.

GÜNGÖR, Özcan. (2007). Kur’an’da Sosyal Bütünleşme, Diyanet İlmi Dergi, s. 2, c.43. Ankara.

—. (2016a).Din Psikolojisi Ders Notları (Basılmamış), AYBÜ İslami İlimler Bölümü, Ankara.

—. (2016). Toplumsal Değişme ve Din Ders Notları (Basılmamış), AYBÜ İslami İlimler Bölümü, Ankara.

GÜRKAN, Salime Leyla (2013) Yahudilik, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, c.43, ss,189,Ankara: TDV Yayınları.

—.(2005).Kur’an’a Göre Seçilmişlik Kavramıve İsrailoğulları’nın Seçilmişliği Meselesi, İstanbul: İslam Araştırmaları Dergisi, s.13, ss.35-36.

İbn Haldun. ( 1982).Mukaddime, (Çev. Süleyman Uludağ), İstanbul: Dergâh Yayınları.

HARMAN, Ömer Faruk. (2013).Yaşayan Dünya Dinleri, Eskişehir: Açıköğretim Fakültesi Yayınları.

HOCA, Kemal. (1990).Günümüz Din ve Fikir Hareketleri Ansiklopedisi, İstanbul: Risale Yayınları.

HOGG, M, Vaughan, G. (2005).Social Psychology, (Çev. İ.Yıldız, A.Gelmez), Ankara: Ütopya Yayınevi.

İNCEOĞLU, Metin. (2000).Tutum-Algı-İletişim, 3.Baskı, Ankara: İmaj Yayıncılık.

KAĞITÇIBAŞI, Ç, Cemalcılar, Z.(2016).Dünden Bugüne İnsan ve İnsanlar, İstanbul: Evrim Yayınevi.

KARAMAN, H vd. (2012).Kur’an Yolu Türkçe Meal ve Tefsir, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.

KIRCA, Celal. (2012). Kur’an ve Modern Bilim, Erciyes Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, s. 15, ss. 17.

KOŞTAŞ, Münir. (1987). Sosyalleşme, A.Ü.İ.F Dergisi, c.XXIX, Ankara.

KUTUP, Seyyid. (2001).Fi Zılali’l Kur’an, İstanbul: Hikmet Yayınları.

LE BON, Gustave. (1997).Kitleler Psikolojisi, Çev. Yunus Ender, İstanbul: Hayat Yayıncılık.

MEVDUDİ. (2013).Tefhimu’l Kur’an, Çev. Durmuş Bulgur, Ankara: Yediveren Kitap Yayınları.

ÖZTÜRK, Y. Nuri. (1993).Kur’an’ın Temel Kavramları, İstanbul: Yeni Boyut Yayınları.

RAHMAN, Fazlur. (1994). Major Themes of The Qur’an, Bıblıotheca Islamıca, Minneapolis.

SEYYAR, Ali. (2004). Davranış Bilimleri Terimleri, İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.

SEZEN, Yümni. (1994). İslam Sosyolojisine Giriş, İstanbul: Turan Kültür Vakfı Yayıncılık

—. (2004). İslam’ın Sosyolojik Yorumu, İstanbul: İz Yayıncılık.

SİLAH, Mehmet. (2005).Sosyal Psikoloji-Davranış Bilimi, Ankara: Seçkin Yayınları.

ŞERİF, Muzaffer. (1985).The Psycology of Social Norms,(Çev. İsmail Sandıkçıoğlu), İstanbul: Alan Yayıncılık.

TASLAMAN, Caner. (2011). Kur’ani-Bilimsel-Teoloji, Bilimsel-Kur’ani-Teoloji ve Kur’ani-Ahenksel-Teoloji:Astronomi(http://www.canertaslaman.com/wp-content/uploads/2011/10/caner_taslaman_makale_kuran_ve_bilim.pdf) (Erişim T.25.07.17)

TAZEGÜN, Yusuf. (2014).Kuran’da Sosyal İlişkiler, Ehl-i Beyt Âlimleri Derneği, (http://www.ehlibeytalimleri.com/kuran-da-sosyal-iliskiler_d7023.html) (Erişim T. 28.07.2017)

UYGUN, Oktay. (2008).İbn Haldun’un Toplum ve Devlet Kuramı, Ankara: Oniki Levha Yayıncılık.

YAMAN, Kurtca.(2016). Kur’an Kıssalarında Toplum Özellikleri, Yüksek Lisans Tezi: OMÜ, Samsun.

YAZIR, Elmalılı M. Hamdi. (2016).Hak Dini Kur’an Dili, c. 1, İstanbul: Hisar Yayınları.