Descartes’in Epistemolojisinde Tanrı Fikri

Descartes, epistemolojisinde açık ve seçik bilginin elde edilmesinde şüphe yöntemini kullanarak düşünce tarihinde önemli bir yer edinmiştir. Duyular aracılığıyla elde edilen bilgiler başta olmak üzere sahip olunan bütün bilgileri şüphe süzgecinden geçirmiştir. Daha sonra, düşünme edimini esas alarak bilginin temel kaynağının zihin olduğunu ileri sürmüştür. Ontoloji ve epistemolojisini düşünme ediminden hareketle ve şüphe yöntemini kullanarak temellendirmiştir. Çalışmamızda ilk olarak Descartes’ın hakiki bilgiye ulaşmada nasıl bir yol izlediği, hangi ilkeleri benimsediği ele alınmıştır. İkinci aşamada, Descartes’ın bilgiden hareketle Tanrı fikrine geçişi incelenmiştir. Bu bağlamda, metafizik anlayışının temelleri, Tanrı’nın bilinebilirliği, Tanrı kanıtlaması, Tanrı fikrine neden ihtiyaç duyduğu vb. konular irdelenmiştir. Çalışmamızın amacı, Descartes’ın kesin ve sağlam kabul ettiği bilgi görüşü ile Tanrı fikri arasındaki ilişkinin nasıl olduğunu açıklamak, Tanrı’yı metafizik alana sıkıştırmayıp, epistemoloji ile bağıntısının anlaşılmasına dikkat çekmektir.

The Idea of God in Descartes' Epistemology

Descartes has gained an important place in the history of thought by using the suspicion method in obtaining clear and distinct information in its epistemology. The information obtained through the senses has passed through all the acquired knowledge, especially through the filter of doubt. He later claimed that the basic source of knowledge was the mind based on the thought. He based his ontology and epistemology using the method of doubt, starting from the act of thought. In our study, firstly, the way Descartes followed in reading real information and which principles it adopted were discussed. Secondly, Descartes' transition from knowledge to the idea of God is examined. In this context, the foundations of metaphysical understanding, the knowing of God, proofs for the exitence of God, why he needs the idea of God, etc. are examined. The aim of the study is to explain how the relationship between the ideaof God, which Descartes regards as precise and sound does not squeez God into the metaphysics field but to draw attention to the understanding of epistemology and its connection.

___

  • Akdağ, Özcan. Tanrı ve Özgürlük. Ankara: Elis Yayınları, 2016.
  • Armağan, Mustafa. Cogito Öyleyse Descartes. İstanbul: Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık, 1997.
  • Bumin, Tülin. Tartışılan Modernlik: Descartes ve Spinoza. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2012.
  • Cevizci, Ahmet. 17. Yüzyıl Felsefesi. İstanbul: Say Yayınları, 2013.
  • Descartes. Metafizik Üzerine Düşünceler. çev. Çiğdem Dürüşken. İstanbul: Kabalcı Yayıncılık, 2013.
  • Descartes. Meditasyonlar. çev. İsmet Birkan. Ankara: Bilgesu Yayıncılık, 2014.
  • Descartes. Yöntem Üzerine Konuşma. çev. Özcan Doğan. Ankara: Doğu Batı Yayınları, 2014.
  • Descartes. Felsefenin İlkeleri. çev. Mesut Akın. İstanbul: Say Yayınları, 2015.
  • Gökberk, Macit. Felsefenin Evrimi. İstanbul: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları, 1979.
  • Hilav, Selahattin. Felsefe El Kitabı. İstanbul: Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık, 2014.
  • Laberthonniere, Descartes Üzerine Tetkikler. çev. Mehmet Karasan. Ankara: Maarif Yayınevi, 1959.
  • Özalp, Hasan. “Descartes Felsefesinde Kozmolojik Argüman Soruşturması”. İnanç, Kültür ve Mitoloji Araştırmaları Dergisi 11/2 (Temmuz-Aralık 2014), 149-150.
  • Tekeli, Sevim vd. Bilim Tarihine Giriş. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2012.
  • Timuçin, Afşar. Descartes Felsefesine Giriş. İstanbul: Bulut Yayınları, 1999.