T5 TRAMVAY HATTI VE DENİZ ENTEGRASYONU: HALİÇ KÖRFEZİ ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA

İstanbul Haliç Körfezi’nde deniz ulaşımının olması ve körfezin Eyüp ilçesi alanında kalan T5 tramvay hattı ile entegrasyonu durumunda oluşacak yolculuk talebi ve bu yolculuk talebine karşılık deniz hat veya hatlarına ait iskele, kapasite ve sefer sayılarının belirlenmesine yönelik incelemeler yapılmıştır. Yapılan tahminler bireylerin kendilerine en yüksek fayda sağlayacak güzergahı seçeceği varsayımına göre ampirik olarak oluşturulmuş senaryolara göre yapılmıştır. Senaryolar, deniz entegrasyonu sonrasında yolculuk sürelerinin azalması durumunda yolculukların %100, %80 ve %50’sinin deniz ulaşımını tercih edeceği varsayımlarına dayanmaktadır. Sonuç olarak, körfezde tramvay hattı, otobüs ve deniz entegrasyonu olması durumunda zirve saatlerde farklı senaryolara göre yaklaşık olarak 200 ile 700 arası yolculuk talebi oluşmakta ve bu nedenle 2 yeni iskele ve 3 yeni deniz hattı önerilmektedir. Güzergahların uygun olması durumunda, körfezde aktif olarak deniz taşımacılığının kullanılması ve körfez çevresinde üzerinde karayolu taşımacılığı tarafından oluşan trafik yükünün azaltılması sağlanacaktır.

T5 TRAM LINE AND MARINE INTEGRATION: A STUDY ON THE HALİÇ BAY

Investigations were carried out to determine the travel demand that will occur in case of sea transportation in the Golden Horn Bay in Istanbul and the integration of the bay with the T5 tram line in the Eyup district area, and to determine the pier, capacity and frequency of the sea line or lines in response to this expected travel demand. Estimates are made according to empirically created scenarios, on the assumption that individuals choose the route that provides the highest utility to them. The scenarios are based on the assumptions that 100%, 80% and 50% of trips will prefer sea transport if travel time reduces after sea transport integration. As a result, in the case of tram line, bus and sea integration in the bay, approximately 200 to 700 trips occur according to different scenarios during peak hours, and therefore 2 new piers and 3 new sea lines are proposed. In case the routes are available, the active use of sea transport in the gulf and the reduction of the traffic load created by road transport around the gulf will be ensured.

___

  • Bocarejo, J. P., & Urrego, L. F. (2020). The impacts of formalization and integration of public transport in social equity: The case of Bogota. Research in Transportation Business & Management, 100560.
  • Domencich, T. A. ve McFadden, D. (1975). Urban travel demand: A behavioral analysis, North-Holland Publishing Company. Ergin, M.E., 2015. İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 23, İstanbul.
  • Gür, A., 2019. Integration Of Public Transport Services: The Case Of İstanbul, Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 18-38, Ankara.
  • Ibrahim, M. F. (2003)., Improvements and integration of a public transport system: The case of Singapore. Cities, 20(3), 205-216. İETT, 2022. İETT Otobüs Hatları ve Durakları. https://www.iett.istanbul/tr/main/hatlar (Erişim Tarihi: 10.04.2022).
  • Metro İstanbul, 2022. Metro Hatları. https://www.metro.istanbul/ (Erişim Tarihi: 09.04.2022).
  • Müftüoğlu, A., 2008. Marmara Denizi Haliç ve Körfezlerinin Hidrodinamik Yapısı, İstanbul Üniversitesi, Deniz Bilimleri ve İşletmeciliği Enstitüsü, Doktora Tezi, 1-2, İstanbul.
  • Nigro, A., Bertolini, L., & Moccia, F. D., (2019). Land use and public transport integration in small cities and towns: Assessment methodology and application. Journal of Transport Geography, 74, 110-124.
  • Nosal, K., & Solecka, K. (2014). Application of AHP method for multi-criteria evaluation of variants of the integration of urban public transport. Transportation Research Procedia, 3, 269-278.
  • Saliara, K., 2014. Public Transport Integration: the Case Study of Thessaloniki, Greece. Transportation Research Procedia, 4, 535 – 552. Saraçoğlu, B., 2012. Toplu Taşıma Sistemlerinin Entegrasyonunda Aktarma Merkezleri: İstanbul Tarihi Kıyı Bölgeler Örneği, Bahçeşehir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 13, İstanbul.
  • Şehir Hatları, 2022. Şehir Hatları Güncel Durum Bilgisi. https://www.sehirhatlari.istanbul/ (Erişim Tarihi: 11.04.2022).
  • Türkiye İstatistik Kurumu, 2021. Türkiye 2021 Yılı Nüfus Verileri. https://data.tuik.gov.tr/Kategori/GetKategori?p=Nufus-ve-Demografi-109 (Erişim Tarihi: 20.04.2022).
  • Türkiye İstatistik Kurumu, 2021. Türkiye 2021 Yılı Nüfus Verileri. https://data.tuik.gov.tr/Kategori/GetKategori?p=Nufus-ve-Demografi-109 (Erişim Tarihi: 20.04.2022).
  • Uzun, S., 2020. Eminönü-Alibeyköy Tramvay Hattı Projesi Coğrafi Bilgi Sistemi (CBS), Tabanlı Güzergah Analizi ve Gelişimi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 15, İstanbul.
  • Williams, H. C. W. L. (1977). On the formation of travel demand models and economic evaluation measures of user benefit, Environment and Planning A, 9(3), Syf. 285-344.