Tasarım Prensiplerinden Vurgunun Görsel Sanatlarda İncelenmesi
Bu makalenin amacı tasarım alanındaki vurgu prensibini
disiplinlerarası bir anlayışla ele almaktır. Araştırmanın ilk bölümünde görsel
sanatlarda tasarım olgusu ve vurgu prensibi hakkında açıklamalar yer
almaktadır. Daha sonraki bölümde ise kavramsal çerçeve biraz daha
detaylandırılarak görsel tasarımda vurgu prensibini oluşturan öğe ve prensipler
incelenmiştir. Kontrast etki bölümünde Heykeltraş Anis Kapoor’un Monadsal
Tekillik için Kesitsel Gövde Hazırlığı isimli çalışması, görsel izolasyon
bölümünde ise ressam Edgar Degas’ın Operada Dans Sınıfı isimli yağlıboyası
örnek olarak ele alınmaktadır. Yerleştirme bölümünde fotoğrafçı Alfred
Eisenstaedt’in, Atlantik Üzerindeki Uçuş Sırasında Graf Zeppelin Gövdesinin
Onarımı isimli fotoğrafı ve son olarak oran bölümünde Louise Bourgeois’in Maman
adlı eseri incelenmektedir. Sonuç kısmında ise vurgu prensibinin çalışmaya
kattığı değere dikkat çekilmekte ve vurgunun olmadığı durumlarda izleyici ve
eser ilişkisinin nasıl olabileceğine dair değerlendirmeler bulunmaktadır.
___
- Batchelder, E. A. (1906). The Principles of Design, Second Edition, Chicago: The Inland Prınter Company.
Lauer, D. A. (1990). Design Basics, Third Edition, Orlando, Florida: Charlyce Jones Owen.
Pöggeler, O. (2002). Bild und Technik Heidegger, Klee und Moderne Kunst, Vilhem Fink Verlag, München: Bayerische StaatsBibliothek.