Posterlerde Fotoğraf Kullanımı ve Alternatif Unsurlar Üzerindeki Avantajları

Çevremizde gördüğümüz posterler, hem tanıtım hem de sosyal içerikli reklamlar içinkullanılmaktadır. Posterlerin bu geniş kulanım alanları grafik tasarım uygulamalarında önemli yertutmaktadır. Posterler; semboller, yazı, çizim, resim, şema ve fotoğraflar gibi pek çok görsel unsuriçerebilir. Fotoğraf bu unsurlardan en yenisi olmasına rağmen büyük oranda kullanılmaktadır.Poster olabildiğince fazla kişiye ulaşmak için topluma açık alanlarda yer almaktadır. Bu alanlarinsanların hareket halinde olduğu mekanlar olduğundan, posterlerin hızlı ve güçlü bir etkioluşturması beklenmektedir. Posterlerin bu yönü göz önüne alındığında fotoğrafın direkt ve hızlıolmak, gerçeklik duygusu yaratmak gibi bazı üstünlükleri vardır. Bu araştırmada poster tasarımındafotoğraf kullanımının avantajları seçilen poster tasarımları aracılığıyla incelenmiştir.

Photograph Usage in Posters and its Advantage Over Alternative Elements

Posters, being used in both for advertisements and for social good, are everywhere in our world.Their wide usage makes them take a great part in graphic designing practice. Posters may consist ofmany visual elements like symbols, typography, illustrations, pictures, schemas, and photography.Although photography is the newcomer of these elements, it has biggest share-out in usage.Posters usually find place in public areas to achieve as much people as possible and these crowdedpublic areas are generally places that most of people are in motion so poster designs are expectedto make deep and fast impacts. Thinking that attribute of posters, we may say photography hasseveral advantages over writing and pictures; like creating sense of reality, being direct and fastin signification etc. This paper examines the advantages of photography the usage of in posterdesigning with the help of some actual poster designs.designing with the help of some actual poster designs.

___

  • Ambroso, Gavin, and Paul Harris. 2012. Grafik Tasarım Temelleri. Translated by Mehmet Emir Uslu. İstanbul: İnkılap Kitabevi Baskı Tesisleri.
  • Ambroso, Gavin, and Nigel Aono-Billson. 2013. Grafik Tasarım Temelleri: 01 Grafik Tasarımda Dil ve Yaklaşım. Translated by Melike Taşçıoğlu. İstanbul: Ömür Matbaacılık A.Ş.
  • Armstrong, Helen. 2007. Grafik Tasarım Kuramı Tasarım Alanından Okumalar. Translated by Mehmet Emir Uslu. İstanbul: Pasifik Ofset Ltd. Şti.
  • Barnard, Malcolm. 2002. Sanat, Tasarım ve Görsel Kültür. Translated by Güliz Korkmaz. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Becer, Emre. 1997. İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara: Dost Kitabevi.
  • Benjamin, Walter. 2011. Fotoğrafın Kısa Tarihi. Translated by Osman Akınhay. İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Berger, John. 2010. Görme Biçimleri. Translated by Yurdanur Salman. İstanbul: Metis Yayıncılık Ltd.
  • Brandmap. 2016. “Görsel iletişimin gücü”. Accessed December 30, 2016. h t t p s : / / w w w . f a c e b o o k . c o m / 343444649175589/photos/a.347197625466958.1073741828.343444649175589/5945952873 93856/?type=3&theater
  • Gümüştekin, Nuray. 2013. “Rengin Bir Grafik Tasarım Ürünü Olarak Afişe Katkısı: Tarihsel Bir İnceleme.” Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi 9: 35–50.
  • Kılıç, Levent, and Mehmet Kesim, Ufuk Küçükcan, Alper Altunay, Orhan Cem Çetin. 2010. Fotoğraf ve hareketli Görüntünün Tarihi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Web-Ofset Tesisleri.
  • Lockenour, Falyn. (2011). “Fashion Claims More Victims Than You Think”. Accessed Januar 18, 2018. https://sites.google.com/site/falynlockeng101portfolio/review
  • Lust, Hout. WWF: “Fashion Claims More Victims Than You Think”. Accessed May 20, 2016. http:// drprem.com/marketing/wwf-fashion-claimsmore-victims-than-you-think.html
  • Oksay, Ünsal. 1992. İletişimin ABC’si. İstanbul: Simavi Yayınları.
  • Özkeçeci, İlhan. 2001. Fotoğraf Sanatı’nın Grafik Sanatı’ndaki Üretime Etkisi. Lisans Tezi. Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, Grafik Bölümü.
  • Özmen, Melike. 2012. “Bilgi Toplumu’nda Yaşamanın Getirdiği Sosyal ve Kültürel Değişikliklerin Görsel İletişim Tasarımı Alanındaki Etkileri ve Bilgilendirme Tasarımı”. Accessed June 20, 2016. https://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/25099772/Melike_Ozmen_Bildiri_Metni_ve_Ozetler.pdf?AWSAccessK eyId=AKIAIWOWYYGZ2Y53UL3A&Expires=1516453119&Signature=lAZw33VEH7RBch OHW2Qa2XbFHvc%3D&response-contentdisposition=inline%3B%20filename%3DBilgi_Toplumu_nda_Yasamanin_Getirdigi_So.pdf
  • Rutherford, Paul. 2015. Yeni İkonalar?Televizyonda Reklam Sanatı. Translated by Mustafa K. Gerçeker. İstanbul: Yapı Kredi Yayıncılık ve Sanayi A.Ş.
  • Salur, Nilgün. 2014. Sürdürülebilirlik ve Geri Dönüşüm Açısından Grafik Tasarım, Yayınlanmamış Tez ve Sanatta Yeterlik Çalışması, Kocaeli: T.C. Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Plastik Sanatlar Anasanat Dalı, Plastik Sanatlar Sanatta Yeterlik Programı.
  • Salur, Nilgün. 2012. The Efficiency Of Photography in Designing Posters/ Relation Of The Photo And Writing. Accessed May 20, 2016. http://art-science.org/nicograph/disk/2012i/ papers/6-4s.pdf.
  • Sarıkavak, Namık Kemal. 1997. Tipografinin Temelleri. Ankara: Doruk Yayınları.
  • Sarıkavak, Namık Kemal. 2005. Sayısal Tipografi 1. Ankara: Başkent Üniversitesi Yayınları.
  • Sontag, Susan. 1993. Fotoğraf Üzerine. Translated by Reha Akçakaya. İstanbul: Altıkırkbeş Yayınları.
  • Sözen, Metin and Uğur Tanyeli. 1992. Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Toscani, Oliviero. 1996. Reklam Bize Sırıtan Bir Leştir. Translated by Nihal Önal. İstanbul: AD Yayıncılık A.Ş. Webecoist, Accessed May 20, 2016. h t t p : / / w w w . m o m t a s t i c . c o m /webecoist/2008/12/27/creat i ve -adsenvironment-humanity/
  • Weill, Alain. 2015. Grafik Tasarım. Translated by Orçun Türkay. İstanbul: Yapı Kredi Yayıncılık ve Sanayi A.Ş
  • VISUAL REFERENCES: Figure 1: Poster with social context. 120+Creative Advertisements. 2010. Design. Accessed May 12, 2016. http://desigg.com/ daily-design-inspiration-4-120-creativeadvertisements
  • Figure 2: Advertising poster. Fat Can’t Hide. 2014. Creative Ad Awards. Accessed May 20, 2016. http://www. creativeadawards.com/fat-cant-hide-2/
  • Figure 3: Poster with social context. Sweet Kills - Feridas Feitas De Sorvete E Chocolate Alertam Para Riscos Da Diabetes. 2016. Sala7design. Accessed May 20, 2017. http://sala7design.com.br/2016/02/sweet-killspecas-que-apresentam-riscos-da-diabetes. html
  • Figure 4: Poster with social context. McCann Healthcare Worldwide Japan, Inc. 2010. Lürzer’s Int’l Archive Advertising Worldwide. Accessed June 20, 2016. http://www.luerzersarchive.com/en/magazine/print-detail/mccann-healthcare-worldwidejapan-inc-46499.html
  • Figure 5: Advertising poster. Accessed May 20, 2016. http://pzrservices.typepad.com/.a/6a00d83451ccbc69e201156f579797970b-pi
  • Figure 6: Poster with social context 33 Best Print-Ads of all time. 2009. Out of box. Accessed May 12, 2016. http://www.outofbox.in/33-best-print-ads/
  • Figure 7: “Fashion claims more victims than you think”, WWF License Copyright All rights reserved by houtlust. flickr. Accessed July 18, 2016. http://www.flickr.com/photos/ houtlust/2867898321/sizes/o/
  • Figure 8: “Stop the Chopping”, WWF WWF and SAFE Blog by Alex Blogging in Global warming, Protection of animals, Environment, Social advertising. 2007. The world of creative advertising. Accessed July 18, 2016. http://creativeadvertisingworld. com/wwf-and-safe/
  • Figure 9: “They Weren’t Born to be Worn”, SAFE WWF and SAFE Blog by Alex Blogging in Global warming, Protection of animals, Environment, Social advertising. 2007. The world of creative advertising. Accessed July 18, 2016. http://creativeadvertisingworld. com/wwf-and-safe/
  • Figure 10: “They Weren’t Born to be Worn”, SAFE WWF and SAFE Blog by Alex Blogging in Global warming, Protection of animals, Environment, Social advertising. 2007. The world of creative advertising. Accessed July 18, 2016. http://creativeadvertisingworld. com/wwf-and-safe/
  • Figure 11: Advertising poster Published by Daniel Nelson. 2012. 25 Fresh and Creative Adverstising Ideas. Accessed July 18, 2016. h t t p : / / w w w. f r o m u p n o r t h . c o m /c r e a t i v e - a d v e r t i s i n g - 5 2 3 / ? u t m _c o n t e n t = b u f f e r d 7 1 2 b & u t m _medium=social&utm_source=pinterest.com&utm_campaign=buffer
  • Figure 12: Poster with social context Chemicals. 2010. Boredpanda. Accessed July 18, 2016. http://www.boredpanda.com/top-40-coolcreative- antismoking-ads/