Grafik Tasarımda Minimalistleştirilen Ünlü Logolar ve Amblemler ile Sık Kullanılan Fontlar Arasındaki Etkileşim

Grafik tasarımda sık kullanılan fontlar, ünlü firmaların amblem ve logolarında minimalistleşmeyi tercih etmeleri, aralarındaki etkileşimler gibi tanımlara bu çalışmada yer verilmektedir. Logo tasarım tarzının kullanılacak yazı karakterine yön verişi ya da kullanılan yazı karakterindeki sadelik ve netliğin logo tasarımını nasıl yönlendirdiği logoların bu süreçte nasıl minimalistleştiği, çalışmayı oluşturan ana unsurdur. Çalışmada Apple Logosu, Google Logosu, McDanold’s, Adobe logosu veya amblemi gibi gelişimi en bilinen ve göz önünde olan tasarımlar ele alınırken, sık kullanılan yazı karakterinden olan Helvetica, Myriad gibi yazı karakterleri üzerinden inceleme yapılarak neden tercih edildiklerine odaklanılmaktadır. Konu başlıkları üzerinden yapılan literatür taramasında fontlar, logolar, amblemler ve minimalist tasarımlar arasındaki etkileşim ve uyum incelenmiştir. Çalışmada döneme ağırlığını koyan minimalist tasarım tarzı açıklanmış, zamanla ön planda olması muhtemel minimalist tasarım anlayışı vurgulanarak gelecekte tasarımların nasıl şekillenebileceğine dair bir yol gösterilmiştir. Tasarımlarda sadeleştirme, anlatılmak istenen tüm hikâyenin daha az ifade ile ortaya konduğu düşünüldüğünde genel kanının aksine basit değil zordur.

___

  • Akman, M. (2017). Entropi Kavramıyla Geçmişten Günümüze Helvetica'ya Bir Bakış ve Deneysel Tipografi. Sanat ve Tasarım Dergisi, 7 (2), 164-175.
  • Antmen, A. (2000). A’dan Z’ye 20. Yüzyıl Sözlüğü, P Sanat Kültür Antika Dergisi, 16, 50.
  • Bektaş, D. (1992). Çağdaş Grafik Tasarımın Gelişimi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Bürge, Z. E. (2020). Grafik Tasarımda Minimalizm Akımının Çikolata Ambalajları Üzerinden Analizi. Pearson Journal Of Social Sciences & Humanities. 6 (6), 274-284.
  • Erzen, J. N. (1997). Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi 2. İstanbul: YEM Yayınlarıi
  • Garfield, S. (2014). Tam Benim Tipim. İstanbul: Domingo Yayınevi.
  • Haksever, İ. (2021). Hareketli Grafik Tasarım Uygulamalarında Minimalist Yaklaşımlar ve Bir Uygulama. Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • İlbars, E. (2019). Hareketli Grafik Tasarımda Minimalizm. Işık Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Meyer, J. (2001). Minimalism, Art and Polemics in the Sixties, Yale University Pres New Haven and London,
  • Özdemir, F. (2017). Font Tasarlama Süreçleri ve Temel İpuçları. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 3(2), 62-70.
  • Özdemir, F. ve Kurt, H. (2018). Jan Tschichold'dan Bugüne Yeni Tipografi. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 4 (2), 86-101.
  • Sarıkavak, N. K. (2009). Çağdaş Tipografinin Temelleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, M. ve Keş, Y. (2015). Grafik Tasarımda Yeni Nesil Font Tasarımı. Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi, 8 (16), 331-349.
  • Yıldız, M. ve Keş, Y. (2017). 20. Yüzyılın Font Tasarımlarında Okunurluk Üzerinde Çalışmalar. İdil Dergisi, 6 (38).
  • İnternet Kaynakları Migros Kurumsal. (2021). https://migroskurumsal.com/dist/images/kurumsal-malzeme/M-Migros@300x-100.jpg. (Erişim tarihi: 30/10/2021.)
  • Kurt, A. (2015). https://medium.com/turkce/yaz%C4%B1-tipi-g%C3%B6r%C3%BCnd%C3%BC%C4%9F%C3%BCnden-%C3%A7ok-fazlas%C4%B1-6aadc68dc0f7. (Erişim tarihi: 30/10/2021).
  • Riggs, Tamye. "The Adobe Originals Silver Anniversary Story: Expanding the Originals". Typekit Blog. Adobe Systems.