TÜRKİYE’DE TÜKETİM KÜLTÜRÜ ÇERÇEVESİNDE YENİDEN ŞEKİLLENEN EVLİLİK RİTÜELLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME

Türkiye’ de ve Dünya’ da özellikle 1980 sonrasında yaşanan değişim ve yeni oluşumlar Tüketim Kültürünün az gelişmiş ülkeler üzerindeki etkilerini arttırmıştır.  Kapitalizmin önemli unsurlarından olan tüketim kültürü, kitle iletişim araçları ve küreselleşmeyle birlikte yaşamın her evresinde olduğu gibi evlilik ritüellerinin organize edilmesinde de uygulama alanı bulmuştur. Bu çalışma ile kitle iletişim araçları aracılığıyla uluslararası kültür öğelerinin Türkiye’ deki evlilik ritüellerini değiştirmesi, yeni ritüellerin organizasyon şirketleri ve hedef kitleleri tarafından benimsenerek yaygınlaşması irdelenmiştir. Araştırma kapsamında 2016 yılında Türkiye ’de yayınlanan evlilik dergileri taranarak söz konusu dergilerde en çok yer alan organizasyon şirketleriyle mülakat yapılmıştır. Türkiye’ de evlilik ritüellerinin yeniden şekillenmesi ve yeni türevlerinin ortaya çıkması ile Tüketim Kültürü arasında bir etkileşim olduğu sonucuna varılmıştır.

ANANALYSIS ON MARRIAGE RITUALS RESHAPED AROUND CONSUMPTION CULTURE IN TURKEY

The transition and new phenomenon experienced in Turkey and the World particularly after 1980 have increased the effects of Consumption Culture on under-developed countries.  Consumer culture, which is one of the most important elements of capitalism, also had reflections in the organization of marital rituals with the effect of mass communication tools and globalization, as is the case with every other aspect of life.The present study analyses redesign of marital rituals in Turkey with the effect of the international cultural elements through mass communication means, and adoption and spreading of the new ceremonies within the society. Wedding magazines published in Turkey in 2016 have been screened and popular event organizers appearing in these magazines have been interviewed within the scope of the study. It has been concluded that the redesign of marital rituals and emergence of the new derivatives are results of the interaction with the Consumption Culture. 

___

  • Adorno, T. W. Horkheımer, M.(2010). Aydınlanmanın diyalektiği. İstanbul: Kabalcı.
  • Baudrillard, J. (2015). Tüketim toplumu. İstanbul: Ayrıntı.
  • Beaud, M. ( 2015). Kapitalizmin tarihi 1500-2010. İstanbul: Yordam.
  • Bocock, R. (2014). Tüketim. Ankara: Dost.
  • Çakır, M. (2014). Görsel kültür ve kitle kültürü. Ankara: Ütopya.
  • Dağtaş, B., Dağtaş, E. (2009). Medya, Tüketim Kültürü ve Yaşam Tarzları. Ankara: Ütopya.
  • Debord, G. (2014). Gösteri toplumu. İstanbul: Ayrıntı.
  • Featherstone, M. (2013). Postmodernizm ve tüketim kültürü. İstanbul: Ayrıntı.
  • Fıske, J. ( 2014). İletişim Çalışmalarına Giriş. Ankara: Pharmakon.
  • Gürbilek, N. (2016). Vitrinde Yaşamak. İstanbul: Metis.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (2015). İnsan ve İnsanlar. İstanbul: Evrim.
  • Karaman, K. (2010). Ritüellerin Toplumsal Etkileri, SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi 21, 227-236.
  • Kongar, E. (2012). 12 Eylül kültürü. İstanbul: Remzi
  • McQuail, D.,Windal, S.(2010). İletişim Modelleri. Ankara: İmge.
  • Mora, N. ( 2011). Kültürlerarası iletişim bağlamında insana dair duygular ve ritüeller. Ankara: Nobel.
  • Mutlu, E. (2005). Globalleşme popüler kültür ve medya. Ankara: Ütopya.
  • Odabaşı, Y.(2013). Tüketim kültürü (Yetinen toplumdan tüketen topluma). İstanbul: Sistem.
  • Orçan, M. (2014 ). Osmanlı’dan günümüze modern Türk tüketim kültürü. Ankara: Harf Eğitim.
  • Oskay, Ü. (2014 ). Kitle iletişimin kültürel işlevleri. İstanbul: İnkılap.
  • Örnek, S. (2014 ). Türk halk bilimi. Ankara: Bilge Su.
  • Ritzer, G. (2011). Küresel dünya. İstanbul: Ayrıntı.
  • Tacoğlu, Tuğça, P. (2011).Türkiye’de Gerçekleştirilen Geleneksel Evlilik Çeşitlerinin Nedenleri ve Evlilik Üzerinde Törenin Etkisi, ODÜ Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, (4):115.
  • Yaylagül, L. ( 2014). Kitle iletişim kuramları. Ankara: Dipnot.
  • http://www.ayd.org.tr/TR/PDFs/2016_faaliyet_raporu.pdf-2017/(11.10.2017).
  • http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=21779-2016/ (11.10.2017)