“Bir Kız Hakkında” Fotoğraf Gazeteciliği olarak Moda Fotoğrafçılığı

Corinne’nin arkadaşı Rose Corinne’nin Londradaki dairesindeki eski bir kanepeye uzanmıştı. Rose’un etrafındaki bira ile kaplanmış halının üzerinde birkaç kupa, bir kültablası ve bir telefon kablosu vardı. Bu fotoğraf Corinne Day’in henüz işsiz olduğu ve her gece parti yaptığı günlerden kalmaydı. Onun kasvetli fakat içten fotoğrafçılığı adı Kate Moss olan ünsüz genç modelin “kirli gerçeklik” veya “grunge” olarak bilinen görsel stili yarattığı The Face ve Vogue gibi magazinlerin moda sayfalarında ünlendi. Tanımladığı gibi; “Burada bizim yaşam seviyemizden çok uzak olan parlak magazin dergileriyle çevrelenmiş olarak bir çöplüğün içinde yaşıyor ve kiramızı ödemeye çalışıyorduk… Moda dergileri çok uzun zamandır seks ve sahte bir cazibe satıyorlardı. Ben bu fantezi dünyasına biraz gerçeklik getirmek istedim” (Cotton, 2000).İngiliz fotoğrafçı Corinne Day’in işlerine yoğunlaşırsak, bu makale Fotoğraf gazeteciliği ve moda arasındaki ortak yüzeyi araştırmaktadır. Day’in fotoğrafları günümüzün yaşamını anlatan belgelerdir fakat moda sayfalarına yönlendirilmişlerdir. Görünen amacının ötesinde, Vogue gibi dergilerdeki çağdaş moda fotoğrafları belgesel geleneğindeki fotoğraf gazeteciliğinin amaçlarının bir uzantısı ve devamı olarak görülebilir. Bunun yanında, sanat ve estetik üzerindeki baskı fotoğraf gazeteciliğinin hakimiyetinden beri Picture Post’un aynı sınırın diğer tarafa itildiğini belirtmesi ile de görülmüştür. Bu makale bu nedenle uzun zamandır dikkatlice ayrılan estetik, söylemsel ve kurumsal karşıtlıklar arasındaki yakınsamaların izini sürmektedir: “gerçeklik” ve “fantezi” dünyaları; ulusal kimlik ve sanat; gazetecilik ve moda.

___

  • Arnold, Rebecca (1999) ‘Heroin Chic’, Fashion Theory 3(3): 279–96.
  • Beaupr´e, Marion de, St´ephane Baumet and Ulf Poschardt (2002) Archeology of Elegance, 1980–2000: 20 Years of Fashion Photography. New York: Rozzoli. Binchy, Maeve (2002) M.I.L.K: Friendship: Moments of Intimacy, Laughter and Kinship. London: Hodder Headline.
  • Brampton, Sally (1998) ‘There Is No British Style’, Vogue (London) (June): 137.
  • Brooks, Rosetta (1992) ‘Fashion Photography’, in Juliet Ash and Elizabeth Wilson (eds) Chic Thrills: A Fashion Reader, pp. 17–24. Berkeley & Los Angeles: The University of California Press.
  • Caldwell, John Thornton (1995) Televisuality: Style, Crisis and Authority in American Television. New Brunswick, NJ: Rutgers University Press.
  • Cameron, James (1968) ‘How British is British Now?’, Vogue (London) (15 March 1968): 114–15.
  • Cotton, Charlotte (2000) Imperfect Beauty: The Making of Contemporary Fashion Photographs. London: V&A.
  • Craik, Jennifer (1994) The Face of Fashion: Cultural Studies in Fashion. London & New York: Routledge.
  • Day, Corinne (2000) Diary. Hamburg: Kruse.
  • Eco, Umberto (1987) Travels in Hyperreality. London: Picador.
  • Garratt, Sheryl (2000) ‘I’m a Photography Junkie’, The Observer, 3 September.
  • Gidal, Tim N. (1973) Modern Photojournalism: Origin and Evolution, 1910–1933. New York: Collier Books.
  • Goodrum, A. (2001), ‘Land of Hip and Glory: Fashioning the ‘Classic’ National Body’, in William J. F. Keenan (ed.) Dressed to Impress: Looking the Part, pp. 85–104. Oxford & New York: Berg.
  • Hall, Stuart (1972) ‘The Social Eye of Picture Post’, Working Papers in Cultural Studies 2: 70–120.
  • Hall-Duncan, Nancy (1979) The History of Fashion Photography. New York: Alpine. Hartley, John (1996) Popular Reality: Journalism, Modernity, Popular Culture. London:
  • Arnold.Hartley, John (1998) ‘“When Your Child Grows Up Too Fast.” Juvenation and the Boundaries of the Social in the News Media’, Continuum: Journal of Media & Cultural Studies 12(1): 9–30.
  • Hartley, John (1999) Uses of Television. London & New York: Routledge.
  • Hartley, John (2000) ‘Communicational Democracy in a Redactional Society: The Future of Journalism Studies’, Journalism: Theory, Practice, Criticism 1(1): 39–47. Hartley, John and Catharine Lumby (2003) ‘Working Girls or Drop-Dead Gorgeous?
  • Young Girls in Fashion and News’, in Kerry Mallan and Sharyn Pearce (eds) Youth Cultures: Texts, Images and Identities, pp. 47–67. Westport, CT & London: Praeger.
  • Hebdige, Dick (1988) Hiding in the Light: On Images and Things. London: Routledge Homilies (1850[1574]) The Book of Homilies. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Hopkinson, Tom, ed. (1984[1970]) Picture Post 1938–50. London: Chatto & Windus. Hutton, Kurt (1947) Speaking Likeness. London & New York: The Focal Press.
  • Jobling, Paul (1999) Fashion Spreads: Word and Image in Fashion Photography Since 1980. Oxford & New York: Berg.
  • Kee, Robert (1989) The Picture Post Album: A 50th Anniversary Collection. London: Barrie & Jenkins.
  • Kemsley, Viscount L. L. D. (1950) The Kemsley Manual of Journalism. London: Cassell. Lynn, Allison (1993) ‘Slim Pickings’, Who Weekly (19 Jul.): 46–53.
  • McRobbie, Angela (1991) Feminism and Youth Culture: From ‘Jackie’ to ‘Just Seventeen’. Cambridge, MA: Unwin Hyman.
  • McRobbie, Angela (1998) British Fashion Design: Rag Trade or Image Industry? London: Routledge.
  • Marien, Mary Warner (2002) Photography: A Cultural History. London: Laurence King.
  • Mikhail, Kate (2002) ‘Corinne Day’, The Observer (22 Sept.), URL (consulted 19 July 2003): www.guardian.co.uk
  • O’Connell, Dee (2001) ‘Shooting from the Hip’, The Observer (12 Aug.), URL (consulted 19 July 2003): www.guardian.co.ukPeterson, Jonathan (1997) ‘Fashion Industry Scolded by Clinton for “Heroin Chic”’, Los Angeles Times (22 May): A4.
  • Picture Post (1940) 2 November: 23–4.
  • Sontag, Susan (2002) Regarding the Pain of Others. New York: Farrar Straus & Giroux.
  • Tawney, R. H. (1998[1926]) Religion and the Rise of Capitalism. Piscataway, NJ: Transaction.
  • Tulloch, Carol, ed. (2002) ‘Fashion and Photography’, Special Issue Fashion Theory 6(1). Winship, Janice (1987) Inside Women’s Magazines. London: Pandora.
  • Wren, Christopher (1997) ‘Clinton Calls Fashion Ads’ “Heroin Chic” Deplorable’, The New York Times (22 May): A22.