Reforms policies to al İmam Al Ghazali in his (book al tabor al masbouk in the advices of the kings)

Siyasi reform devlet içerisindeki idari ya da sosyal ilişki biçiminde köklü ya da kısmi düzenlemeler gerçekleştirme sürecidir. Halihazırda varolan siyaset sisteminin çerçevesi, uygun araçların kullanımı yoluyla aşamalılık kavramına dayalıdır. Reform politikaları bu çalışmada İmam Gazalinin perspektifinden ele alınmıştır. Modern siyaset biliminin ortaya çıkışından önce Gazali reform politikalarını şöyle belirlemiştir: Yönetici ve halk arasındaki ilişki tarafsızlık ve adil yargılama üzerine kurulmalıdır. Yönetici yönetim sistemini iyi değerlendirmeli ve sistemin risklerinin farkında olmalıdır. Yönetici ve politikaları üzerinde halk nazarında genel bir konsensüs bulunması önemlidir. Yönetim sistemi tamamen Allahın yasalarına dayanmalı ve bunlarla uyumlu ol- malıdır. Yönetici ülkedeki siyasi ve idari sisteme itina göstermeli, hükümet adına çalışanların halkla ilişkilerinin doğrudan bir kontrole tabi tutulması gerektiğini akılda bulundurmalıdır. Devletin ekonomi politikası hem toplama hem de harcama alanlarında iyi organize edilmelidir. Ülkede yolsuzluğun yayılma sebepleri tespit edilmeli, rejimlerin yıpranma ve çökme nedenleri iyi bilinmelidir.

İmam Gazali nin et-tıbru l-mesbûk fi nesâ ihi l-mülûk adli eserin-de siyasi reform

The political reform is the process of radical or partial modifications in the form of judgment or social relations within the state the framework of the existing political system, through the available means, based on the concept of gradation. Reforms policies are summarized from the perspective of Al- Imam Al- Ghazali which he figured out previously before the contemporary political scientists as the following : The relationship between the governor and the nation Should be committed to justice and fairness . The governor should appreciate the system of government and aware about its risks . The importance of the general consensus on the governor himself and his policies by the nation. The government system should be based on the God's law and totally compatible with it. The governor should pay attention to the political and administrative system in the country, and take in his consideration the importance of direct supervision of the workers in their dealings with people. Financial policy in the state should be well organized , in both sides collection and spending. Detection of the reasons for the spread of corruption and commotion in the country, and the deterioration of conditions and the collapse of the regimes.

___

  • Kur’ân-ı Kerîm
  • el-‘Alvânî, Tâhâ Câbir, el-Ezminetü’l-fikriyyeti ve menhecü’t-tağyîr, Dâru’l-hâdî, Beyrut 2003.
  • el-‘Avâ, Muhammed Selîm, Sahîfetü’l-Medîneti ve’ş-şûra’n-Nebeviyye, vekâ’i‘u nedveti’n-nazmi’İslâmiyye, Mektebetü’t-terbiyeti’l-arabî li-düveli’l-halîc. ‘Avde, Abdülkâdir, el-İslâm ve evzâ‘una’s-siyâsiyye, 1967.
  • el-Bennâ, Firnâs Abdülbâsıt, et-Tanzîmü’l-idârî fi’d-devleti’l-İslâmiyye menhecen ve tatbîkan (Ahdü Rasûlullâhi s.a.s.).
  • el-Buhârî, Ebû Abdullâh Muhammed b. İsmâîl (h. 256), el-Câmi‘u’s-sahîh, Dâru İbn Kesîr, Yemâme.
  • el-Ceref, Muhammed Kemâl, en-Nizâmü’l-mâliyyi’l-İslâmî düstûruhû kavânînühû, Matba‘atü’n-nehdati’l-cedîde, Kâhire 1970.
  • Demc, Muhammed Ahmed, Fî tahkîkıhî li-Kitâbi et-Tibrü’l-mesbûk fî nasîhati’l-mülûk li’l-İmâm Ebû Hâmid Muhammed b. Muhammed el-Gazzâlî, el-Mü’essesetü’l- câmiati li’d-dirâsâti ve’n-neşri ve’t-tevzî, 1987.
  • ed-Dûrî, Kahtân Abdurrahmân, eş-Şûrâ beyne’n-nazîrati ve’t-tatbîk, Matba‘atü’l- e’imme, Bağdat 1974.
  • Ebû Yûsuf, Ya‘kûb b. İbrâhîm, Kitâbü’l-harâc, el-Matba‘atü’s-selefiyye, Kâhire 1346.
  • el-Gamrâ, Âtıf, el-Islâhu’s-siyâsî min eyne yebde’ü, Nehzatü Mısr li’t-tıbâ‘ati ve’n-neşri, 2008.
  • el-Gazzâlî, et-Tibru’l-mesbûk fî nasâyihu’l-mülûk, el-Mektebetü’l-Mısrıyye, 2004.
  • Halîl, İmâdüddîn Halîl, Fi’l-adli’l-ictimâ‘î, Matba‘atü’l-havâdis, Bağdat 1979.
  • İbn Ebî Şeybe, Ebûbekr Abdullah b. Muhammed (h. 235), el-Kitâbü’l-musannef fi’l- ehâdîsi ve’l-âsâr, Mektebetü’r-rüşd.
  • İbn Manzûr, Muhammed b. Mükerrem (h. 630), Lisânü’l-Arab, Dâru sâdır, Beyrut.
  • İlkiyâ, Ebû Şücâ Şîrûye b. Şehrdâr b. Şîrûye ed-Deylemî el-Hemedânî (h. 509), el- Firdevsü bi-me’sûri’l-hitâb, Dâru’l-kitâbi’l-ilmiyye, Beyrut.
  • el-Mâverdî, Ebu’l-Hasan Ali b. Muhammed b. Habîb el-Basrî el-Bağdâdî (h. 450), el- Ahkâmü’s-sultâniyyeti ve’l-vilâyâti’d-dîniyye, Dâru’l-kütübi’l-ilmiyye, Beyrut 1985.
  • el-Melîhî, Yakûb Muhammed, Mebde’ü’ş-şûrâ fi’l-İslâm, Mü’essesetü’s-sakâfeti’l- câmi‘ati.
  • Müslim, Ebu’l-Hasan el-Kuşeyrî en-Nîsâbûrî (h. 261), el-Câmi‘u’s-sahîh, thk.
  • Muhammed Fu’âd Abdülbâkî, Dâru ihyâ’i’t-türâs, Beyrut.
  • Müşâkabe, Emîn, el-Islâhu’s-siyâsî ve’l-hükmü’r-reşîd (İtâru’n-nazarî), Amman.
  • Ramazân, Târık, el-Islâhu’l-cezriyyi’l-ihtilâfiyyâti’l-İslâmiyye ve’t-tahrîr, trc. Emîn el- Eyyûbî, eş-Şebeketü’l-arabiyye li’l-ebhâsi ve’n-neşri, Beyrut 2010.
  • er-Râzî, Muhammed b. Ebîbekr b. Abdülkâdir (h. 721), Muhtâru’s-sıhâh, thk. Mahmûd Hâtır, Mektebetü Lübnâni nâşirûn, Beyrut 1995.
  • eş-Şâfi‘î, Muhammed b. İdrîs, Ahkâmü’l-Kur’ân, Dâru’l-kütübi’l-ilmiyye.
  • Şefîk, Münîr, Fî nazariyyâti’t-tağyîr, el-Merkezü’s-sekâfiyyi’l-arabî, Beyrut 1994.
  • Şeref, Muhammed Celâl, Neş’etü’l-fikri’s-siyâsî ve tetavvuruhû fi’l-İslâm, Dâru’n-nehdati’l-arabiyye, Beyrut 1982.
  • et-Taberânî, Ebu’l-Kâsım Süleymân b. Ahmed (h. 360), el-Mu‘cemü’l-evsat, thk. Târık b. İvazullâh b. Muhammed – Abdülmuhsin b. İbrâhîm el-Huseynî, Dâru’l- Haremeyn, Kâhire
  • et-Taberânî, el-Mu‘cemü’l-kebîr, thk. Hamdî es-Selefî, Mektebetü’z-zehrâ’, Musul 1983.
  • et-Taberî, Muhammed b. Cerîr b. Yezîd b. Hâlid (h. 310), Câmi‘ü’l-bünyân an te’vîli âyi’l-Kur’ân, Dâru’l-fikr.