Şehristânî'nin el-mecûs tasnifininmecûsî kutsal metinlerinden hareketle tahkiki

Bu makalede Şehristânînin el-Milel ven-nihal isimli eserinde el-Mecûs başlığı altında yer alan bölümün Sâsânî dönemi Mecûsî yorum geleneği olarak bilinen Pehlevî metinleriyle (Zendler) bir karşılaştırılması yapılacaktır. Bu noktada Şehristânînin Mecûsîlik kapsamında tasnif ettiği grupların temel iddialarına yönelik olarak naklettiği bilgilerin Sâsânî dinî edebiyatında yer alan bilgilerle ne ölçüde örtüştüğü sorusuna cevap aranmaktadır. Bu şekilde Şehristânî özelinde XII. yüzyılda Mecûsîlik hakkında Müslüman yazarların İslâm öncesi İran dinî geleneği hakkında sahip olduğu tasavvura ulaşmak hedeflenmektedir.

A verification ofshahristānī s accountof al-majūs in the light of zoroastrian texts

This article aims to compare Shahristānī s account of al-Majūs in his al-Milal wa al-nihal with the Pahlavi texts (Zend) from the Sasanian period, which correspond with the commentary tradition of Zoroastrianism. In this way, Shahristānī s classification of the Zoroastrian groups and the information he provides on their beliefs is verified in the light of the Pahlavi texts. At the same time, working from the example of Shahristānī, the 12th century Muslim concept of the Iranian religious tradition from the pre-Islamic period is examined.

___