GELENEKSEL DOKUMADAN GİYSİ TASARIMINA

Kültür olgusunun beslendiği örf, adet, gelenek ve görenek kavramları giyim tarzları üzerinde farklılıklar oluşturur. Türk kültürü içinde büyük önem taşıyan giyim, ilden ile hatta ilçeden ilçeye farklılık göstermiştir. Türk toplumunun özelliklerini yaşayışını yansıtan geleneksel Türk giysileri geçmişten günümüze gelen en güzel miraslarımızdandır. Bu giysiler ayrıca, Türk insanın zevkini, inceliğini, ortaya koyan bir belge niteliğindedir. Çanakkale yöresi yenice ilçesine has geleneksel kadın giysilerinden ak göynek ve nakışlı don dikiminde kullanılan kumaşlar mevsimine göre pamuk, keten, yün gibi ipliklerden dokunmaktadır. Dokumaların üzerine nakışlar yapılarak süslenmiştir. Bu çalışma da yok olmayla karşı karşıya kalan geleneksel dokuma ve nakışlarından esinlenerek günümüze uygun kıyafet tasarımları yapılmış kültürel değerlerimizin yeniden hayat bulmasına katkıda bulunmak amaçlanmıştır

GELENEKSEL DOKUMADAN GİYSİ TASARIMINA

Kültür olgusunun beslendiği örf, adet, gelenek ve görenek kavramları giyim tarzları üzerinde farklılıklar oluşturur. Türk kültürü içinde büyük önem taşıyan giyim, ilden ile hatta ilçeden ilçeye farklılık göstermiştir. Türk toplumunun özelliklerini yaşayışını yansıtan geleneksel Türk giysileri geçmişten günümüze gelen en güzel miraslarımızdandır. Bu giysiler ayrıca, Türk insanın zevkini, inceliğini, ortaya koyan bir belge niteliğindedir.Çanakkale yöresi yenice ilçesine has geleneksel kadın giysilerinden ak göynek ve nakışlı don dikiminde kullanılan kumaşlar mevsimine göre pamuk, keten, yün gibi ipliklerden dokunmaktadır. Dokumaların üzerine nakışlar yapılarak süslenmiştir.Bu çalışma da yok olmayla karşı karşıya kalan geleneksel dokuma ve nakışlarından esinlenerek günümüze uygun kıyafet tasarımları yapılmış kültürel değerlerimizin yeniden hayat bulmasına katkıda bulunmak amaçlanmıştır.

___

  • Ağaç S., Gürşahbaz., N., (2013)“Konya Selçuklu Mimarisi Taş-Mermer Oyma Sanatındaki Örgelerin Giysi Tasarımında Uygulanması” 8, Konya, Ulusal Sanat Ve Tasarım Sempozyumu Ve Sergisi 9-10-11 Ekim
  • Apak M..Gündüz F.,Eray F.,(1997). Osmanlı Dönemi Kadın Giyimleri, Ankara,
  • Arsever C. E.,(1983). Sanat Ansiklopedisi. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi, Cilt I-II-III-IV, Beşinci Basım.
  • Çeliköz M., Özus E., Erden F., (2011).“Nevşehir Yöresi Geleneksel Kıyafetlerinden Günümüze Yansımalar,” 199-222, Nevşehir, I. Uluslararası Nevşehir Tarih Ve Kültür Sempozyumu Bildirileri, 16-19 Kasım
  • Ercan M., (2007). “Çanakkale İli Bayramiç İlçesi Geleneksel Türkmen Kıyafetlerinin Renk, Desen, Kompozisyon ve Teknik Özellikleri Yönünden İncelenmesi” El Sanatları Eğitimi Ana Bilim Dalı (Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara
  • Kişioğlu S., Çakar Erenler G., Bayraktar F., (2003)“Bölgesel Giyim Tarzlarının koleksiyon Tasarımı Temalarındaki Rolü” 435-443, Ankara, II Kastamonu Kültür Sempozyumu 18-20 Eylül
  • Süslü Ö., (2007). Tasvirlere Göre Anadolu Selçuklu Kıyafetleri, Ankara,
  • Tizer G., (1974). Giyim-Kuşam ve Türk Kadın Kıyafetleri. İstanbul: Türk Folklor Araştırmaları. Sayı:305. Aralık. 7167-7169.
  • Türkoğlu S.,(2002). Anadolu’da Giyim – Kuşam, İstanbul,
  • Yavaş E., (2009). “Çanakkale’nin Yenice İlçesi Evlerinde Bulunan Geleneksel Türk Kadın Kıyafetleri” Giyim Endüstrisi Ve Giyim Sanatları Eğitimi Anabilim Dalı Giyim Sanatları Eğitimi Bilim Dalı(Yüksek Lisans Tezi), Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Konya
  • Zengingönül N., Çivitci Ş., Ağaç S.,(2003). “Kastamonu ili Nasrullah Camii Kalem işi Süslemelerinin Giyim Tasarımında Kullanılmasına ilişkin Bir Çalışma”409, Ankara II Kastamonu Kültür Sempozyumu 18-20 Eylül