Yahudilik ve İslam’da Zina Suçu ve Cezası

Toplumu oluşturan en asli kurumun aile olduğu bilinmektedir. Ailenin sıhhatli bir şekilde varlığını devam ettirebilmesi için bireylerin münasebetleri çeşitli kurallarla belirlenmiştir. İnsanların varlığının devamı için hemen hemen her din, canın, malın, aklın, neslin/ırzın ve kendisinin korunması için belirli düzenlemeler getirmiştir. Korunması zorunlu bu maslahatların muhafazası dinlerdeki hukuk sistemlerinin altyapısını teşkil etmektedir. Bireylerin birbirlerine karşı yapmış oldukları hak gaspları gibi durumlarda kişiler, hem toplum tarafından tepki görmekte hem de belirlenen hukuk kuralları çerçevesince cezalandırılmaktadır. Bu çalışmada, yukarıda zikredilen hem bireyi hem de toplumu ilgilendiren ayrıca bir hak gaspı olarak da görülen zina ve cezası incelenmektedir. Yahudilikte ve İslam’da zina suçu ve cezası olarak adlandırılan araştırmada suç, zina suçu, bu suçun tespiti, cezası ve uygulanması alt başlıklarıyla her iki dinde yer alan hükümler mukayeseli olarak sunulmaktadır. Bu suça ve cezasına yönelik düzenlemelerdeki benzerlik ve farklılıklar her dinin kendi kaynakları çerçevesinde ele alınmaktadır.

The Crime of Fornication and Its Punishment in Islam and Judaism

Family constitutes an indispensable part of society. There have always been a great deal of rules governing social life to save the institution of family. With the aim of the perpetuation of society, almost every religion has a particular system of orders to protect itself and the essential components of life, namely the soul, the mind, the properties and the generation. The protection of these features form the basis of judicial systems. Individuals who appropriate rights of others elicit reactions of society and they also deserve punishment. This paper examines the crime of fornication which has both individual and social aspects and has been deemed appropriation of a right, and its punishment. The study at first discusses the concept of crime from religious point of view and fornication as a crime and then presents the way Islam and Judaism approach fornication. Through a comparison, how these religions define fornication, what punishment they administer for it and their practice of the punishment are explained. Similarities and differences with regard to the said crime and its punishment between Islam and Judaism are dealt with according to their respective sources.  

___

  • Abdurrahim Efendi, Menteşzade (v. 1128/1716), Fetevây-i Abdurrahim, İstanbul: 1243/1827.
  • Akgündüz, Ahmet, Şer’iye Sicilleri, İstanbul: Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı Yayınları, 1988.
  • Ali Efendi, Çatalcalı (v. 1103/1692), Fetevây-i Ali Efendi, İstanbul: 1283/1893.
  • Aydın, Mehmet Âkif, “Liân”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi (DİA), İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı, 2003, c. XXVII, s. 172-173.
  • Basalel, Yusuf “Niuf”, Yahudilik Ansiklopedisi, İstanbul: Gözlem Yayıncılık, 2001, c. II, s. 447.
  • Basalel, Yusuf, “Karet”, Yahudilik Ansiklopedisi, İstanbul: Gözlem Yayıncılık, 2001, c. II, s. 312.
  • Basalel, Yusuf, “Sota”, Yahudilik Ansiklopedisi, İstanbul: Gözlem Yayıncılık, 2001, c. III, s. 634-635.
  • Berman, Saul, “Law and Morality”, Encyclopaedia Judaica, c. XII, s. 535.
  • Brayer, Menechem M., The Jewish Woman in Rabbinic Literature, New Jersey: Ktav Publishing House, 1986.
  • Cohn, Haim Herman ,“Capital Punishment”, Encyclopaedia Judaica, 2. ed., USA: Keter Publishing House, 2007, c. IV, s. 446.
  • Cohn, Haim Herman, “Punishment”, Encyclopaedia Judaica, 2. ed., USA: Keter Publishing House, 2007, c. XVI, s.734-735.
  • Cohn, Haim Herman, “Witness”, Encyclopaedia Judaica, 2. ed., USA: Keter Publishing House, 2007, c. XVI, s. 584-590.
  • Ebû Dâvûd Süleymân b. el-Eş‘as b. İshâk es-Sicistânî, es-Sunen, Beyrut: Mektebetu’l-Asriyye, tsz.
  • el-Buhârî, Ebû Abdillah Muhammed b. İsmail, el-Câmiu’s-Sahih, Beyrut: Dâru Tûki’n-Necât, 1422/2001.
  • el-Karâfî, Ebu’l-Abbâs Şihâbuddin Ahmed b. İdris, ez-Zahîra, Beyrut: Daru’l-Garb el-İslâmî, 1414/1994.
  • el-Kâsânî, Alâuddîn ebî Bekr b. Mesud, Bedâiu’s-Sanâi’ fî Tertîbi’ş-Şerâi’, Beyrut: Dâru’l-Kutubi’l-İlmiyye, 1406/1986.
  • el-Mâverdî, Ebu’l-Hasen Ali b. Muhammed, el-Ahkâmu’s-Sultâniyye, Kahire: Dâru’l-hadîs, tsz.
  • el-Şirbînî, Şemsuddin Muhammed b. Ahmed el-Hatîb, Mugni’l-Muhtâc ila Marifeti Meâni Elfâzi’l-Minhâc, Beyrut: Daru Kutubi’l-İlmiyye, 1415/1994.
  • en-Nesâî, Ebû Abdirrahmân Ahmed b. Şuayb b. Alî, es-Sunenu’l-Kubra, Beyrut: Muessesetu’r-Risale, 1421/2001.
  • en-Nevevî, Ebû Zekeriyya Muhyiddin Yahya b. Şeref, Mihâcu’t-Tâlibîn ve ‘Umdetu’l-Muftiyyîn, Beyrut: Dâru’l-Fıkr, 1415/2005.
  • Epstein, Louis, Sex Laws and Customs in Judaism, New York: Bloch Publishing, 1948.
  • er-Râgıb el-İsfehânî, Ebu’l-Kasım el-Huseyin b. Muhammed, el-Mufredât fî Garîbi’l-Kur’an, Dımeşk: Dâru’l-Kelâm, 1412/1992.
  • Esen, Hüseyin, “Zina”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi (DİA), İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı, 2003, c. XXXXIV, s. 440-444.
  • Eski Ahit, www.Chabad.org ve Kitab-ı Mukaddes, İstanbul: Kitabı Mukaddes Şirketi, 2006.
  • et-Tirmizi, Ebû İsa Muhammed b. İsa, Sunen, Beyrut: Dâru’l-Garbi’l-İslâmî, 1418/1998.
  • Filavius Josephus, “Antiquities of The Jews”, The Works of Filavius Josephus, tr., William Whiston, London: T. Nelson and Sons, 1886,
  • XIII:I0:6.
  • Gerald Abrahams, “Flogging”, Encyclopaedia Judaica, c. VII, s. 77-80.
  • Ginzberg, Louis -. Dembitz, Lewis N, “Crime”, The Jewish Encyclopedia, c. IV, s. 358.
  • Greenberg, J., “Crimes and Punishments”, The Interpreter"s Dictionary of The Bible, c. I, s. 734.
  • Hasanov, Eldar, “Yahudi Şeriatında Recm Cezası”, İslam Hukuku Araştırmaları Dergisi, Sayı: 12, 2008, s. 182-198.
  • Heyet, “Celd”, “İkrâr”, “Liân”, “Tağrib”, “Zina”, El-Mevsûatu’l-Fıkhıyye el-Kuveytiyye, Kuveyt: Vezâratu’l-Evkâf ve’ş-Şuûni’l-İslâmiyye, 1404/1983.
  • Horowitz, George, The Spirit of Jewish Law, 4. ed. New York: Bloch Publishing Company, 1993.
  • Horowitz, George, The Spirit of Jewish Law: a Breaf Account of Biblical and Rabbinical Jurisprudence With a Special Note on Jewish Law and The State of Israel, 4. ed, New York: Bloch Publishing, 1993.
  • İbn Kudâme, Ebû Muhammed Muvaffakuddîn Abdullah b. Ahmed el-Makdisî, el-Muğnî, Mektebetu Kahire, 1388/1968,
  • İbn Mace, Ebû Abdillah Muhammed b. Yezid el-Kazvinî, es-Sunen, Beyrut: Dâru İhyâi Kutubi’l-Arabî, tsz.
  • İbn Ruşd, Ebü’l-Velîd Muhammed b. Ahmed el-Kurtubî, Bidâyetu’l-Muctehid ve Nihâyetu’l-Muktesid, Kahire: Dâru’l-Hadîs, 1425/2004.
  • İbnu’l-Humâm, Kemaluddin Muhammed b. Abdulvahid, Fethu’l-Kadîr, Beyrut: Dâru’l-Fikr, tsz.
  • Koca, Ferhat, “İkrar” Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi (DİA), İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı, 2000, c. XXII, s. 38-40.
  • Maimonides, Moses b., The Code of Maimonides (Mishneh Torah), New Havens: Yale Unv. Press, 1961-2004.
  • Malik b. Enes Ebû Abdullah, Muvatta, Beyrut: Dâru İhyâi’t-Turâsi’l-Arabî, 1406/1985.
  • Müslim b. Haccâc Ebu’l-Huseyn, el-Câmiu’s-Sahih, Beyrut: Dâru İhyâi’t-Turâsi’l-Arabî, tsz.
  • Phillips, Anthony, Ancient Israel's Criminal Law, New York: Schocken Books, 1970.
  • Rodkinson, Michael L., New Edition of The Babylonian Talmud, Isaac M. Wise (drl), New York: Amsterdam Book Company Publisher, 1896.
  • Sahnûn, Ebû Saîd Abdüsselâm b. Saîd b. Habîb et-Tenûhî, el-Mudevvenetu’l-Kubra, Beyrut: Dâru’l-Kutubi’l-İlmiyye, 1415/1994.
  • Sarna Nahum, M, Exodus: the traditional Hebrew text with the new JPS translation, Philadelphia: The Jewish Publication Society, 1991.
  • Shilo, Shmuel ,”Ones”, Encyclopaedia Judaica, 2. ed., USA: Keter Publishing House, 2007, c. XV, s. 427-430.
  • Sinclair, Daniel, “Adultery”, The Oxford Dictionary of the Jewish Religion, New York: Oxford Unv. Press, 1997, s. 20-21.
  • Tigay, Jeffrey Howard, “Adultery”, Encyclopaedia Judaica, 2. ed., USA: Keter Publishing House, 2007, c. I, s. 424-425.
  • Udeh, Abdulkadir, Teşrîu’l-Cinâî’l-İslâmî, Beyrut: Dâru’l-Kutubi’l-Arabî, tsz.
  • Yaylalı, Davut, “Karîne” Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi (DİA), İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı, 2001, c. XXIV, s. 492-493.