Abidin Elderoğlu'nun Kurtuluş Savaşı Temalı "Ayrılış" İsimli Tablosunun Çözümlemesi ?

Çağdaşlaşma adına birtakım hareketlilikler gösteren Osmanlı Devleti, 19. yüzyılda sanat eğitimi almak amacıyla bazı ressamlarımızı ülke dışına göndermiştir. Cumhuriyet dönemi ressamlarının da bu yolu takip etmesi, yeni sanat tekniklerinin kazandırılması bakımından ülkemiz adına bir dönüm noktası olmuştur. Abidin Elderoğlu gibi ressamlarımız, Türk resim sanatında aktüel toplumsal fenomenleri çalışmalarında göstermeleri bakımından bir ilke imza atmışlardır diyebiliriz. Sanat olgusunu anlamanın en iyi yolu, sanat yapıtını çözümlemekle mümkündür. Bu yapıtın çözümlemesinde, Erwin Panofsky'nin sanat dünyasında geçerliliği onaylanmış ve sanat alanlarında çok kullanılmakta olan "İkonografik ve İkonolojik Sanat Eleştirisi" yönteminden yararlanılmıştır. İkonografik çözümleme, sanat objelerinde iskeleti oluşturan formlarla, konu ve konsept arasında bir ilişki kurulmasını, hayal edilen izlenimlerin çözümlenerek, hikaye ve alegoriler tespit edilmesini amaçlamaktadır. İkonolojik çözümlemeyle de, sanat yapıtının yapıldığı dönemi, tarihsel özelliklerini sanatçının kişiliğini ve yaşadığı dönemin sanat yapıtına etkisini belirlemek içindir.

"Departure" Name Analiysis of Abidin Elderoglu's Turkish War of Independece Themed Paintings

The Ottoman Empire which exhibits a number of mobility in the name of modernization, in the 19th century, he sent some painters out of the country to study art. The painters of the Republican era also follow this path, has become a milestone for our country in terms of acquiring new artistic techniques. We can say that painters like Abidin Elderoğlu were the first to show in their works the contemporary social phenomenon in Turkish art of painting. The best way to understand the concept of art is by analyzing works of art. E.Panofsky's Iconographic analysis is to establish a relationship between the topic and concept, to discover stories and allegories by analyzing the imagined impressions. Iconological analysis is to determine, the era in which the work of art was made, its historical characteristics, the personality of the artist and the effects of that era on the work or art.

___

Ağyürek, Gülşen, "Geleneksel Türk Resim Sanatının Günümüzdeki Söylemi", Yüksek Lisans Tezi, T.C. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Resim Anasanat Dalı, Erzurum, 2011.

Akdağlı, Serpil, "1950 Sonrası Türk Resminde Soyut Eğilimler", Yüksek Lisans Tezi, T.C. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Resim Anasanat Dalı, Erzurum, 2007.

Berk, Nurullah, "Zeki Kocamemi'nin Sanatı", Zeki Kocamemi(Haz. ÇOKER, A. ve Bilensoy, K.), İstanbul Güzel Sanatlar Akademisi Yayını, 1979.

Cömert, Bedrettin, Mitoloji ve İkonografi, Ankara: Deki Yayınevi, 2008.

Demirbulak, Ayşegül, "Çağdaş Türk Resminde Otoportre", Doktora Tezi, T.C. Marmara Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, Türk Sanatı Anabilim Dalı, İstanbul, 2007.

Elcil, Fatih, "Feyhaman Duran ve Koleksiyonu Hatlarının Çağdaş Türk Resmine yansımaları", Doktora Tezi, T.C. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sanat Tarihi Anabilim Dalı, 2007.

Erzen, Jale, "Türk Modernizminde Düş ve Bellek", Ankara: Ankasanat Yayınları, 2013.

Gönenç, Turgay, Abidin Elderoğlu: Sürekli Arayış ve Sürekli Buluşun Ustası, İstanbul: Sanat Çevresi, 124, (Şubat 1989): s.4-7.

Panofsky, Erwin, İkonografi ve İkonoloji, İstanbul: Afa Yayınları, 1995.

Kocaman, Erdal, Çağdaş Türk Resim Sanatını Oluşturan Etkenlerin Işığında Başlıca Yönelişler, https://www.xing.com/communities/posts/cagdas-tuerkresim-sanati-oen-bilgilendirme-1005016513 Erişim Tarihi: 16.03.2017.

Resim 1. Abidin Elderoğlu, Ayrılış, 1935, Tuvale Yağlıboya, 182x153 cm İzmir Resim Heykel Müzesi.
İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi-Cover
  • ISSN: 2147-1185
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Başlangıç: 2012
  • Yayıncı: Mustafa SÜLEYMAN ÖZCAN