Çağdaş Sanat ve Kimlik : Grayson Perry Eserleri Üzerinden Bir İnceleme

1960’lı yıllardan günümüze kadar süregelen çağdaş sanat, üretim yöntemleri açısından sanatçıların tamamen farklılaştığı bir akımı oluşturmaktadır. Çağdaş sanat feminizm, küreselleşme, çevre, teknoloji, kimlik, sınıf gibi kavramlarla ilgilenmektedir. Çağdaş sanatçıların disiplinler arası çalışmalar, çeşitli materyaller, değişik teknikler ile farklılaştıkları görülmektedir. Çağdaş sanatçılar geniş ilgi alanları içinde farklı cinsel kimlikler ve alt kimlikleri de tartışmaktadır. Grayson Perry, Britanya’nın en tanınmış çağdaş sanatçıları arasında yer almaktadır. Günümüz çağdaş sanatının en sıra dışı ve ikonik isimlerinden biri olarak nitelendirilmektedir. Grayson Perry, toplumdaki sınıf farklarını, modern sıkıntıları ve kimlik meselelerini ele almaktadır. Seramik, baskı ve heykel çalışan Grayson Perry, eserlerinde ipek, pamuklu kumaş, pirinç, fotoğraf gibi çeşitli malzemeler kullanmaktadır. Bu çalışmada Grayson Perry’nin kimlik kavramını eserlerinde ele alışı incelenmektedir.

Contemporary Art and Identity: A Review from Grayson Perry Artworks

From the 1960s to the present, contemporary art forms a movement in which artists are completely differentiated in terms of production methods. Contemporary art deals with concepts such as feminism, globalization, environment, technology, identity and class. It is seen that contemporary artists differ with interdisciplinary studies, various materials and different techniques. Contemporary artists also discuss different sexual identities and sub-identities within their wide range of interests. Grayson Perry is one of Britain’s most renowned contemporary artists. It is considered to be one of the most extraordinary and iconic names of contemporary art. Grayson Perry discusses class differences in society, modern problems and issues of identity. Grayson Perry, who works in ceramics, printing and sculpture, uses various materials such as silk, cotton fabric, rice, photography in his compositions. This study examines Grayson Perry’s concept of identity in his compositions.

___

  • Alp, Kafiye Özlem. “Sanatın Temsili ve Postmodern Sanatta Temsil”. ART-E Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Hakemli Dergisi. 12 (2013): 40-61.
  • Antmen, Ahu. 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. İstanbul: Sel Yayıncılık, 2014.
  • Artlyst. “Grayson Perry Climbing The Populist Mountain Serpentine Review”. Son güncelleme 28 Ocak, 2018. http://www.artlyst.com/reviews/grayson-perry-climbing-populist-mountain-serpentine-review-edward-lucie-smith.
  • Artun, Ali ve Nursu Örge. Çağdaş Sanat Nedir?. İstanbul: İletişim Yayınları, 2014.
  • Aşkın, Muhittin. “Kimlik ve Giydirilmiş Kimlikler”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 10/2 (2007): 213-220.
  • Bayrak, Bengisu. “Çağdaş Sanat Pazarında Bir Marka Olmak: Bir Vaka İncelemesi Olarak Damien Hirst”. Nevşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2/1 (2012): 240-271.
  • British Council. “Grayson Perry Türkiye’de”. Erişim 25 Ocak, 2018. http://www.britishcouncil.org.tr/graysonperry/about.
  • Çadırcı, Orçun. “Çağdaş Sanat Sürecinde Resimsel Bir Dil Olarak Neo-Geo”. Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat ve Tasarım Dergisi. 5(2010): 53-60.
  • Douglas, Caroline, Suzanne Moore. Grayson Perry: The Vanity Of Small Differences. London: Hayward Gallery Publishing, 2013.
  • Fredric, Jameson, Jean-François Lyotard ve Jürgen Habermas. Postmodernizm. Haz., Necmi Zeka. Çev., Gülengül Naliş, Dumrul Sabuncuoğlu, Deniz Erksan. İstanbul: Kıyı Yayınları, 1994.
  • Jones, Wendy. Grayson Perry: Portrait of an Artists As A Young Girl. UK: Vintage Books, 2007.
  • Karaduman, Sibel. “Modernizmden Postmodernizme Kimliğin Yapısal Dönüşümü”. Journal of Yaşar Üniversitesi. 17/5 (2010): 2886-2899.
  • Kikasworld. “Grayson Perry Üzerine”. Erişim 28 Ocak, 2018. https://kikasworld.com/2015/06/18/grayson-perry-uzerine.
  • Klein, Jacky. Grayson Perry. 2nd Edition, London: Thames & Hudson, , 2009.
  • Londra Notları. “Peki Ama Kim Bu Grayson Perry”. Erişim 01 Şubat, 2018. https://londranotlari.wordpress.com/2015/03/08/peki-ama-kim-bu-grayson-perry.
  • Mimarizm. “Grayson Perry’den Küçük Farklılıklar”. Erişim 27 Kasım, 2017. http://www.mimarizm.com/etkinlikler/sergiler/grayson-perry-den-kucuk-farkliliklar_121380.
  • Möngü, Bahtinur. “Postmodernizm ve Postmodern Kimlik Anlayışı”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 17/2 (2013): 27-36.
  • New Statesman. “Grayson Perry : The Rise and fall of Default Man”. Erişim 1 Şubat, 2018. https://www.newstatesman.com/culture/2014/10/grayson-perry-rise-and-fall-default-man.
  • Papila, Aytül. “Kimliğin Anlatım Aracı Olarak Sanat”. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 1 (2007): 176-190.
  • Perry, Grayson. Playing to the Gallery. Penguin Books Ltd., 2014.
  • Rajchman, John. “Çağdaş : Yeni Bir Fikir mi?”. Çağdaş Sanat Nedir?. Ed., Ali Artun, Nursu Örge. İstanbul: İletişim Yayınları, 2014, 19-40.
  • Salom. “Grayson Perry ve Küçük Farklılıklar”. Erişim 28 Ocak, 2018. http://www.salom.com.tr/haber-95800grayson_perry_ve_kucuk_farkliliklar.html.
  • Türk Dil Kurumu. Türkçe Sözlük. Ankara, 2006.
  • Uçar, Alpaslan. “Çağdaş Sanatta Kimlik Açılımı ve Yeni Önermeler”. Ege Eğitim Dergisi. 15/2 (2014): 416-427.
  • Whitham, Graham ve Grant Pooke. Çağdaş Sanatı Anlamak. Çev., Tufan Göbekçin. İstanbul: Optimist Yayınları. 2010.
  • Yaman, İsmail Şamil, Tahir Ekim, Serpil Sungur ve Ceyhan Özer. Çağdaş Dünya Sanatı. Ankara: Saray Matbaacılık, 2013.
  • Yılmaz, Mehmet. Modernizmden Postmodernizme Sanat. Ankara: Ütopya Yayınları, 2006.