Birhan Keskin Şiirinde Aşk ve Doğa: Halk Şiirinden Ekofeminist Şiire Doğru

Bu çalışmanın amacı halk şiiri geleneği ile Birhan Keskin şiirinin akrabalığını aşk ve doğa izlekleri çerçevesinde metinlerarası bir okumayla sorgulamaktır. Sonuç olarak Birhan Keskin çağdaş bir şair olarak geleneksel olanı poetikasının güçlü bir kaynağı olarak benimsemiş, halk şiirinin animist/ mistik/ aşkın ve akışkan anlayışını çağdaş Türk şiirine eklemlemiştir. Keskin, Yunus Emre ve Karacaoğlan’la yüksek düzeyde metinlerarası bir söyleşim içindedir. Halk şiiri geleneğinin doğaya öykünme ve doğanın sağaltıcı gücüne sığınma izlek ve motiflerini, döngüsel tarih ve arkaik kadınlık mitiyle birleştirmiştir. Keskin, şiirinin metafiziğini Türkçe mistik şiir üzerinden var etmiş, romantik aşkı ve doğayı yeniden yüceltmiştir. Birhan Keskin kadim olanı tekrar etmekle kalmamış, Türk halk şiirinin hiyerarşisiyle modern karşıtlığı arasında, ekofeminist bir köprü kurmaya çalışmıştır. Keskin’in geleneksel şiirle söyleşmesi kuşkusuz şiirine doyumsuz bir kültürel derinlik, söylemine tanıdık bir dilsel kolaylık sağlamıştır. Keskin’in şiiri, Akışkan modern şiirin de halk şiirinden nasıl yararlanıldığını göstermek açısından şiirin kültürel belleği lehine yol açıcı olmuştur.

Love and Nature in Birhan Keskin's Poetry: From Folk Poetry to Ecofeminist Poetry

This purpose is to experience the relationship between folk poetry and Birhan Keskin's poetry, and to question the themes of nature through an intertextual reading. As a result, the poetry that Birhan Keskin will apply as a measure strongly embraced, the animist/mystic/transcendent/ liquid love, folk poetry and its poetry is closely connected to contemporary Turkish poetry. Keskin is in an intertextual conversation with Yunus Emre and Karacaoğlan, the two strongest collective subjects of folk poetry recording. It can be imported by extending the love poem and the theme it filters with references, and associations. As implementation based on the language of Yunus and Karacaoğlan, with an autobiographical introspection, is the self of love, of human, who gives visuals to nature, from society and from the system. She combined the themes and motifs of the folk recording of the imitation of nature and therapeutic book with the myth of natal history and archaic femininity. Keskin has experienced the metaphysics of his poetry in Turkish mystical poetry, his romantic love and nature have been eroded again. Birhan Keskin has done the ancient over and over again, working with the ecofeminist between the modern opposition of the Turkish people with a bridge. Our word about Keskin's discussion is to provide a linguistic convenience about an insatiable project, to be briefly explained. The people of Keskin's fluid modern poetry were also used.

___

  • Aktulum, Kubilay. Metinlerarası İlişkiler. Ankara: Öteki Yayınevi, 1999.
  • Bauman, Zygmund. Akışkan Aşk/ İnsan İlişkilerinin Kırılganlığına Dair. Çev., Işık Ergüden. İstanbul: Versus Kitap, 2012.
  • Demir, Recep. Güzellik ve Aşkın Şairi Şeyh Galip. İstanbul: Muhit Kitap, 2021.
  • Eliade, Mircea. Ebedi Dönüş Mitosu. Çev., Ümit Altun. İstanbul: İmge Kitabevi, 1994.
  • Ergin, Meliz ve Özen Nergis Dolcerocca. “Edebiyata Ekoeleştirel Yaklaşımlar: Ekoşiir ve Elif Sofya”. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi. 36 (2016): 297-314.
  • Esen, Ahmet Şükrü. Anadolu Âşıkları-1: Karacaoğlan. Haz., İsmail Görkem. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2016.
  • Felski, Rita. Modernitenin Cinsiyeti. Çev., Atalay Gündüz. İstanbul: Dergâh Yayınları, 2020.
  • Keskin, Ezel. “Gününden Beri Hem Kadın Hem Şair”. Sabah. 4 Nisan 2010. Erişim 6 Ekim 2021. https://www.sabah.com.tr/ekler/pazar/roportaj/2010/04/04/keskin_ezel_gununden_beri_hem_kadin_hem_sair.
  • “Keskin ve Ustaoğlu ‘İyileştiren Şeyler’i Konuştu”. Evrensel. 24 Şubat 2017. Erişim 6 Ekim 2021. https://www.evrensel.net/haber/309621/keskin-ve-ustaogluiyilestiren-seyleri-konustu.
  • Koşar, Emel. "Birhan Keskin’in ‘Soğuk Kazısı’”. Kültür Araştırmaları Dergisi. 1/3 (2019): 371-378.
  • Levi Claude, Strauss. Yaban Düşünce. Çev., Tahsin Yücel. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 1994.
  • Manheim, Karl. Kültür Sosyolojisi. Çev., Mustafa Yalçınkaya. İstanbul: Pinhan Yayıncılık, 2017.
  • Rıfat, Mehmet. Dilbilim ve Göstergebilimin Çağdaş Kuramları. İstanbul: Düzlem Yayınları, 1990.
  • Ruhi, Şükriye. Söylem Üzerine. Haz., Ahmet Kocaman. Ankara: ODTÜ Yayınları (Metu Pres), 2003.
  • Sakallı, Cemal. Günümüz Edebiyat ve Eleştiri Kuramları. Ankara: An Yayınları, 2016.
  • Tatçı, Mustafa. Yunus Emre Divanı. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları, 1990.
  • Tüzün, Ahmet ve Yüksel Büyükuysal (haz.). Birhan Keskin Şiiri ve Ba-10. Altın Portakal Şiir Ödülü Sempozyumu. İstanbul: Metis Yayınları, 2008.
  • Yalçın, Olgun. "Türk Kültürü Sözlü Şiirinde Ekolojik Boyut: Derin Ekoloji Yaklaşımı Bağlamında Eko-Eleştirel Çözümleme". Folklor/Edebiyat. 26/103 (2020): 463-482.
  • Yılmaz, Okan ve Didem Ardalı Büyükarman. “Birhan Keskin’in Şiirlerinde Birleşen, Taşan, Çoğalan Beden”. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi. 13/ 32 (2020): 1675-1689.
  • Yolcu, A. Mehmet ve Mehmet Aça. “Geleneksel Ekolojik Bilgi ve Folklor”. Folklor/Edebiyat. 25 /100 (2019): 861-871.