RÖNESANS DÖNEMİ RUFF YAKA’NIN GÜNÜMÜZ MODASINA YANSIMALARI

Özet14. yy da başlayıp 16. yy’a kadar Batı ve Orta Avrupa’ya yayılan “yeniden doğuş” olarak adlandırılan Rönesans Dönemi, moda alanında da bir doğuşa; “ruff yaka” nın doğuşuna öncülük etmiştir. İlk dönemlerde ceketin veya robanın boyun çevresini kirden korumak için küçük bir fırfır olarak ortaya çıkan bu yaka, 1590’larda kişinin omuz genişliğine erişmiş, nişasta ve tellerle sertleştirilip desteklenerek oldukça görkemli bir yapıya kavuşmuştur. Ruff yakalar ihtişamlı görünümleriyle gücü ve statüyü sembolize etmişler, zamanla tarihsel bir giysi detayı olmaktan çıkıp Rönesans Avrupa’sının kültürünü içinde barındıran, geçmişle bağlantı kuran bir göstergeye dönüşmüşlerdir.Bu özelliğiyle, tarihsel dönemlere gönderme yaparak geçmişe olan özlemi vurgulayan Retro kavramı içerisinde ele alınan ruff yakalar, tasarımcıların modern yorumlarıyla bugünün moda dünyasında adından söz ettirmeyi başarmışlardır.Bu çalışmada, Rönesans Dönemi’nin simgesi ruff yakaların, dönemin estetik duygusuna bağlı gelişimine ve günümüz modasındaki yansımalarına değinilmiştir. Bu yakaların 1980, 1990 ve 2000’li yıllarda kullanımları genel olarak incelenirken, özellikle 2010-2015 yıllarını kapsayan trendler ayrıntılı olarak taranmıştır. Son beş yılda, ruff yakaları modernize ederek günümüz modasıyla bütünleştiren dünyaca ünlü moda tasarımcıları Balanciaga,  Alexander Mc Queen, Giambattista Valli, Georges Hobeika, Chanel, Amato by Furne One, Giles, Juliana Jabour ’ın koleksiyonları örneklerle irdelenerek tarihsel esin kaynakları ile arasındaki bağlantılar saptanmaya çalışılmıştır.

___

  •  Arnold J., Tiramani J., M. L. Santina, 2008, Patterns of Fashion 4: The Cut and Construction of Linen Shirts, Smocks, Neckwear, Headwear and Accessories for Men and Women C. 1540-1660 Quite Specific Media Group Ltd., Amerika, s.14
  •  Boucher, F. 1987, A History of Costume in The West, Thames and Hudson Ltd., New York, s. 240
  •  Dereboy,E.J., 2004, Kostüm&Moda Tarihi, Özel Güzel Sanatlar Stilistlik Ltd, Şti, İstanbul, s.64
  •  Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi 3. Cilt, Yapı Endüstri Merkezi YEM Yayın, İstanbul, s.1341
  •  Ergür, A. 2002, Tekstil Terimleri Sözlüğü, Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, İstanbul, s. 225
  •  Jung-Min, B. 2010. A Study on Type Analysis and the Formative Exaggeration Phenomenon in Fashion through Indexical Consideration of Delong's Theory: Focus on 16th to 20th Century Women's Costumes, Journal of the Korean Home Economics Association, Volume 48, Issue 6, pp.9-16
  •  Kemper, R. H. 1977, A History of Costume, W W Norton & Co Inc., İtalya, s.87
  •  Koda, H. 2001, Extreme Beauty: The Body Transformed, The Metropolitan Museum of Art, New York, s.20
  •  Moda, Geçmişten Günümüze Giyim Kuşam ve Stil Rehberi, Çeviren: Duygu Özen, Kaknüs Yayınları, 2013, s.94
  •  Modanın Tüm Öyküsü, Genel Editör: Marnie Fogg, Çeviri: Emre Gözgü, Hayalperest Yayınevi, İstanbul, 2014, s.57
  •  Norris, H. 1997, Tudor Costume and Fashion, Dover Publications Inc., New York, s.625
  •  Pendergast S., Pendergast T., Hermsen S., 2003, Fashion, Costume and Culture: Clothing, Headwear, Body Decorations, and Footwear Through the Ages Volume 3, UXL, New York, s.483
  •  Rissman, R. , 2014, A History of Fashion, Essential Library of Cultural History, Abdo Publishing, UnitedStates of America, s.41
  •  Selbie, R. 1982, The Anatomy of Costume, Bell & Hyman Ltd., London, s. 50
  •  Sung-Eun J. 2007. A Study on the Clothing Styles of Renaissance and Baroque Focused on H.Wolfflin’s Methodology, The Korean Society of Costume, Volume 57, Issue 7, pp.15-29
  •  Turani, A. 1993, Sanat Terimleri Sözlüğü, Remzi Kitabevi, 5. Basım, İstanbul, s.121
  •  Vincent, S. J. 2009, The Anatomy of Fashion, Dressing The Body From The Renaissance To Today, Berg , New York, s. 22
  •  Xiaoping L. 2011. Clothing Culture of the Renaissance in Europe the Impact of Modern Fashion Design[J];Journal of Art and Design: 2011-03. http://en.cnki.com.cn/Article_en/CJFDTOTAL-YSLL201103091.htm. Erişim Tarihi: 26.06.2015
İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi-Cover
  • ISSN: 1309-9876
  • Başlangıç: 2011
  • Yayıncı: İnönü Üniversitesi
Sayıdaki Diğer Makaleler

KORUNAN HAVZALARDA PEYZAJ DEĞİŞİMİ VE PEYZAJ KARAKTER ANALİZİ İLE PEYZAJ PLANLAMA YAKLAŞIMI : MERYEMANA VADİSİ ÖRNEĞİ, TRABZON

Sara DEMİR, Öner Demirel

ENGELLİ BİREYLERİN ÜNİVERSİTE YERLEŞKELERİNDE ORTAK MEKÂNLARI KULLANABİLMELERİ ÜZERİNE ÖRNEK BİR ARAŞTIRMA: KİLİS 7 ARALIK ÜNİVERSİTESİ MERKEZ YERLEŞKESİ

Demet Demiroğlu, Ayşen Çoban, Duygu ÖZGÜR

SANAT FELSEFESİNDE KÜLTÜREL BİR METAFOR OLARAK KADIN İMGESİNİN ÇAĞDAŞ SERAMİK SANATINA YANSIMALARI

Naile Çevik

MÜZİK EĞİTİMİNDE ÇALGI ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ ÖLÇEĞİ GELİŞTİRME ÇALIŞMASI

Ezgi BABACAN, Hayrettin Onur KÜÇÜKOSMANOĞLU, Murat Devrim Babacan, Gözde YÜKSEL

TÜRKİYE’DE KENT PEYZAJININ YENİ YÜZLERİ OLARAK MEYDANLAR: TRABZON-ORTAHİSAR “ATATÜRK ALANI” DÖNÜŞÜM PROJESİ

Cenap SANCAR, Cengiz Acar

RÖNESANS DÖNEMİ RUFF YAKA’NIN GÜNÜMÜZ MODASINA YANSIMALARI

Meltem OK

ULTRASONİK DİKİŞİN UYGULAMALI OLARAK İNCELENMESİ VE KADIN DIŞ GİYİM TASARIMLARINDA KULLANILMASI

Banu YILMAZ AKYÜREK, Maşallah Güneş

RESTORATIVE GARDEN AS AN USEFUL WAY TO RELIEVE STRESS IN MEGACITIES, A CASE STUDY IN ISTANBUL

Sima POUYA, Elif Bayramoğlu, Öner DEMİREL

İLKÖĞRETİM İKİNCİ KADEMEDEKİ ÖĞRENCİLERİN ÇEVRESEL İLGİ VE TUTUMLARININ İRDELENMESİ: TEKİRDAĞ İLİ SÜLEYMANPAŞA İLÇESİ ÖRNEĞİ

Tuğba ÜSTÜN TOPAL, Tuğba KİPER, Aslı Korkut

AKTİF YEŞİL ALANLARIN KONUT FİYATLARI ÜZERİNE ETKİSİNİN ARAŞTIRILMASI: MERSİN İLİ YENİŞEHİR İLÇESİ ÖRNEĞİ

Yavuz ALKAN, Cengiz USLU