FEMİNİST SANAT SONRASI CİNSİYET

1970’lerdeki sanat hareketliliğine baktığımızda feminist sanat sorgulamalarıyla karşılaşmaktayız. Toplumsal bakış, kadınlara çeşitli görev ve sorumluluklar yükleyerek onları ev içlerine kapatıp, cinsel birer obje olarak göstermektedir. Sanat eserlerinde de bu durum desteklenmektedir. Feminist sanat oluşumu ile başlayan ve “sanatta kadın sanatçılar da vardır, görmezden gelinemez” durumu basit bir değişim olmadığından, farklı sorgulamaları da beraberinde getirmiştir. Bu sorgulamalar ciddi tartışmaları da ortaya çıkarmıştır. Eril bir hâkimiyette olan sanat kalıp değiştirmeye, yeniden şekil almaya başlamıştır. Bu değişim kendisini sanat eserlerinde gösterirken, durumun kuramsal gelişimi de çağdaş sanatın sorgusu halini almaya başlar. Çağdaş sanatın konuları arasında olan cinsiyet, kimlik, beden; feminist sanat paralelinde devam eder.  Bu yazıda feminist sanat hareketiyle başlayan değişimden bugün nasıl yararlanıldığı irdelenmiş, kadın üretimi olarak algılanan nakış işlerinin günümüz sanatında erkeklerin de kullandıkları bir teknik olarak kendini göstermesi ve cinsiyet farklılıklarını günümüz sanatının içine nasıl dâhil ettiği durumu ele alınmıştır. Feminist sanatın ortaya koyduğu işler, alternatif yaklaşımların oluşmasını da güçlendirmiştir. Sanatın sınırları genişlerken kalıplaşmış sanat tanımı ise netliğini kaybetmiştir.

___

  • ANTMEN, Ahu, 2014, Sanat Cinsiyet, İletişim Yayıncılık, İstanbul
  • DİREK, Zeynep, 2007, Judith Butler: Toplumsal Cinsiyet ve Bedenin Maddeleşmesi, Cogito,YKY ,İstanbul
  • COGİTO, 2009, sayı:58
  • DUTTON, Denis,2009,Sanat İçgüdüsü, Ayrıntı Yayınları, İstanbul
  • HEARTNEY, Eleanor ,2008, Sanat ve Bugün, Akbank Yayınları, İstanbul
  • KATALOG, 2019, İplikten Çözülenler: Tekstilde Küresel anlatılar, İstanbul Modern