TÜRK MÜZİĞİ’NDE NOTAYA BAĞIMLI İCRÂNIN NİTELİK YÖNÜNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ ÜZERİNE BİR ELEŞTİRİ: SOMA’LI KLARNETÇİ MUSTAFA ÇALAR ÖRNEĞİ

ÖZET             Bu çalışmada; Türk Müziği’nin herhangi bir türünde, var olan bir notanın icrâsı sürecinde dile gelen “doğru icrâ”, “asıl olan nota”, “doğru nota”, “yanlış nota” gibi söylemlerin niteliğine dikkat çekilmek istenmiştir.Türk Müziği icrâcılarının yetişme biçimleri ve süregelen eğitim-öğretim gelenekleri doğrultusunda doğaçlama yetisinin baskın olması sonucu kişilerin daha özgür müzik icrâ ettikleri bilinen ve gözlenebilen bir durumdur. Bu bağlamda, yerel icrâcılıkla birlikte doğru/gerçek/orijinal icrâ öngörüsünü taşıdığı düşünülen klarnetçi Soma’lı Mustafa Çalar’ın icrâsının var olan notalar ile kıyaslaması yapılmıştır. Bu kıyaslama için kişisel motiflerin tespiti gerçekleştirilmiş, özgün bir kodlama yöntemi ile sayısal olarak ifade edilmiştir.Anahtar Kelimeler: 

-

In this study; asked for point to effect of discourses like “perfect performance”, “the real score”, “correct score”, “incorrect score” which are said in process of playing any Turkish Music score

___

  • Çepni, S. (2010) Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. (5. Baskı), Trabzon.
  • Duygulu, M. (2006) Türkiye’de Çingene Müziği, Batı Grubu Romanlarında Müzik Kültürü, Pan Yayıncılık, İstanbul.
  • Kabacı, Ş. (2014) Sözlü Görüşme, Ankara.
  • Sesler, S. (2013) Sözlü Görüşme, Tarlabaşı/İstanbul.