PROF. DR. ALÂEDDİN YAVAŞCA’NIN ESERLERİNİN ESTETİK TEMELLERİ: ÖZ-BİÇİM İLİŞKİSİ, TEM İLERLEMELERİ / AESTHETIC FOUNDATIONS OF THE WORK OF PROF. DR. ALÂEDDIN YAVAŞCA: ESSENCE-FORM RELATIONSHIP AND THEMATIC TRANSFORMATION

Bu makale, bestekâr Alâeddin Yavaşca’nın husûsiyle şarkı formundaki bestelerinden birini esas alarak gelenek bağlamında, başlıkta zikr edilen açılardan ele alıp incelemeyi hedeflemektedir.Beste söz konusu olduğu vakit, araştırıcı üç fiille muhataptır. “yaratmak”, “bilmek” ve “yapmak.” Bestekârın yaratma ameliyesi, üzerinde herhangi bir bilimin ya da bilimsel ölçeğin tasarrufunun olamayacağı bağımsız kısımdır. Ancak yapmak her şeyden evvel özün görünebilirliğini sağlayacak bir biçim endişesini zorunlu kılar. Nitekim bir sanat eseri öz, biçim ve üsluptan mürekkeptir ve “estetik beğeni” sanatın bir biçim içinde varoluş ve sunuluş sebebidir. Yaratma serüveni bir fikrin açınlanması uğruna girişilen bir serüvendir, bir fikirden ya da herhangi bir nesneden kalkıp nereye denk düşerse oraya gitmek serüveni değildir.Estetik eleştiri, estetik bir nesneyi gerçek yerine oturtmak, ona gerçek değerini vermektir. Sanatkârı anlamak, onun bütün eserlerini anlamakla doğru orantılıdır. Bunun için bestekârın beslendiği kaynaklara doğru yelken açmak gerekir. 640-650 eseri değerlendirmeden bütünlüklü bir Alâeddin Yavaçca değerlendirmesi yapamayız. Yavaşca’yı bir bütün olarak kavramanın, bütünlüklü bir Yavaşca eleştirisi yapmanın şartı, onu baştan sona okumuş, eserlerinin öz-biçim ilişkisine vâkıf olmuş ve çağına, geleneğe ve Türk Mûsıkî tarihine yerleştirmiş olmaktır. Itrî’yi bilmeden, Dede’yi bilmeden, Z. Ârif Ataergin’i, Saadeddin Kaynak’ı bilmeden Yavaşca’yı kavramak mümkün değildir. .Yavaşca’yı (dönemi içinde) diğer bestekârlardan ayıran en mühim fark, geleneğin taşıyıcısı oluşudur. O, tarz-ı kadîm ile tarz-ı cedîd arasındaki köprünün sahibidirYavaşca, müzikal öyküleri kendi içinde sürekli artarak çoğalan, bu bakımdan yeryüzünde bir başka örneği bulunmayan kadim mûsıkî mirasımızı bugüne, bugünle çatıştırmadan taşımıştır. Bu, başlı başına bir metod bilgisi, geleneğin bugün içinde inşa ediliş bilgisidir. Gerek üzerine hazırlanan kitaplarda ve gerekse kendisi ile yapılan çeşitli röportajlarda ve hatta estetik eleştirmen için bizzat her eserinde, sanatının besin kaynaklarını ve yürüdüğü yolu göstermiştir. Biz de gelenek bağlamı içinde, onun gösterdiği yollardan yürüyerek gelenekten yararlanışını bestelerinin öz ve biçim ilişkisi düzeyinde incelenmeye, bestekârın güftesi Müeyyed Bekman’a ait Nihavend şarkısını,  sabit, çizgisel ve türeyen tem ilerlemelerini kapsayan  “tem ilerlemeleri” yöntemi ile inceleyerek değerlendirmeye çalışacağız. 

___

  • Bozkurt, Nejat, (2012), Sanat ve Estetik Kuramları, Sentez yay. Ankara. 2. Kutluğ, Yakup Fikret, (2000), Türk Musıkisinde Makamlar, Birinci Baskı, İstanbul
  • Özkan, İsmail Hakkı, (2003), Türk Mûsıkîsi Nazariyatı ve Usûlleri, Ötüken Yay. 6. Baskı, İstanbul.
  • Şen, Hasan Oral, Alâeddin Yavaşca, (2001), TRT Kurumu, II. Baskı, Ankara.
  • Behar, Cem, (2008), Musıkiden Müziğe, (Osmanlı/Türk Müziği: Gelenek ve Modernlikl), Yapı Kredi yay. 2. Baskı, İstanbul
  • ……………….(1998)), Aşk Olmayınca Meşk Olmaz, (Geleneksel Osmanlı/Türk Müziğinde Öğretim ve İntikal), Yapı Kredi yay, Birinci Baskı, İstanbul.
  • Fischer, Ernst, (2010), Sanatın Gerekliliği, Çev. Cevat Çapan, 11. Basım, Payel Yay. İstanbul
  • Fusillo, Massimo, (2012), Edebiyatta Estetik, kitabevi Yay. Birinci Baskı, Ankara
  • Timuçin, Afşar, (2011), Estetikte Anlam ve Yorum, Bulut Yay. Birinci Baskı, İstanbul
  • Tura, Yalçın, (1988), Türk Mûsıkîsinin Meseleleri, Pan Yay. İstanbul
İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi-Cover
  • ISSN: 2458-7915
  • Başlangıç: 2014
  • Yayıncı: İnönü Üniversitesi
Sayıdaki Diğer Makaleler

İLK VE ORTA ÖĞRETİM MÜZİK KİTAPLARINDA TÜRK HALK MÜZİĞİ ESERLERİNİN İÇERİK ANALİZİ / PRIMARY AND SECONDARY EDUCATION MUSIC BOOKS IN TURKISH FOLK MUSIC CONTENT ANALYSIS OF WORKS

Barış TOPTAŞ, Emirhan GÜLER

TÜRKİYE’DEKİ SES VE ŞAN EĞİTİMİNİN KÖKEN KAYNAKLI ALGIDA YARATTIĞI KAVRAM KARMAŞASI ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME VE YAKLAŞIM ÖNERİLERİ

Sibel POLAT

GÜZEL SANATLAR LİSELERİNDE KULLANILAN 9. SINIF PİYANO DERS KİTABINDAKİ TEKNİK ÇALIŞMA VE İLGİLİ PİYANO ESERLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ / INVESTIGATION OF FINE ARTS HIGH SCHOOL CLASS 9 USED IN THE RELATIONSHIP BETWEEN THE TECHNICAL STUDIES PIANO

Yasemin KARATAŞ, Barış TOPTAŞ

PROF. DR. ALÂEDDİN YAVAŞCA’NIN ESERLERİNİN ESTETİK TEMELLERİ: ÖZ-BİÇİM İLİŞKİSİ, TEM İLERLEMELERİ / AESTHETIC FOUNDATIONS OF THE WORK OF PROF. DR. ALÂEDDIN YAVAŞCA: ESSENCE-FORM RELATIONSHIP AND THEMATIC TRANSFORMATION

Nesrin FEYZİOĞLU

GTSM BAĞLAMINDA SAZ MÜZİĞİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR / PROBLEMS AT SAZ MUSIC IN THE CONTEXT OF GTSM

Yılmaz KAHYAOGLU

MÜZİĞİN İNSANLAR VE ÇEŞİTLİ CANLILAR ÜZERİNE ETKİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ / EVALUATING THE EFFECTS OF MUSIC ON HUMANS AND VARIOUS LIVING CREATURES

Selin OYAN, Baybars SAĞLAMTİMUR

KURULUŞUNDAN GÜNÜMÜZE KADAR GEÇEN SÜREÇTE TRT ERZURUM RADYOSU TÜRK HALK MÜZİĞİ ÇALIŞMALARINA GENEL BİR BAKIŞ / A GENERAL VIEW ON TRT ERZURUM RADIO TURKISH FOLK MUSIC WORKS IN THE PROCESS FROM ITS ESTABLISHMENT UNTIL TODAY

Sinan HAŞHAŞ, Mehmet Raci Alcan

TÜRK HALK ÇALGI YAPIMCILIĞINDA YENİLİKÇİ DENEMELER; “CÜMBA”, “YAYLI BAĞLAMA”, “BAS KABAK KEMANE”, “KABAK TEKNELİ CURA”

Sinan HAŞHAŞ, Ünal İmik

TÜRKİYE’DE ALTMIŞ SEKİZ KUŞAĞI DÜNYA ALGISININ POPÜLER MÜZİĞE YANSIMASI / REFLECTION OF SIXTY EIGHT GENERATION WORLD PERCEPTION TO POPULAR MUSIC IN TURKEY

Banu Mustan DÖNMEZ