KLASIK KAVRAMI VE KLASIK TÜRK MÜZIĞI ÜZERINE BIR ÇALIŞMA

Bu çalışmada klasik kavramı ve klasik Türk müziği üzerinde bir takım değerlendirilmelerde bulunulmuştur. Araştırmanın amacı klasik Türk müziğindeki eserlerin 20. ve 21. Yüz yıldaki yorumlanma biçimlerini karşılaştırmak ve tartışmaktır. Araştırma sorusu olarak klasik müziğimizdeki sözlü eserlerin XX. Yüz yıl sanatçıları tarafından yorumlanması ile XXI. Yüz yıldaki sanatçılar tarafından yorumlanması arasındaki farklılıkların neler olduğudur. Araştırmada yöntem olarak içerik analizinden yararlanılmıştır. Örneklemde iki eser yar almaktadır bunlardan birincisi Hacı Arif Bey’in “Olmaz ilaç sine – i sad pareme” adlı şarkısı, ikincisi ise Hafız POST’un “biz alûdey i sâgar – ı badeyiz yar“ adlı eseridir. Bu ses kayıtları örnekleme alınırken maksatlı örnekleme yönteminden yararlanılmıştır. Bu seçimdeki maksat, klasik kavramının iki farklı tanımına göre yapılmıştır. Birinci eser klasik kelimesinin sadece eski eser, kalitesi kanıtlanmış eser tanımına göre seçilmiştir. İkinci eser ise klasik kavramının tarihsel dönemlendirmedeki zamanına uygun olarak seçilmiştir. Birinci Eser Safiya Ayla ve Recep Birgit’ in video kayıtları dinlenerek yorum farklılıkları açısından analiz edilmiştir. İkincisi eser de, Münir Nurettin Selçuk ve Münip Utandı’nın ses kayıtları dinlenerek yine yorum farklılıkları açısından analiz edilmiştir.

CONCEPT OF CLASSICAL AND A STUDY ON THE CLASSICAL TURKISH MUSIC

In this study some assessments were reached on the concept of Classical and Turkish Classical Music. The aim of the study is to compare and discuss the performance styles of the 20th and 21st century singers. The research question is the differences between the interpretation of the 20th and 21st century singers on vocal works in Turkish Classical Music. In the study, content analyses technique was used as a method. In the sampling there are two vocal works ; the song “Olmaz ilaç sine – i sad pareme” by Hacı Arif Bey and “Biz alûde – i Sâgâr - ı badeyiz yar “ by Hafız POST . When the voice records were chosen as the sampling, purposeful sampling method was used. The aim of this choice is to choose two samples for two different description of ‘Classical’. The first one stands for the definition of ‘classical’ which describes it as only ‘the antique work whose quality has been proven ‘. The second one was chosen for the ‘Classical’ definition in historical periods. The first work was analysed by listening the Safiye Ayla and Recep Birgit’s video recordings and interpretation differences were studied whereas the second work was analysed by listening Munir Nurettin Selçuk and Muhip Utandı’s voice recordings to detect the interpretation differences. 

___

  • 1. Karataş, Ö. S, “International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic”, Turkish Studies - Volume 9/2 Winter 2014, p. 869-885, Ankara. 2. Uslu, R, (2015), “Türk Müziği tarihinde Yeni Bir Dönemlendirme Önerisi”, Medeniyet Sanat, İMÜ Sanat ve Tasarım Fakültesi Dergisi, Cilt:1, Sayı: 2, s. 91-109 ISSN 2148-8355, Ankara. 3. Varışoğlu, C, “Türk – İslâm Sanatları Felsefesi Bağlamında Müzik – Şiir Yakınlaşması ve Hâtem Divanı’nda Musikî“, Fen-Ed. Fak. Türk Dili ve Ed. Böl. 188 Tübar – XIV - / 2003 -Güz, Gaziantep. 4. http://dictionary.cambridge.org/http://nedir.ileilgili.org/