DAMGALANMANIN MÜLTECİLİK YÜZÜ: DAHA (THE MORE) FİLMİNİN SOSYOLOJİK OKUMASI

Uluslararası göç hareketleriyle birlikte göç edenlerle göç edilen ülkenin vatandaşları arasında birlikte yaşama kültürüne dair birtakım sorunlar söz konusudur. Özellikle son dönemlerde (2011) Suriye’de meydana gelen iç savaş sebebiyle birçok Suriyeli başka ülkelere göç etmek zorunda kalmıştır. Türkiye de bu ülkelerden biridir. Türkiye asıl olarak transit bir ülke konumundadır; ancak Suriye’de gerçekleşen bu iç çatışma beraberinde Türkiye’nin de bir mültecilik politikası belirlemesini ve uygulamasını gerekli kılmıştır. Bu çalışma senaristliğini Hakan Günday’ın ve yönetmenliğini Onur Saylak’ın yaptığı, Daha (The More) filmi üzerinden sosyolojik bir analiz yapmayı hedeflemektedir. Bu film, Türkiye’de bu konuya ilişkin ilk film olma özelliğini taşımaktadır. Çalışmada temel olarak Türkiyeli halkın mültecilere karşı göstermiş olduğu tutum ve davranışlarını anlamak ve mültecilerin nasıl damgalandığını irdelemek amacıyla belirlenen imgeler ve temel söylemler bağlamında eleştirel olarak sosyolojik perspektifle analiz edilmiştir.          

REFUGEE FACE OF STIGMA: SOCIOLOGICAL READING OF THE FILM “THE MORE”

As a result of international migration movements, a number of problems between the immigrants and the citizens of the receiving country come into the picture. Especially recently (2011), many Syrian people had to migrate to other countries because of the civil war in Syria. Turkey, also, is one of the receiving countries. Actually, Turkey is in the position of being transit country, yet the civil war in Syria necessitates Turkey to determine a refugee policy and to apply it. This study aims to make a sociological analysis about the film “The More”, whose scenarist is Hakan Günday, directed by Onur Saylak. This film has the characteristic of being the first film on this issue in Turkey. In the study, the images and basic discourses, that are identified by aiming to understand the attitudes and behaviors of Turkish people towards refugees and to examine how they are stigmatized, are analysed with a critical sociological perspective.

___

  • KAYNAKÇAAkalın, A. (2012). “Küreselleşme Çağında Göç Kavramlar, Tartışmalar”, S. Gülfer Ihlamur- Öner, N. Aslı Şirin-Öner (Der.). Açık, Döner, Mühürlü Kapılar: 20.Yüzyılda Batı/Doğu Ekseninde Emek Göçünün Seyri (ss. 89-106). İletişim Yayınları.Akçapar Köşer, Ş. (2012). “Küreselleşme Çağında Göç Kavramlar, Tartışmalar”, S. Gülfer Ihlamur- Öner, N. Aslı Şirin-Öner (Der.) Uluslararası Göç Alanında Güvenlik Algılamaları ve Göçün İnsani Boyutu (ss. 563-575). İletişim Yayınları.Anık, M. (2012). “Türk Sinemasında Sosyal Meseleler”. Ensar Yılmaz (Ed.). Türk Sinemasında Yurtdışına Göç Olgusu (ss.31-58). İstanbul: Başka Yerler Yayınları. Arınç, Kenan. (2018). “Doğu Sınırlarından Türkiye’ye Yaya Mülteci Akını ve Ortaya Çıkan Sorunlar”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(3), 1467-1485.Cenevre Sözleşmesi. Birleşmiş Milletler Mülteciler Yüksek Komiserliği. Erişim Adresi :http://www.danistay.gov.tr/upload/multecilerin_hukuki_durumuna_dair_sozlesme.pdfErişim Tarihi: 24.10.2019Çakıcı, A. Yılmaz, Ş. Çakıcı, A. C. (2018). “The attitudes of Turkish tradesmen towards Syrian refugee tradesmen: a research in Mersin”. Press Academia Procedia (PAP), (7), 367-371.Diken, B. Laustsen, C. B. (2010). “Filmlerle Sosyoloji” Sona Ertekin (Çev.). Giriş: Sinema ve Toplumsal Teori (ss. 17-40). Metis Yayınları.Goffman, E. (2004). Günlük Yaşamda Benliğin Sunumu, Barış Cezar (Çev.). İstanbul: Metis Yayınları. Goularas Bayındır, G. Sunata, U. (2015). “Türk Dış Politikasında Göç Ve Mülteci Rejimi”. Hacettepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Kültürel Çalışmalar Dergisi, 2(1), 12-40.Göç Terimleri Sözlüğü. (2009). Uluslar arası Göç Hukuku. No:18Güngör, E. (2017). “1950’ler Türkiye’sinde Modernleşme ve Gündelik Hayat Değişimlerine Sinema Üzerinden Bakmak: İstanbul Geceleri”. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 2(3), 94-112.Hazan, C. J. (2012). “Küreselleşme Çağında Göç Kavramlar, Tartışmalar”, S. Gülfer Ihlamur- Öner, N. Aslı Şirin-Öner (Der.). Geçmişten Geleceğe Zorunlu Göç: Mülteciler ve Ülke İçinde Yerinden Edilmiş Kişiler (ss. 183-216.). İletişim Yayınları. Hülür, A. B. (2017). “Erving Goffman: Günlük Yaşamda Benliğin Sunumu”. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 2(4), 158-165.İnan, Z. Korgavuş, B. (2017). “Mülteci Kampları ve Yerleşim Alanlarında Sürdürülebilir Tasarım”. İktisat ve Sosyal Bilimlerde Güncel Araştırmalar, 1(2), 103-122.Kartal, B. Başçı, E. (2014). “Türkiye’ye Yönelik Mülteci ve Sığınmacı Hareketleri”. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(2), 275-299.Kılınç, A. (2018). “Sınır Aşan Göçler: Mülteci Sorunu ve Göç Yönetimi”. Omburdsman Akademik, 4(8), 75-102.Kula, N. Koluaçık, İ. (2016). “Sinema ve Toplumsal Bellek: Türk Sineması’nda Almanya’ya Dış Göç Olgusu”. ODÜ Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 6(15), 384-411.Kümbetoğlu, B. (2012). “Küreselleşme Çağında Göç Kavramlar, Tartışmalar”, S. Gülfer Ihlamur- Öner, N. Aslı Şirin-Öner (Der.). Göç Çalışmalarında “Nasıl” Sorusu (ss. 49-85). İletişim Yayınları.Nurdoğan, A. K. Dur, A.İ. B. Öztürk, M. (2017). “Türkiye’nin Mülteci Sorunu ve Suriye Krizinin Mülteci Sorununa Etkileri”. Türkiye Gıda ve Şeker Sanayi İşçileri Sendikası İş ve Hayat Dergisi, 217-238.Öztürk, S. (2019). Birlikte Yaşama Kültürü Ekseninde Türkiye’de Suriyeli Mülteciler Olgusu: TheMore-“Daha” Filmi Analizi, Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir.Poyraz, Y. (2012). “Suriye Vatandaşlarının Geçici Korunması ve Uluslararası Mülteci Hukuku”. Selçuk Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 20(2), 53-69.Sevim, K. Artan T. (2019). “Üniversite Öğrencilerinde Benlik Saygısı ve Damgalama Eğilimi Arasındaki İlişki”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (35), 143-156.Simmel, G. (2016). “DuBois, Simmel, Schütz, Park, Stonequist, Hughes, Garfinkel Yabancı Bir İlişki Biçimi Olarak Ötekilik”, Levent Ünsaldı (Der.). Yabancı (ss. 27-34). Heretik Yayınları.Tunç, A. Ş. (2015). “Mülteci Davranışı Ve Toplumsal Etkileri: Türkiye’deki Suriyelilere İlişkin Bir Değerlendirme”. Tesam Akademi Dergisi, 2(2), 29-63.Yazıcıoğlu, M. Sait. (2013). Medeniyet Kavramı Üzerine Bazı Düşünceler. Erişim Adresi: http://ww3.ticaret.edu.tr/bgur/files/2013/05/sait-yaz%C4%B1c%C4%B1o%C4%9Flu_ders_notu.pdf, Erişim Tarihi: 13. 09. 2019.Yıldırım, A. Şimşek, H. (2000). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.