1960-1970’LERDE BİLİMKURGU SİNEMASINDA MOBİLYA

Sinema kendisine özgü olan belirli bir anlatım aracıdır. Ses ve görüntüler onun dilinin unsuru durumundadır. Bu unsurları besleyen öğelerden biriyse, tasarım kavramının çalışma alanlarından biri olan mobilyadır. Tasarım disipliniyle en iç içe olan sinema türünün ise bilimkurgu olduğu söylenebilir. Bu çalışmada sinema ve mekan ilişkisi, mobilya bağlamında Uzay temasının tavan yaptığı 1960-70 yıllarındaki bilimkurgu film ve dizileri üzerinden incelenmiştir. Çalışma kapsamında Star Trek dizisi ve Star Wars filmi ele alınarak, kullanılan mobilyaların 1960 ve 70 ‘li yıllardaki bilimkurgu film ve dizilerdeki mekânsal anlatımlara etkileri irdelenmiştir.
Anahtar Kelimeler:

Sinema, Tasarım, Mekan, Mobilya

FURNITURE IN SCIENCE FICTION CINEMA IN THE 1960-1970’s

___

  • Allmer,A.,(2013) Sinemekan-Sinemada Mimarlık, Varlık Yayınları A.Ş., İstanbul
  • Beşışık, Gökçe (2013), Sinema ve Mimarlıkta Mekân Kurgusu ve Kavrayışı, Dokuz Eylül Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Bezci, İ , Dündar Türkkan, V . (2017). TEKNOLOJİ VE MOBİLYA İLİŞKİSİNİN BİLİM KURGU FİLMLERİ ÜZERİNDEN İNCELENMESİ . İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi , , 351-359 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/duzceitbd/issue/33124/363750
  • Ergin, Sibel, Mimarlık Anabilim Dalı Mimarlık ve Sinema Etkileşiminin Sinemasal Mekâna Etkileri Ve Nuri Bilge Ceylan Sinemasından Bir Örnek : “Uzak” (2007).
  • İnce, E. T.,(2007) Mimarlık ve Sinema ilişkisinin Sokak Mekânı Üzerinden incelenmesi
  • Küpeli İğdeli, B. (2013). Mimarlık ve Bilim Kurgu Sineması İlişkisinin Ev Kavramı Üzerinden İrdelenmesi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Smith, Edward Lucie, Art TODAY, Singapure, Phaidon, 1995.
  • Özen, Gökberk, Bilim-Kurgu ve Etki Alanı Üzerinden Geleceğin Yapay Çevrelerinin Değerlendirilmesi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2006.
  • Öztürk, B.,(2012) SİNEMADA MEKÂN TASARIMININ İNCELENMESİ: BİLİM KURGU SİNEMASI ÖRNEĞİ, Yüksek Lisans Tezi
  • Şenyapılı, Ö., (2002). Sinema ve Tasarım, Boyut Yayın Grubu, İstanbul
  • Sakarya, E., (2001). Bilim Kurgu Filmlerinde Kent ve İç Mekan Olgusunun Zaman İçindeki Değişimi: Metropolis 2001: A Space Odyssey, Blade Runner ve Minority Report Örnekleri
  • Yardım, Sevcan. 2012. Bilim Kurgu Filmlerinde Mekân ve Öğelerinin Biçimlenişiyle Gelecek Algısının Oluşturulması Üzerine Bir Araştırma. Hacettepe Üniversitesi. Yüksek Lisans Tezi.