İslam Dini’nin
ikinci temel kaynağı olan Sünnet’in anlaşılması ve hayata geçirilmesi yolunda
Müslümanlar ilk dönemlerden bu yana çaba sarf etmişlerdir. Hz. Peygamber’in
(sas) yaşadığı dönemden uzaklaşıldıkça zaman içerisinde Sünnet’in doğru
anlaşılması noktasında bazı sıkıntılar ortaya çıkmıştır. Bu ihtiyaç doğrultusunda
Muhtelifu’l-hadis, Garîbu’l-hadis gibi ilim dalları doğmuştur. Günümüzde de
hadislerin ve Sünnetin doğru anlaşılması önünde bazen engellerin çıktığı
bilinmektedir. Bütünlükten uzak, bağlamından kopuk ele alınması gibi durumlar
da bazen hadislerin eksik veya yanlış anlaşılmasına sebep olabilmektedir. Bu
durumun Sünnet’in günümüze taşınmasına etki eden yanı da unutulmamalıdır. Bu
çalışmada ilgili husus üzerinde durulacak ve ‘Allah güzeldir, güzelliği sever’
rivâyeti örneğinde konu ele alınacaktır. Başta şerhler olmak üzere, rivayet ile
ilgili yapılan yorumlar yol gösterici olacaktır.
Muslims have
been striving for the first time since the Sunnah, the second main source of
Islamic religion, has been understood and passed on to life. Hz. As the Prophet
departed from his time, some troubles arose at the point of correct
understanding of Sunnah. In the direction of this need, science branches like
Muhtelifu'l-hadith, Garîbu'l-hadith were born. Nowadays, it is known that
obstacles sometimes appear before correct understanding of hadiths and Sunnah.
Sometimes the situations such as being totally distant and being disconnected
from the context can sometimes cause the hadiths to be missed or misunderstood.
It should not be forgotten that this condition also affects Sunnah's Daily movement.
The subject will be discussed in this study and the issue will be covered in
the example of 'Allah is beautiful, he likes beauty'. Interpretations of the
narration, especially commentaries, will be helpful.
___
Agitoğlu, Nurullah, “Hadiste Bağlam İnşası”, The Journal of Academic Social Science Studies, 2013, cilt: VI, sayı: 5, s. 127-145.
Aksan, Doğan, Her Yönüyle Dil, TDK Yay., Ankara 2007.
Apak, Âdem, “Günümüzde Hz. Peygamber’in (sav) Doğru Anlaşılması Üzerine Düşünceler”, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2010, cilt: XIX, sayı: 2, s. 59-72.
Aslan, Nâsi, “Sünnetin Günümüze Taşınması”, Diyanet İlmi Dergi [Diyanet İşleri Reisliği Yıllığı]_ Peygamberimiz Hz Muhammed (SAV) özel sayısı, 2000, 2003, sayı: Özel Sayı, s. 339-360.
Bağcı, H. Musa, “Hz. Peygamber’in Örnekliğinin Günümüzdeki Önemi : ( Teşebbüh / Taklit ile İktidâ / Teessî / İttiba Kavramları Bağlamında )”, Hz. Muhammed (sas) ve Mesajı , 2014, s. 107-123.
Buhârî, Ebu Abdullah Muhammed b. İsmail, el-Câmiu’s-sahih, I-VI, Dâru İbn Kesîr, Beyrut 1987.
Cündioğlu, Dücane, Sözlü Kültürden Yazılı Kültüre Anlamın Tarihi, Tibyan Yay., İstanbul 1997.
Ebû Dâvud, Süleyman b. el-Eş’as, es-Sünen, Dâru’l-kitâbi’l-Arabî, Beyrut Trs.
Erkaya, Musa, “Hz. Peygamber (sas)’in Örnek Ahlâkının Günümüze Taşınmasında Hadis/Sünnetin Rolü”, Modern Çağda Ahlak Sempozyumu, 7-8 Mayıs 2010 Konya, 2012, s. 327-364.
Evgin, Abdulkadir, “Örneklerle Günümüzde Hz. Peygamberi Yanlış Anlama Sebepleri”, Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2000, sayı: 5 [Prof. Dr. Şaban Kuzgun Armağanı], s. 111-116.
Hererî, Muhammed el-Emin b. Abdullah, el-Kevkebu’l-Vehhac Şerhu Sahihi Müslim, I-XXVI, Daru’l-Minhac, Mekke 2009.
Iyaz b. Musa Ebul Fazl, İkmâl-ul Mu’lim bi fevâidi Muslim, I-VIII, Tahk. Yahya İsmail, Dâru’l-Vefa, Mısır, 1998.
İbn Mâce, Muhammed b. Yezîd el-Kazvînî, Sünen, I-II, Tahk. Muhammed Fuad Abdulbaki, Dâru’l-Fikr, Beyrut Trs.
Karakaş, Ali, “Hadis Kültüründe Estetik”, Turkish Studies = Türkoloji Araştırmaları: International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 2017, cilt: XII, sayı: 35, s. 487-501.
Koluman, Rahmet, Hadis/sünnette araç-amaç ilişkisi ve araçların değişebilirliği (Misvak hadisleri örneği) (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), ŞÜSBE, 2017.
Mâzerî Ebû Abdillah Muhammed b. Ali, el-Mu’lim bi fevâidi Muslim, I-III, Tahk. Muhammed eş-Şâzelî, ed-Dâru’t-Tûnusiyye, 1988.
Muslim, Ebu'I-Huseyn İbnu’l-Haccâc, el-Câmiu’s-sahîh, I-V, Dâru İhyâi’t-türâsi’l-Arabî, Beyrut Trs.
Nazlıgül, Habil, “Sünnetin/Hadislerin Günümüze Taşınmasında Buluşacak Ortak Nokta Ne Olmalı?”, YDÜ I. Uluslararası Hadis İhtisas Sempozyumu (26-29 Nisan 2012 Lefkoşa), 2014, s. 41-82.
Şahin, Musa, Fethu’l- Mun’im Şerhu Sahih-i Muslim, I-X, Daru’ş-Şurûk, by, 2002.
Tirmizî, Ebû Îsâ Muhammed b. Îsâ, Sünen (el-Câmiu’s-sahîh), I-V, Tahk. A. Muhammed Şakir vd., Mısır 1975. (Muhammed Nasıruddin el-Elbânî’nin değerlendirme ve talikleriyle birlikte yapılan baskısı: Mektebetü’l-Maârif, Riyad Trs.).
Türkçe Sözlük, TDK Yay., Ankara, 2005, (10.Baskı).
Ünal, İ. Hakkı, “İslam Kültürünün Sürekliliğini Sağlamada Hadis ve Sünnetin Rolü”, İslam'ın Anlaşılmasında Sünnetin Yeri ve Değeri Kutlu Doğum Sempozyumu – 2001, Ankara 2003.
Ünal, Yavuz, “Gelenek-Sünnet İlişkisi”, Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1999, sayı: 11, s. 79-96.
Yardım, Ali, Hadis I, Damla Yay., İstanbul 1997.