Din-Dinî Bilgi Ayrımı Ekseninde Geleneğin Ne'liği ve Değersel Boyutu / Value and Nature of Tradition on The Axis of Separation Between Religion – Religious Knowledge / ماهية التراث ومكانته في الإسلام

Üzerinde duracağımız konuları soruya dönüştürerek özetleyecek olursak, şunları ifade etmek mümkündür: Gelenek nedir? İslâm'ın kendisi ile tarihî süreçte ortaya çıkan gelenek arasında değersel anlamda ne tür bir bağıntı vardır? Gelenek ile gelenekçilik arasında yeterince ayırım yapılmakta mıdır? İslâm dünyasının özelde son iki yüzyılda çöküşünün sorumlusu olarak geleneğin görülmesi doğru mudur? Gelenek geçerliliğini sürdüren bir yardımcı mı, yoksa atılması gereken lüzumsuz bir veri midir? Modern dönemde yaşayan Müslümani geleneği yeterince tanımakta mıdır? Öze dönüş düşüncesi ile gelenek arasında ne tür bir ilgi vardır?

Value and Nature of Tradition on The Axis of Separation Between Religion – Religious Knowledge

If we express shortly this by transforming the themes that we will dwell on, to the questions: What is the tradition? What is the value correlation between the Islam and the tradition that emerged in historical process? Have it been to make enough distinction between the tradition and traditionalism? Is it right to have been seen the tradition responsible of the Islamic world collapse? Is the tradition a valid auxiliary or a unnecessary data must be throw? Do the Muslim who live in modern age know the tradition sufficiently. What is the relation between idea of turn to the essence and tradition.

___

  • Abduh, Muhammed – Rıza, Reşid, Tefsîru’l- Menâr, Mektebetü’l-Kahire, Mısır 1960.
  • Ahmed Han, Tahrîr fi Usûli’t-Tefsîr’den çev. Muhammed Daud Rahbar, (:“Sir Sayyid Ahmad Khan’s Principles of Exegeiıs II”,) The Muslim World, Vol. XLVI, 1956/4.
  • Aziz Ahmed, Hindistan ve Pakistan’da Modernizm ve İslam, çev. Ahmet Küskün, Yöneliş Yay, İst. 1990.
  • Buhârî, Muhammed b. İsmail, Sahîh, Dâru İbn Kesîr, Beyrut 1987.
  • Câbirî, Muhammed Âbid, Çağdaş Arap – İslam Düşüncesinde Yeniden Yapılanma, çev. Ali İhsan Pala – Mehmet Şirin Çıkar, Kitabiyat Yay., Ankara 2001.
  • Ebû Dâvud, Süleyman b. Eş’as, Sünen, thk. Muhammed Muhyiddin Abdülhamid, Dârû’l-Fikr, Beyrut, ts.
  • Ebû Zeyd, Nasr Hâmid, İlâhî Hitabın Tabiatı, çev. Mehmet Emin Maşalı, Kitâbiyât Yay., Ankara 2001.
  • Erten, Mevlüt, “Nass – Yorum İlişkisi” (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Ankara Ü. Sos. Bil. Ens., Ankara 1998.
  • Fazlur Rahman, İslam, çev. M. Aydın – M. Dağ, Selçuk Yay., İstanbul 1993.
  • Fazlur Rahman, İslam ve Çağdaşlık, çev. Alparslan Açıkgenç – M. Hayri Kırbaşoğlu, Ankara Okulu Yay., Ankara 1996.
  • Fazlur Rahman, “Revival and Reform In Islam”, The Cambridge History of Islam, ed. P.M. Holt – Ann K. S. Lambton – Bernard Lewis, Cambridge University Press, New York 1970.
  • Daabla, Basheer A., “Muslim Political Thought in Colonical India: A Comparative Study of Sir Sayyid Ahmad Khan and Mawlana Abu al-Kalam Azad”, Islamic Culture, Vol. LXI, 1987/2.
  • Garaudy, Roger, 20. Yüzyıl Biyografisi, çev. Ahmet Zeki Ünal, Fecr Yay., Ankara 1998.
  • Gasset, Ortega Y., Kütlelerin İsyanı, çev. Nejat Muallimoğlu, Bedir Yay., İstanbul 1976 (çevirene ait önsöz kısmı).
  • Güler, İlhami, “Muhtar Bir İrade (Allah’ın iradesi) ve Mümkün Bir Tarihin (610-632) ‘Kelâm-ı Kadim’e ‘Zorunlu Tarih’e Dönüşmesi”, III. Kur’an Sempozyumu, Fecr Yay., Ankara 1998.
  • İkbal, Muhammed, İslâm’da Dini Düşüncenin Yeniden Doğuşu, çev. N. Ahmet Asrar, Birleşik Yay., İstanbul, ts.
  • Müslim b. Haccâc, Ebu’l-Huseyn, Sahîh, Dâru İhyai’t-Türâsi’l-Arabî, thk. Muhammed Fuâd Abdülbâkî, Beyrut, ts.
  • Jansen, J.J.G., Kur’an’a Bilimsel – Filolojik – Pratik Yaklaşımlar, çev. Halilrahman Açar, Fecr Yay., Ankara 1993, s. XXI (çevirene ait önsöz kısmı).
  • Rabinow, Paul – Sullivan, William, “Yorumcu Eğilim: Bir Yaklaşımın Doğuşu” Toplum Bilimlerinde Yorumcu Yaklaşım, çev. Taha Parla, Hürriyet Vakfı Yay., İstanbul 1990.
  • Paçacı, Mehmet, “Çağdaş Dönemde Kur’an’a ve Tefsire Ne Oldu?”, İslâmiyât, 2003/4.
  • Smith, Wilfred Cantwell, Modern Islam in India, New Delhi, 1979.
  • Suruş, Abdulkerim, “Dinî Bilginin Evrimi ve Çağdaşlaşma”, çev. Kenan Çamurcu, Bilgi ve Hikmet, 1994/8.
  • Turner, Bryan S., Max Weber ve İslam, çev. Yasin Aktay, Vadi Yay., Ankara 1991.
  • Zobairi, R.H., “Sir Syed Ahmad Khan’s Interpretation of Muslim Society and his Reform Movement in the Indian Context”, Islamic Culture, Vol. LVII, 1983/3.
İlahiyat Akademi-Cover
  • ISSN: 2149-3979
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 2015
  • Yayıncı: Gaziantep Üniversitesi
Sayıdaki Diğer Makaleler

Tarihî Süreçte Selefîlik-Tasavvuf İlişkileri / History of Relationships Between Salafism and Sufism / العلاقة بين السلفية والتصوف في العملية التاريخية

Süleyman ULUDAĞ

Tefsir Geleneğinde Selefîlik Ekolü / Salafism In Tafsir Tradition / السلفية في عُرف التفسير الإسلامي

Mustafa ÖZTÜRK

Nijerya'da Selefîler / Salafies in Nigeria / السلفية في نيجيريا

Adem ARIKAN

Din-Dinî Bilgi Ayrımı Ekseninde Geleneğin Ne'liği ve Değersel Boyutu / Value and Nature of Tradition on The Axis of Separation Between Religion – Religious Knowledge / ماهية التراث ومكانته في الإسلام

Şehmus DEMİR

Şiî-Sünnî İlişkileri ve Selefîlik / Shia-Sunni Relations and Salafism / علاقات السنة - الشيعة والسلفية

Cemil HAKYEMEZ

Soruşturma-II / Inquiry- II / اللقاء الثاني

Mehmet Hayri KIRBAŞOĞLU

Fıkıh ve İtikad Arasında Hanbelîlik: Selefîliğin Teolojik Arka Planı Üzerine Bir İnceleme/ Hanbalısm Between Law And Theology: A Research On Theologıcal Background Of Salafısm / الحنبلية بين الفقه والاعتقاد: تحقيق حول الخلفيَّة السلفيَّة اللاهوتيِّة

Muhyettin İĞDE

İslam Düşünce Tarihinde Selefilik: Tarihsel Serüveni ve Genel Karakteristiği / Salafism in The History of Islamic Thought: Its Historical Journey and General Characteristics / السلفية في تاريخ الفكر الإسلامي تطورها التاريخي وخصائصها العامة

Ferhat KOCA

Osmanlı Toplumunda Selefî Düşüncenin Tipik Bir Temsilcisi Olarak Kadızâdeliler / Kadızâdelis as a Typical Example of Salafi Thinking in Ottoman Society / تيار قاضي زاده كنموذج للفكر السلفي في العهد العثماني

Muhammet Raşit AKPINAR

İslâm Ortak Paydasını Kaybetmiş Müslümanların Açmazı: Şiî-Selefî Kutuplaşması / Dilemma of Muslims Who Lost Islam as the Common Denominator: Shia-Salafi Polarization / مشكلة المسلمين الذين أضاعوا القاسم المشترك للإسلام الاستقطاب الشيعي - السلفي

Hasan ONAT