Antik Yunan Pantheonunda Cinsel Zorbalığın Antropomorfizmi

Çoktanrılı bir dini inanca sahip olan toplumlarda doğanın her unsurunun ve her şehrin bir tanrısı bulunmaktadır ve bu tanrıların bütünü ise Pantheon denilen kavramı oluşturmaktadır. Antik çağlarda hemen hemen her toplumda görülen çoktanrılı yapı Antik Yunan’da da kendini güçlü bir şekilde hissettirmiştir. Tanrılarla iç içe geçmiş bir yaşam süren Antik Yunanların tanrıları klasik formatlarıyla daha insani boyutlardadır. Yani Antik Yunanlar, tanrıları insandan hareketle düşünmüş ve yaratmışlardır. Onların tanrıları insanlar gibi, âşık olur, doğurur, kızar ve intikam alırlar. Özellikle yaratılış söz konusu olunduğunda insanlar gibi çılgınlıklar yapar ve sevişirler. İlahi olanı insan şeklinde betimleme anlamına gelen antropomorfik düşüncede tanrılar da insanlar gibi tutkulu bir aşka ya da karşı konulamaz erotik duygulara sahiptirler. Mitolojik betimlemelere göre; Antik Yunan pantheonunun neredeyse bütün tanrıları eril üstünlüğün verdiği güç ile istediği tanrıça ya da ölümlüyü genellikle şiddet ve tecavüz yolu ile elde etmişlerdir. Bu zoraki tanrısal cinsellik, insan zihniyetinin tanrısal olanı kavrama çabasının bir tezahürü olarak yaratılmış olmakla birlikte Antik Yunan mitolojisinin ve sanatının da ilham kaynağı olmuştur.

Anthropomorphism of Sexual Violence in Ancient Greek Pantheon

Societies that have a polytheist religious rant have a god of every element of nature and every city, and the whole of these gods constitutes the so-called Pantheon. The polytheist structure is seen in almost every society in antiquity strongly felt itself in Ancient Greece as well. Ancient Greeks who have a life intertwined with the gods are at first more humane in their traditional formats of primitive Greek gods, perhaps of desperation, with more divine qualities. In other words, the Ancient Greeks, the gods have thought and created with the action of man. Their gods are like human beings, they fall in love, are born, are angry, and revenge. Especially when creation is the subject, they make madness and make love like people. In anthropomorphic thinking, which means to describe the divine in human form, gods have passionate love or irresistible erotic feelings like humans. According to mythological descriptions; Almost all the gods of the ancient Greek pantheon have gained the goddess or mortality, usually through violence and rape, with the power given by masculine supremacy. This enforced divine sexuality has been the inspiration of ancient Greek mythology and art, as well as being created as a manifestation of the human mind's attempt to comprehend the divine.

___

  • Agizza Roza, Antik Yunan’da Mitoloji, (Çev: Zühre İlkgelen), Arkeoloji ve Sanat Yayınları, İstanbul, 2001.
  • Berens E.M., Antik Yunan Efsaneleri ve Roma Mitleri, (Çev: Nisan Ben- zergil), İlya İzmir Yayınevi, İzmir, 2013.
  • Bokucki Peter, Encyclopedia Society and Culture İn The Of Ancient World, Vol: 1, Facts On File, Inc. Press, New York, 2008.
  • Bolton Lesley, The Everything Classical Mthology Book: Greek and Roman gods, goddesses,heroes, and monsters from Ares to Zeus, Adams Media Corporation Press, USA, 2002.
  • Bonnard Andre, Antik Yunan Uygarlığı I: İlyada’dan Parthenon’a,, (Çev: Kerem)
  • Budin Stephane Lynn, The Ancient Greeks: New Perspectives, ABC-CLIO, England, 2004.
  • Bulfinch Thomas, Klasik Yunan ve Roma Mitolojisi, (Çev: Özgür Umur Hoşafçı), İnkılap Yayınları, İstanbul, 2017.
  • Can Şefik, Klasik Yunan Mitolojisi, Ötüken Yayınları, İstanbul, 2011.
  • Cartledge Paul, The Cambridge Illustrated History Of Ancient Greece, Cambridge University Press, New York, 2007.
  • Cavendish Marshall, Ancient Greece: An Illustrated History, Published by Marshall Cavendish Reference, New York, 2011.
  • Conner Nancy, Her Yönüyle Klasik Mitoloji: Olympos Dağı’nın Zirvelerin- den Yeraltı’nın Derinliklerine… Klasik Mitoloji Hakkında Bilmemiz Gereken Her şey, (Çev: Deniz Candaş), Arkadaş Yayınları, Ankara, 2010.
  • Diakov V.- Kovalev S., İlkçağ Tarihi: Ortadoğu, Uzakdoğu, Eski Yunan, I. Cilt, (Çev: Özdemir İnce), Yordam Kitap, İstanbul, 2017, s. 266- 267.
  • Ehrenberg Victor, The Greek State, Barners&Noble,INC Press, New York, 1960.
  • Erhat Azra, Mitoloji Sözlüğü, Remzi Kitabevi, İstanbul, 2007
  • Erim Müzehher, Mitolojiden Masallar, İmge Kitabevi Yayınları, Ankara, 2013.
  • Cantarella Eva, “Yunanistanda Cinsellik”, Antik Yunan, Alfa Yayınları, İstanbul, 2012, s. 274- 280.
  • Finley Moses, Odysseus’un Dünyası, (Çev: Gül E. Durna), Alfa/Tarih Yayınları, 2014.
  • Gezgin İsmail, Antik Yunan ve Roma Sanatında Cinsellik ve Erotizm, Alfa Yayınları, İstanbul, 2010.
  • Hamilton Edith, Mitologya, (Çev: Ülkü Tamer), Varlık Yayınları, İstan- bul, 1964.
  • Hansen William, Yunan ve Roma Mitolojisi, (Çev: Ümit Hüsrev Yolsal), Say Yayınları, İstanbul, 2004.
  • Hesiodos, İşler ve Günler- Tanrıların Doğuşu, (Çev: Furkan Akderin), Say Yayınları, İstanbul, 2014.
  • Homeros, İlyada, (Çev: Azra Erhat- A. Kadir), Can Yayınları, İstanbul, 2008.
  • Hornblower Sımon- Spawforth Antony, Classical Civilization, Oxford University Press, Unıted Kingdom, 2014.
  • Houle Michelle M., Gods and Goddesses İn Greek Mythology, Enslow Puplısher, USA, 2001.
  • Köhlmeıer Michael, Antik Çağ Söylenceleri: Tanrıların Masalları, Yurt Kitap Yayınları, (Çev: Atilla Dirim), Ankara, 2015.
  • Mansel Arif Müfid, Ege ve Yunan Tarihi, Türk Tarih Kurumu, Ankara, 2014.
  • March Jenny, Klasik Mitler, (Çev: Semih Lim), İletişim Yayınları, İstan- bul, 2014.
  • Necatigil Behçet, 100 Soruda Mitologya, Gerçek Yayınevi, İstanbul, 1983.
  • Platon, Devlet, (Çev: Cenk Saraçoğlu-Veysel Atayman), Bordo Siyah Yayınları, İstanbul, 2005.
  • Sears Kathleen, Mitoloji 101: Eski Yunan ve Roma Mitolojisi Hakkında Bilmeniz Gereken Her şey, (Çev: Ekin Duru), Say Yayınları, İstan- bul, 2017.
  • Tekin Oğuz, Eski Yunan Tarihi, İletişim Yayınları, İstanbul, 2001.
  • Ovidius, Dönüşümler, (Çev: İsmet Zeki Eyüboğlu), Payel Yayınları, İstanbul, 1994.
  • Johnson Marguerite- RYAN Teryy, Sexualıty In Greek Androman Socıety and Literature, Routledge Taylor&Francis Group Press, London, 2006.
  • Altuncu Abdullah, “Sümerlerde Tanrı Anlayışı ve Tanrılar Pantheonu”, Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 4, Sayı: 7, 2014, ss. 119-142.
  • Atılgan Duygu Kocabaş, “Antik Yunan’da Toplumsal Cinsiyet Rollerinin Temsili”, Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, Sayı: 10, 2013, ss. 15-27.
  • Çiftçi Meryem K., Eski Mısır Dininde Tanrı ve Öte Dünya İnancı, Selçuk Ünv. SBE, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Konya, 2010, s. 5-6.
  • Dietrich Bernard C., “Divine Personality and Personification”, Publisher, Kernos Centre ınternational d'étude de la Religion Grecque An- tique, England, 1988, pp. 19-28.
  • Kollias Odyssefs - Consultant Business, “Anthropomorphism, Aesop's Fables and Their Use in Lifelong Learning and Vocational Training by Awakening Participants' Memes”, Journal of Higher Education Theory and Practice Vol. 15(2) 2015, pp. 96-103.
  • Uncu Ebru, “Mezopotamya, Anadolu ve Mısır Medeniyetlerinde Güneş Kültü”, History Studies, Vol: 5 Issue:1 2013, ss. 349-366.
  • Yazoğlu Ruhattin, “Antropomorfizm ve Hıristiyanlık”, Ekev Akademi Dergisi, Cilt:1, Sayı: 2, 1998, ss. 259- 273.
  • https://www.britannica.com/science/parth enogenesis
  • http://www.aktuelarkeoloji.com.tr/eski-anadolu-ve-hitit-dinleri
  • https://eclecticlight.co/2017/01/21/the-story-in-paintings- how-sculpture-changed-ganymedes-story/ 10.06.2018) (Erişim Tarihi:
  • https://tr.depositphotos.c om/82139768/stock-photo-close- up-of-an-ancient.html (Erişim Tarihi: 10.06.2018).
  • http://www.artagencypartners.com/wp content/uploads/2018/02/Apollo__Daphn e_September_2015a-1024x734.jpg (Erişim Tarihi: 10.06.2018).