Akıllı Telefon Piyasasında Firmalar Arasındaki Rekabetin Stratejik Olarak İncelenmesi: Oyun Teorisi Kapsamında Uygulamalı Bir Çalışma

Akıllı telefon endüstrisi, her geçen gün kıyasıya rekabetin artığı ve sürekli yenilenen ürün çeşidiyle dünya ekonomisinin odak noktası olmuştur. Dev firmaların yarıştığı bu piyasada, firmaların stratejik hareket etmesi büyük önem arz etmektedir. Çalışmanın amacı, akıllı telefon piyasasının ilk üç markası olan Samsung, Iphone ve Huawei arasındaki rekabeti strateji olarak analiz etmektir. Bu doğrultuda oyun teorisinin sıfır toplamlı ve sıfır toplamlı olmayan oyun yöntemlerinin kullanıldığı çalışmada, Iphone’nun teknik, Samsung ve Huawei’in ise dış görünüş özellikleri stratejisi bakımından rakiplerine karşı daha iyi olduğu tespit edilmiştir. Diğer yandan fiyat ve kampanyalar stratejisi bakımından en avantajlı markanın Huawei, en zayıf markanın ise Iphone olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Strategic Analysis of Competition among Firms in the Smartphone Market: An Applied Study within the Scope of Game Theory

The smartphone industry has become the focal point of the world economy with increasing competition every day and its constantly renewed product range. In this market where giant firms compete, the strategic action of firms is of great importance. The study aims to analyze the competition between the top three brands of the smartphone market, Samsung, iPhone and Huawei as a strategy. In this regard, in the study where the game theory of zero-sum and non-zero-sum game methods was used, it was determined that iPhone was better against its rivals in terms of technique, and Samsung and Huawei in terms of appearance feature strategy. On the other hand, the server with the most advantageous brand in terms of price and campaign strategy is Huawei and the weakest brand is the iPhone.

___

  • Angelo Rondina Neto, Mateus Boldrine Abrita, & Jese Luiz Parre, ” The Industry of Mobile Phone Devıces ın the 2000s: Analysıs of Apple , Nokia and Samsung Innovative Performance Based on the Game Theory”. GEOFRONTER, 3(1), 2017, s. 71-95.
  • Ayhan Ural & İbrahim Kılıç, Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi. Detay Yayıncılık: Ankara, 2011, s.49.
  • Berna Evyapan, Oyun Teorisi ve İMKB'de Sektörel Bir Uygulama, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2009.
  • Dale Hogarth, Program for Solving Two-person Zero-sum games, accesed 17.08.2019, ordinances/#intelprop.
  • Devapriya Vadhera, “Nash Equilibrium”. IOSR Journel of Economics and Finance (IOSR-JEF), 6(6), 2015, s. 13-18.
  • Drew Fudenberg & Jean Tirole, Game Theory, London: The MIT Press, 1991.
  • Feng Yang, Xuehai Zhou, Gangyong Jia, G & Qiyuan Zhang, “A Non- cooperative Game Approach for Intrusion Delection in Smartp- hone Systems”. 8th Annual Communication Networks and Research Conferance. 2010, s. 146-151.
  • Hakan Karabacak, Yeni Başlayanlar için Oyun Teorisi, Ankara: Seçkin, 2018.
  • Halim Tatlı, “Akıllı Telefon Seçiminin Belirleyicileri: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama”. Çankırı Karatekin Üniversitesi İİBF Dergisi, 2(5), 2015, s. 549-567.
  • Jhon smithk, “Applying Game Theory to the Patent War between Apple and Samsung”, https://johnsmithk.wordpress.com/. accessed 12.13.2019,
  • Jeremy Jie Ming Kwok, & Dong-Yup Lee, “Coopetitive Supply Chain Relationship Model: Application to the Smartphone Manufacturing Network”. PLOS One, 10(7), 2015, s. 1-25.
  • Juanly Lan, Hongzhen Lei, & Nisha Jia, “Similation on relationship Betwen APP Pre-loaded Cooperation Behavior in Domestic Smartphone Enterprises Based on Evolutionary Game Theory” (Bildiri). 2016 Eighth International Conference on Measuring Techno- logy and Mechatronics Automation, 2016, s. 601-604.
  • Martin J. Osborne & Ariel Rubinstein, A Course in Game Theory. The MIT Press, 1994.
  • Marion Chastin Rebano, “Game Theory Within The Apple vs Samsung Rıvalry”, https://economicsdealers.wordpress.com/2019/02/15/game- accessed theory-within-the-apple-vs-samsung-rivalry/. 11.16.2019,
  • Melahat Aydın, Hizmet Sektöründe Kalite ve Otomotiv Sektöründe Satış Sonrası Hizmet Kalitesinin Ölçülmesine Yönelik Bir Uygulama. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kocaeli: Kocaeli Üniversite- si Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2008.
  • Nuri Ömürbek & Ali Şimşek, A. “Üniversite Öğrencilerinin Cep Telefonu Tercihlerinin Belirlenmesi”. Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, 1(1), 2012, s.116-132. Analitik Hiyerarşi Prosesi ile
  • Önder Dilek, “Akıllı Telefon Kullanım Tercihlerini Etkileyen Faktörler: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Dememe”. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 1(33), 2019, s. 203-2017.
  • Palo Alto, “Media Alert: Apple Ships 71.7m Smartphones in Q4 2018 as 6%”, https://www.canalys.com/newsroom/apple-ships-717m- smartphones-in-q4-2018-as-global-market-falls-6%20. 15.09.2019,
  • Ranjit Bose,“Customer relationship management: key components for IT success”, Industrial Management and Data Systems, 102(2), 2002, s. 89-97.
  • Resul Doğan, Muhamed Yavuz, İsmail Küçükdemirci & Tamer Eren, “Öğrencilerde Bakımından Oyun Teorisi ile Analiz Edilmesi” . Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi , 3(7), 2015, s. 67-76. Telefon Kullanımının Özellikleri
  • Sadik Bozkurt, “Telefon İcadı ve Geçmişten Günümüze Telefonun Gelişimi”. https://teknokoliker.com/2013/12/telefon-icadi-ve-gecmisten- gunumuze-telefonun-gelisimi.html. 06.08.2019,
  • Serap Yıldırım, Oyun Teorisi ile İMKB'de Sektör Analizi, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2006.
  • Sevda Göktepe Yıldız & Seda Görpeoğlu Yıldız, “A new Approach for Assessing Teachers' Teaching Methots Used in Lesson: Game Theoretic Analysis”, Acta Didactica Napocensia, 2(12), 2019, s. 30- 44.
  • S Lee, “War of Samsung and Apple: Can Game Theory Preciselyelucidate Practical https://www.academia.edu/7908909/Samsung_and_Apple_law. accessed 12.01.2020,
  • Şanlı Ateş, “Oyun Teorisi ve Uygulamaları, Erişim Tarihi: 18.05.2019, https://idari.cu.edu.tr/sanli/oyun.pdf.
  • Umay Uzunoğlu Koçer, Ozan Albayrak, Sevgi Kumaç & Volkan Uzun, “Dizüstü Bilgisayar Tercihinde Öğrenci Beğenilerinin Firmaların Stratejilerine Etkisi: Oyun Kuramı Yaklaşımı”. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1), 2014, s.159-178.