GÜNCEL TÜRK RESMİNDE MODERNİTE KAVRAMI VE RESSAM MUSTAFA CEVAT ATALAY’IN YAZITLAR SERİSİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME

Sanat, insan doğasının en önemli bileşenlerinden biri olan duygu ve düşünce süzgecinin materyale dönüşmesidir. Bu süreçte insan, forma biçim kazandırarak, doğanın ötesine taşıdığı nesneye anlam katan varlık, maddeye aşkındır. Ressam Mustafa Cevat Atalay’ın resimleri incelendiğinde, yaratım sürecinin tüm aşamalarını özümseyen ve özgünlük arayışında forma yeni biçimler kazandıran karakteristik bir kişilik olarak Türk sanatında yer etmiştir. Onun resimlerinde, kadim kültürlerin kültürel kodlarının yansımaları görülmektedir. Yazıtlar serisi, bir dizi çalışması, renklerin lekesel dönüşümleriyle insanı farklı bir seyahate çıkarmaktadır.

An Assessment on The Concept Of Moderıity in Contemporary Turkish Painting and Mustafa Cevat Atalay’s Inscription Series

Art is the transformation of the filter of emotion and thought, which is one of the most important components of human nature, into material. In this process, man is transcendent to matter, the being who gives meaning to the object he carries beyond nature by giving form to form. When the paintings of the painter Mustafa Cevat Atalay are examined, he has a place in Turkish art as a characteristic personality who internalizes all the stages of the creation process and brings new forms to the form in search of originality. In his paintings, reflections of the cultural codes of ancient cultures are seen. The inscriptions series, a series of works, take people on a different journey with the stained transformations of colors.

___

  • Atalay, M.C. (2020). Posta Sanatı Kitabı Sanatsal Kuram ve Uygulama. Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Başbuğ, F. (2021). Modern Sanatta Yeni Yaklaşımlar I Modern Sanatta Eleştirel Dil. (Editörler: Zuhal Başbuğ, Fatih Başbuğ), Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Başbuğ, F. (2022). Sanat Araştırmaları I Modernizm Etkisinde Değişen Resim Sanatı (Editörler: Zuhal Başbuğ, Fatih Başbuğ), Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Başbuğ, Z. (2021). Modern Sanatta Yeni Yaklaşımlar I Temel Tasarım Renk Eğitiminde Güncel Sanat Denemeleri. (Editörler: Zuhal Başbuğ, Fatih Başbuğ), Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Coşkun, Z. (2019). 21. Yüzyılda Sanat…? Kurumlar, İletişim ve Yönetim. İstanbul: İkaros Yayınları.
  • Crow, T. (2004). Modernism and Modernity. The Vancouver Conference Papers. (editors: Benjamin H.D. Buchloh, Serge Guilbaut, David Solkin), The Press of the Nova Scotia College of Art and Design.
  • Erol, Önder P. (2016). Modernite Projesinin Kökenleri, Dinamikleri ve Sonu. Sosyoloji Dergisi, Sayı: 33.
  • Giderer, H.E. (2003). Resmin Sonu. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Guilbaut, S. (2009). New York Modern Sanat Düşüncesini Nasıl Çaldı Soyut Dışavurumculuk, Özgürlük ve Soğuk Savaş. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Kandel, E.R. (2020). Sanatta ve Beyin Biliminde İndirgemecilik İki Kültür Arasında Köprü Kurmak, İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Karahan, R. Reisoğlu, S. (2000). Ahlat Meydan Mezarlığı Kadılar Bölümü Mezar Taşları, İstanbul: Dergah Yayınları.
  • Kozlu, D. (2018). Sanatta Bir Dönüşüm Alanı: Doğa. Ankara Dorlion Yayınları.
  • Harris, J. (2001). Yeni Sanat Tarihi. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Leppert, R. (2009). Sanatta Anlamın Örüntüsü. İstanbul: Sanat ve Kuram Yayınları.
  • Lyotard J.F. (2020). PostModerne Dönüş, Modernizm Serüveni Bir Temel Metinler Seçkisi 1840-1990. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Hopkins, D. (2018). Modern Sanattan Sonra 1945-2017. İstanbul: Hayalperest Yayınları.
  • McNeill, W. (2015). Dünya Tarihi. (çeviren: Alaeddin Şenel), Ankara: İmge Kitabevi.
  • Öndin, N. (2019). Modern Sanat. İstanbul: Hayalperest Yayınları.
  • Ördem, Aydoğmuş Ö. (2018). Modernite Kültürü ve Türk Modernleşmesi. Sosyoloji Notları Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 2.
  • Read, H. (2020). Modern Sanatın Felsefesi. İstanbul: Hayalperest Yayınları.
  • Seeher, J. (2011). Taşa Yontulu Tanrılar Hitit Kaya Tapınağı Yazılıkaya. İstanbul: Ege Yayınları.