Postmodern Bir Karşı Masal “Kırmızı Başlıklı Kız Ağlıyor” Adlı Gençlik Romanında Cinsel İstismar

Batıda Alman gençlik ve çocuk edebiyatında büyük öneme sahip olan Grimm masalları yüzyıllardan bu yana popülerliklerini korumaktadırlar. Ama aynı zamanda geçmişten günümüze doğru içinde bulundukları her yüzyılda değişime uğramış ve evrilmişlerdir. Özellikle postmodern düşüncenin edebiyat üzerindeki etkisi ile masallar da yapısöküme uğratılmaya, ters yüz edilmeye ve karşı masallar şeklinde yeniden yazılmaya başlanmışlardır. Metinlerarasılığın izlerini taşıyan bu karşı masallar klasik masalların motif ve figürlerini ters yüz ederek onlara yeni anlamlar yüklemekte ve kimi zaman da tabu sayılan konuları ele almaktadırlar. Bu çalışmanın amacı Alman gençlik edebiyatı yazarı Hanika’nın aile içi cinsel taciz ve istismar konusunu ele aldığı ve klasik Kırmızı Başlıklı Kız masalına bir karşı masal biçiminde yazdığı bol ödüllü Kırmızı Başlıklı Kız Ağlıyor adlı romanında yer alan motif ve figürleri postmodern öğeler ve metinlerarasılık bağlamında incelemek ve hangi motiflerin ters yüz edildiğini görünür kılmaktır.

A Postmodern Fairy Tale Sexual Abuse in the Youth Novel Little Red Riding Hood is Crying

Grimm fairy tales, which are of great importance in German youth and children's literature in the West, have maintained their popularity for centuries. But at the same time, they have changed and evolved in every century from the past to the present. Especially with the influence of postmodern thought on literature, fairy tales have also begun to be deconstructed, turned inside out and rewritten as counter fairy tales. These counter fairy tales, which bear the traces of intertextuality, turn the motifs and figures of classical fairy tales inside out, give them new meanings and sometimes deal with taboo subjects. The aim of this study is to analyze the motifs and figures in the German youth literature writer Hanika's multi-award-winning novel Red Riding Hood is Crying, a counter-tale to the classic fairy tale of Little Red Riding Hood, in the context of postmodern elements and intertextuality, and to make visible which motifs are inverted.

___

  • Asutay, H. ve Agvan, Ö. (2018). Bir anti-masal örneği olarak cam ayakkabıları reddeden vejetaryen külkedisi. Humanitas Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi. 6(11), 225-238.
  • Aytaç, G. (2005). Yeni Alman edebiyatı tarihi. İstanbul: Akçağ Yayınları.
  • Aytaç, G. (2012). Yeni çağ Alman edebiyatı, Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Bacchilega, C. (2016). Postmodern masallar: Toplumsal cinsiyet ve anlatı stratejileri. İstanbul: Avangard Kitap.
  • Bange, D. (2001). Das alltägliche Delikt: Sexuelle Gewalt gegen Mädchen und Jungen. Zum aktuellen Forschungsstand. U. Enders (Ed.), Zart war ich, bitter war´s. Handbuch gegen sexuellen Missbrauch içinde (s. 21-26). Köln: Kippenheuer & Witsch.
  • Baroková, J. (2014). Ein Thema der problemorientierten Jugendliteratur als Buch der Tabuzone. Brünner Hefte zu Deutsch als Fremdsprache, 7(1/2), 2-15.
  • Bettelheim, B. (2013). Kinder brauchen Märchen. München: Deutscher Taschenbuch Verlag.
  • Brocklehurst, R. ve Doherty, G. (2011). Grimm masalları. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Cole, B. (2014). Külprensi. İstanbul: Kuraldışı Yayınları.
  • Deegener, G. (2010). Kindesmissbrauch. Erkennen – helfen – vorbeugen. Basel: Beltz Verlag.
  • Ewers, H. H. (1994). Jugendkultur im Adoleszenzroman. Jugendliteratur der 80er und 90er Jahre zwischen Moderne und Postmoderne. Weinheim: Beltz Juventa Verlag.
  • Ewers, H. H. (2012). Literatur für Kinder und Jugendliche. Eine Einführung. Paderborn: Wilhelm Fink UTB.
  • Franz, K. (2005). Neuere Tendenzen in der Kinderlyrik. Beiträge Jugendliteratur und Medien, 5(1), 3–13.
  • Grimm J., W. (2011). Grimm masalları. İstanbul: Remzi Yayınevi
  • Gültekin Akçay, Z. (2020). Pamuk prenses ve yedi cüceler masalının üç hali: Grimm Kardeşler, Walt Disney ve Ertem Göreç. Erciyes İletişim Dergisi, 7(2), 965-988.
  • Hanika, B. T. (2011). Kırmızı başlıklı kız ağlıyor. İstanbul: ON8
  • Hanika, B.T. (2012). Rotkäppchen muss weinen. Frankfurt a.M.: Fischer Taschenbuch Verlag.
  • Heapy, T. (2016). Kırmızı başlıklı küçük kız. İstanbul: 1001 Çiçek
  • Kaminski, W. (1998). Einführung in die Kinder- und Jugendliteratur. Literarische Phantasie und gesellschaftliche Wirklichkeit. München: Juventa Verlag.
  • Kılıç, V.G. (2020). Popüler masalların kullanım alanları: Külkedisi masalı örneği. Global Media Journal TR Edition, 11(14), 189-205.
  • Kümmerling-Meibauer, B. (2012). Kinder- und Jugendliteratur. Eine Einführung. Darmstadt: Academic in Wissenschaftliche Buchgesellschaft.
  • Lopez, N. (2012). Vejetaryen külkedisi. İstanbul: NotaBene Yayınları.
  • Mabire, G. (2016). Kitaptan düşen kurt. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Nüzket Özen, N. ve Yavuzyılmaz, G. (2022). Christine Nöstlinger’ın romanları “Oh, du Hölle” ve “Konrad oder das Kind aus der Konservenbüchse” bağlamında Alman çocuk ve gençlik edebiyatında boşanmış aile çocukları.
  • Y. Topaloğlu (Ed.), Dil, kültür ve edebiyat araştırmaları içinde (s. 63-82). İstanbul: Günce Yayınları.
  • Özgürbüz, M. E. (2021). Külkedisi masalını yeniden yazmak: Külprensi ile vejetaryen külkedisi adlı resimli kitapların karşılaştırmalı incelemesi. Litera: Dil, Edebiyat ve Kültür Araştırmaları Dergisi, 31(2), 757-782.
  • Özgürbüz, M. E. (2022). Postmodern masallarda cinsiyet kurgusu ve anlatı stratejileri: Kırmızı başlıklı kız masalının yeniden yazımları. Edebi Eleştiri Dergisi, 6(2), 57-78.
  • Sayılgan, Ö. ve Cıvaş, G. (2021). Postmodern masal uyarlaması olarak sihirli orman filmi. Selçuk İletişim Dergisi, 14(4), 1546-1577.
  • Scaliter, J. (2017). Başka bir kırmızı başlıklı kız. İstanbul: NotaBene Yayınları.
  • Schulz, O. (2011). Wölfe. Ein Mythos kehrt zurück. München: Bayerischer Landwirtschaftsverlag
  • Schwab, S. (2011, 30 Nisan). Bücher gegen Sprachlosigkeit. Jugendbücher zum Thema sexueller Missbrauch. Deutschlandfunk. https://www.deutschlandfunk.de/buecher-gegen-sprachlosigkeit-100.html
  • Sezer, M. Ö. (2010). Masallar ve toplumsal cinsiyet. İstanbul: Evrensel Basım Yayın.
  • Stephan, I. (2008). Entstehung der Kinder- und Jugendliteratur. Aufklärung. W. Beutin (Ed.), Deutsche Literaturgeschichte. Von den Anfängen bis zur Gegenwart içinde (s. 178-180). Stuttgart: J.B. Metzler Verlag.
  • Şahinkanat, S. (2014). Kim korkar kırmızı başlıklı kızdan? İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Tokdemir, K. (2020). Uyuyan güzel masalından Malefiz filmine ötekileştirmenin yeniden üretimi: Cadı prototipinin ters yüz edilmesi mi? Toplum ve Kültür Araştırmaları Dergisi, (6), 111-130.
  • Tunç, E. (2021). Karşı masal fraksiyonu ve Türkiye’deki yansımaları. Motif Vakfı Uluslararası Sosyal Bilimler Sempozyumu II. tam metin bildiri içinde (s. 21-51). İstanbul: Motif Vakfı Yayınları.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi (2004). Türk Ceza Kanunu. https://www5.tbmm.gov.tr/kanunlar/k5237.html Erişim Tarihi: 23.05.2023
  • Weinkauff, G. ve von Glasenapp, G. (2010). Kinder- und Jugendliteratur. Paderborn: Schöning Uni-Taschenbücher UTB.
  • Weiss, R. (1991). Kindheit und Jugend. Eine Entwicklungspsychologie. Psychologie für Erziehung und Unterricht. I. Teil. Innsbruck: Universitätsverlag Wagner.
  • Wrobel, D. (2010). Kinder- und Jugendliteratur nach 2000. Praxis Deutsch, (224), 4.-11.