HAMDİ KOÇ’UN YALNIZ KALDINIZ, PEYAMİ BEY! ROMANI VE PEYAMİ SAFA

Romanın biyografi biyografinin roman olarak yazılmasının ve öyle okunmasının güzel örneği olarak görülebilecek bir roman Yalnız Kaldınız, Peyami Bey! Koç bu romanda kendi yaşadığı veya tasarladığı hikâye/ler/i Peyami Bey’in, Peyami Bey’in hikâyelerini de kendi yaşamış gibi yazma hüneri göstererek Peyami Safa’nın biyografisini Yalnızız romanında sözü edilen ütopik mekân “Simeranya” dolayımlarında yazmıştır. Bu bağlamda Yalnız Kaldınız, Peyami Bey! romanı Peyami Safa’nın biyografisi gibi okunabileceği gibi yazar Hamdi Koç’un yazarlık serüveni, roman, romancı hakkındaki ve yazma serüveni konusundaki görüşleri olarak da okunabilir özelliktedir. Yazar Hamdi Koç, bu romanda kendi yaşadıklarını Peyami Safa’nın hikâyesi gibi, Peyami Bey’in hikâyesini de kendi hikâyesi gibi yazma hüneri göstermiştir. Yalnız Kaldınız, Peyami Bey! romanı kurmaca özellikleri ağır basan bir romandır. Anlatıcı-yazarın kendisini öldü sandığı bir ağır yaralanmayla başlayan romanda ikinci mekân olarak Peyami Safa’nın Yalnızız romanında sözü edilen kurmaca bir mekân olan Simeranya ele alınmıştır. Romanda ele alınan ikinci zaman kurmaca mekân Simerenya’nın bu dünyanın zaman algısına benzemeyen alabildiğine geniş ve yavaş ilerleyen bir zamanıdır. Anlatıcı-yazar, Peyami Bey ve Dr. Ramiz bu mekânda zamanda yolculuk yaparak, geçmişe ve geleceğe gidebilirler. Bu yolculuk esnasında roman, roman sanatı ve yazarlık gibi konularda görüş alışverişinde bulunurlar. Bu görüşmelerde hayata, aşka, arkadaşlığa ve Cumhuriyet Türkiye’sine dair değişik görüşler savunurlar. Roman çok katmanlı bir roman olarak dikkat çekerken Peyami Safa’nın biyografisi olarak da okunabilecek bir romandır. Bu çalışmada romanın bazı özellikleri yanı sıra bu özelliğine dikkat çekilmektedir.

___

  • Arargüç, Mehmet Fikret (2016). Büyülü Gerçekçilik, Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Arman, Ayşe, 25 Ağustos 2013 Tarihli Hürriyet Gazetesi (https://www.hurriyet.com.tr/erkek-asla-ben-evliyim-gelemem-demez-24579482?) [Erişim 24.03.2021].
  • Aktürk, Gözde (2014). “Yalnızız’daki Ütopik Alt Metin: Simeranya” Literature (http://www.yitikulke.com/yalnizizdaki-utopik-alt-metin-simeranya.html).
  • Bergson, Henri (1986). Yaratıcı Tekâmül, (Çev. Mustafa Şekip Tunç ), İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Koç, Hamdi ( 2017). Yalnız Kaldınız, Peyami Bey!, İstanbul: Can Yayınları.
  • Hızlan, Doğan, Hürriyet Gazetesi, Haber Giriş: 08.06.2014- 01:17, (https://www.hurriyet.com.tr/kelebek/keyif/yeni-kahramani-peyami-safa-)[Erişim 17.03.2021].
  • İleri, Selim (2017). Hürriyet Gazetesi, Bu Peyami Bey o Peyami Bey mi? - Kitap Sanat Haberleri (www.hurriyet.com.tr › Kitap Sanat).
  • Pamuk, Orhan (2021). Veba Geceleri, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Safa, Peyami (1978). Yalnızız, İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Safa, Peyami (2006). Matmazel Noraliya’nın Koltuğu, (21. Basım), İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Sazyek, Hakan (2002). “Türk Romanında Postmodernist Yöntemler ve Yönelimler”, Hece Dergisi Roman Özel Sayısı, s. 493-498.
  • Sazyek, Hakan (2003). “Türk Romanında Protagonistin Serüveni I”, Adam Sanat, 214. s.77.
  • Sazyek, Hakan (2009). “Attila İlhan’ın Sokaktaki Adam’ı: Hasan”, Kitap-lık, 2009, S. 133, s. 91-104.
  • Tekşan, Mesut (2018). “Modernist ve Postmodernist Roman Bağlamında Bir Tereddüdün Romanı”, Prof. Dr. Alemdar Yalçın Armağanı, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Tekşan, Mesut (2020). Modern Romandan Modernist Romana Peyami Safa’nın Romanları. Turkish Studies, 15(5), 2711-2731. (https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies).
  • Todorov, Tzvetan (2004). Fantastik, Edebi Türe Yapısal Bir Yaklaşım, İstanbul: Metis Eleştiri.
  • Yürek, Hasan (2008). “Türk Romanında Modernist Etkinin Boyutları”, GÜ Gazi Eğitim Dergisi, Cilt 28, 1, 187-202.