Heidegger'in ''Ontoloji Tarihi''nde Kant Felsefesinin Yeri

Bu çalışmanın amacı, Martin Heidegger'in "ontoloji/metafizik tarihinde" Kant felsefesinin yerinin nasıl belirlendiğini ortaya koymaktır. Heidegger Kant'ın temel sorununun metafiziği temellendirmek olduğunu söylemektedir. Metafiziği temellendirmek, ontolojinin iç olanağının gösterilmesi anlamına gelmektedir. Ontolojinin iç olanağının aydınlatılması, Heidegger'e göre, Kant'ta varolana aşkın olan aklın saf bilgilerinin ortaya konmasıyla gerçekleştirilir. Bu, ona göre, ontolojinin temellendirilmesidir. Ontolojinin iç olanağının aydınlatılmasında temelde yeralan yeti, ontolojik sentezi gerçekleştiren transsendental imgelemdir. Transsendental imgelemin zamanla içsel bir ilişkisi vardır. Heidegger'e göre, Kant koyduğu bu temel önünde daha sonra geri çekilmiştir. Bunu yapmakla o, varlığın zamanla olan ilişkisi sorununu eksik bırakmıştır.

Place of Kant's Philosophy in Heidegger's ''The History of Philosophy

The aim of this study is to expose how Martin Heidegger gives place to Kant's philosophy in his own "the history of ontology/metaphysics". Heidegger states that the main problem of Kant's philosophy is to lay the foundation of the metaphysics. Laying of the foundation of the metaphysics means to realize the projection of the intrinsic possibility of ontology. The Projection of the intrinsic possibility of ontology in the Kant's philosophy is realized, in accordance with Heidegger's view, when Kant presents the pure knowledge of reason which is transcendent to the being. For Heidegger, this is the laying of the foundation of the ontology. The fundemantal faculty in the realization of the projection of the intrinsic possibility of ontology is the transcendental imagination which produces the ontological synthesis. The faculty of the transcendental imagination has an intrinsic relation with time. To Heidegger, Kant afterwards recoiled from this established ground; by so doing, Kant could not clearly see the relationship between Being and time.

___

  • Heidegger, Martin. (1952). Holzwege. Franfurt am Main: Vittorio Klostermann.
  • Heidegger, Martin. (1976). Logik. Franfurt am Main: Vittorio Klostermann.
  • Heidegger, Martin. (1977). Phaenomenologische Interpretation von Kants Kritik der reinen Vernunft.Frankfurt am Main: Vittori Klostermann.
  • Heidegger, Martin. (1983). Einfiihrung in die Metaphysik. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann.
  • Heidegger, Martin. (1984). Die Frage nach dem Ding. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann.
  • Heidegger, Martin. (1986). Sein und Zeit. Tubingen Niemeyer Verlag.
  • Heidegger, Martin. (1988). Zu Sache des Denken, Tubingen: Niemeyer Verlag.
  • Heidegger, Martin. (1991). Kant und das Problem der Metaphysik, Frankfurt am Main: Vittörio Klostermann.
  • Heidegger, Martin. (1994). Metafizik Nedir? (Çev. Yusuf Örnek) Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları.
  • Kant, Immanuel. (1995a). Kritik der reinen Vernunft. Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag.
  • Kant, Immanuel. (1995b). Prolegomena. (Çev. İ. Kuçuradi, Y. Örnek) Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları.
  • Pöggeler, O.-Alleman, B. (1994). Heidegger Üzerine İki Yazı. (Çev. D. Özlem) İstanbul: Gündoğan Yayınları.
  • Wisser, Richard. (1994). "Martin Heidegger'in Dörtlü Sorgulaması: 'Metafizik Nedir?'le Öncü Olana Bakmak" Metafizik Nedir? içinde (Çev. Y. Örnek) Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları.