Şan Eğitiminde Register Geçiş Yerlerinde Meydana Gelen Ses Kırılması Problemi ve Problemin Çözümüne Yönelik Yaklaşımlar

Registerlerin harmanlanması, pürüzsüzleştirilmesi, yumuşatılması şan eğitiminin ilkeleri ve amaçları arasında yer alır. Bu nedenle, register geçiş yerlerinde meydana gelen ses kırılması problemi, şan eğitiminde çözülmesi beklenen bir sorundur. Manuel Garcia’nın 1856 yılında laringoskopu icat etmesiyle beraber somutluk kazanan register kavramı, ses eğitimcileri ve ses uzmanlarının ilgi alanına girmiş ve pek çok araştırmaya konu olmuştur. Bu araştırmada, şan eğitiminde register geçiş yerlerinde meydana gelen ses kırılması probleminin nedenleri ve problemin çözümüne yönelik yaklaşımlar ele alınmıştır. Araştırma, tematik olarak incelenen derleme bir çalışmadır ve problem sınıflandırılarak betimsel yaklaşımla açıklanmıştır.

The Problem of Voice Break at Register Transition During Vocal Training and The Approaches Towards The Solution of This Problem

The blending, soothing, and softening of registers is among the principles and objectives of vocal training. Therefore, the voice break at register transition is the problem that has to be solved during vocal training. The register term that has become concrete by the invention of laryngoscope by Manuel Garcia in 1856, has become the subject of a lot of research and has been of interest of the vocal trainers and specialists. In this research, the reasons of the problem of voice break at register transition and the approaches to solve this problem during vocal training are discussed. This research is verified by thematically and the problem is explained by descriptive approach and taxonomically.

___

  • Behnke, E. (1879). The mechanism of the human voice. Proceedings of the Musical Association, 6, 1-13. Erişim adresi: https://www.jstor.org/stable/765345
  • Bozeman, K. W. (2007). A case for voice science in the voice studio. Journal of Singing, 63(3), 265-270. Erişim adresi: http://faculty.lawrence.edu/bozemank/wp-content/uploads/sites/10/2014/03/Bozeman_JOS-2007_Jan Feb.pdf
  • Bozeman, K. W. (2008). Registration strategies for training the male passaggio. Choral Journal, 48-49(12-1), 59-72. Erişim adresi: https://search.proquest.com/openview/e36f2e3360b60c58/1.pdf?pq-origsite=gscholar&cbl= 13546
  • Bozeman, K. W. (2013). Acoustic passaggio pedagogy for the male voice. Logopedics Phoniatrics Vocology, 38, 64–69. doi: https://doi.org/10.3109/14015439.2012.679967
  • Cevanşir, B., & Gürel, G. (1982). Foniatri. İstanbul: Sanal Matbaacılık.
  • Denizoğlu, İ. (2012). Klinik vokoloji ses terapisi. Adana: Nobel Kitabevi.
  • Heinrich, N. (2006). Mirroring the voice from Garcia to the present day: Some insights into singing voice registers. Logopedics Phoniatrics Vocology, 31, 3-14. doi: https://doi.org/10.1080/14015430500344844
  • Hollien, H. (1974). On vocal registers. Communication Sciences Laboratory Quarterly Report, 2(2), 125-143. doi: https://doi.org/10.1016/S0095-4470(19)31188-X
  • Isherwood, N. (2013). The techniques of singing. Kassel: Barenreiter-Verlag Karl Vötterle GmbH & Co. KG.
  • Kılıç, M. A. (1999). Ses bozuklukları: Yeni bir sınıflandırma sistemi. Ç.Ü. Tıp Fakültesi Arşiv Kaynak Tarama Dergisi, 8(3), 321-337. Erişim adresi: https://www.researchgate.net/profile/Mehmet_KILIC/publication/ 259102162_Ses_bozukluklari_yeni_bir_siniflandirma_sistemi/links/0c960529f85af636b5000000/Ses-bozukluklari-yeni-bir-siniflandirma-sistemi.pdf
  • Lamesch, S., Expert, R., Castellengo, M., Henrich, N., & Chubere, B. (2007). Investigating voix mixte: A scientific challenge towards a renewed vocal pedagogy. Conference on Interdisciplinary Musicology içinde sunulan bildiri, Estonia. Erişim Adresi: https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00207991/
  • Lehmann, L. (1922). Meine gesangkunst. Berlin: Bote and Bock.
  • Miller, R. (2000). Training soprano voices. Oxford: Oxford University Press.
  • Miller, R. (2011). On the art of singing. Oxford: Oxford University Press.
  • Otacıoğlu, S. (2017). İyi ve güzel ses tanımlaması. The Journal of Turk-Islam World Social Studies. 4(11), 98-106. doi: http://dx.doi.org/10.16989/TIDSAD.1268
  • Özdoğanoğlu, T. (2006). Mimar Sinan Üniversitesi Opera ve Şan Bölümündeki öğrencilerin akustik analiz ve larigofaringeal reflü bulgularının normal popülasyon ile karşılaştırılması (Uzmanlık Tezi). Erişim adresi: http://istanbulsaglik.gov.tr/w/tez/pdf/kbb/dr_tunis_ozdoganoglu.pdf
  • Özsan, E. (2010). Metodik şan eğitimi. İstanbul: Moss Yayın.
  • Perna, N. K. (2008). Effects of nasalance on the acoustics of the tenor passaggio and head voice (Doktora Tezi). Erişim adresi: https://pdfs.semanticscholar.org/dc80/3c206a07aaab9ed32394b576424223277704.pdf
  • Pulte, D. M. (2005). The Messa di Voce and ıts effectiveness as a training exercise for the young singer (Doktora Tezi). Erişim adresi: http://rave.ohiolink.edu/etdc/view?acc_num=osu1129655696
  • Sabar, G. (2008). Sesimiz-eğitimi ve korunması. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Sperry, E., & Goetze, M. (2014). Vocal versatility in Bel Canto style. The Choral Journal, 55(2), 61-65. Erişim adresi: http://www.jstor.org/stable/43917038
  • Sundberg, J. (1977). The acoustics of the singing voice. Scientific American, 236(3), 82-91. Erişim adresi: www.jstor.org/stable/24953939
  • Sundberg, J. (1987). The science of the singing voice. USA: Northern Illinois University Press. doi: https://doi.org/ 10.1121/1.399243
  • Sundberg, J., & Nordström, P. E. (1976). Raised and lowered larynx the effect on vowel formant frequencies. STL-QPSR, 17(2-3), 35-39. Erişim adresi: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.638.1229& rep=rep1&type=pdf
  • Şahin, S. (2016). Laringeal açıdan vokal registerler. Düzce Tıp Fakültesi Dergisi. 18(1), 23-29. Erişim adresi: https://www.researchgate.net/publication/319469215
  • Titze, I. R., Long, R., Shirley, I. G., Stathopoulos, E., Ramig, L. O., Caroll, L. M., & Riley W. D. (1998). Messa Di Voce: An invastigation of the symmetry of crescendo and decrescendo in singing exercises. Acoustical Society of America, 105(5), 2933-2940. doi: https://doi.org/10.1121/1.426906
  • Uçman Karaçalı, P. (2012). Profesyonel ses sanatçılarının ses üretiminde karşılaştıkları teknik sorunlara yönelik yeni öneriler (Yüksek lisans tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 328087).
  • Vennard, W. (1967). Şarkı söyleme mekanizması ve tekniği. (A. Akkaya, N. Ilgıcıoğlu, F. Öney, Çev.). New York: Carl Fischer Inc.