19. Yüzyılda Floransa (Firenze) Resim Ekolünün Balkanlar’da Osmanlı Mimarisindeki Duvar Resimlerine Yansımaları

Duvar resimleri, Osmanlı döneminde batı etkisi ile resme geçişte önemli bir yer tutar. Bu resimler, 18.yüzyılın ikinci yarısından itibaren İstanbul başkentte ve Anadolu ve Balkanlar’da eş zamanlı olarak, Osmanlı İmparatorluğu'nun tüm il ve merkezlerine dağılmıştır. Aşağıdaki yapılar Floransa resim ekolünden etkilenen Balkanlardaki duvar resimlerine örnek olarak değerlendirilebilir: Arnavutluk Tiran Ethem Bey Camii, Berat Bekarlar (SüleymanPaşa) Camii, KalkandelenAlacaCamii. Balkan ülkelerinde, özellikle Batı Makedonya'da Tetovo Alaca Camii, Harabati Baba Tekke, Üsküp İsa Bey Camii, Sultan Murat Camii cemaat yeri ve ev mimarisi örneklerinde, özellikle 19. yüzyılda, Floransa Okulu resimlerini ve stilini görmek mümkündür. 18. yüzyılın sonunda Floransa'da, özellikle fresk-secco tekniği sadece iç mekânları değil, aynı zamanda dış duvar yüzeylerini, dikdörtgen bir çerçevede resimlerin tanıtılması, barok stille çevrili kartuşlar yeni bir anlayış tarzını ortaya koymaktaydı. 19. Yüzyılın başından beri, Floransa resim atölyelerinde büyüyen sanatçıların, Balkanlardaki dini ve sivil mimari dekorasyonunda çalıştığı bilinmektedir. Bu sanatçı grupları kendi sanatlarını sadece Balkan ülkelerinde değil aynı zamanda merkez İstanbul ve Anadolu'nun farklı bölgelerinde uyguladı. Bu sayede, Floransa Okulu anlayışındaki sanatçılar, Osmanlı coğrafyasında Batı tarzı duvar resimlerinin genişlemesine, gelişmesine ve bu tarzda yerel sanatçıların gelişimine katkıda bulunmuştur.

The Reflection of Florentine (Firenze) School of Painting on Muralpaintings of Ottoman Architecture in Balkans in The 19th Century

Wall paintings have an important place in the transition to painting with the western effect in the Ottoman period. From the second half of the 18th century, these paintings were scattered throughout the Ottoman Empire in the capital city, İstanbul, Anatolia and the Balkans, and simultaneously to all provinces and centers of the Ottoman Empire. The following structures can be evaluated as the examples of the wall paintings in Balkans influenced by the Florentine Paintings: Tiran Ethem Bey Mosque in Albania, Berat Bekarlar (Suleyman Pasha) Mosque, Kalkandelen Alaca Mosque in Macedonia. In Balkan countries, especially in Western Macedonia Tetovo, Alaca Mosque, Harabati Baba Tekke, Skopje Isa Bey Mosque, Sultan Murat Mosque in the last congregation place and home architecture examples, especially in the 19th century, the paintings of the Florence School and it is possible to see in terms of style. At the end of the 18th century in Florence, especially the fresco-secco technique introduced a new understanding of not only the interiors, but also the outer wall surfaces, the paintings in a rectangular frame, the cartridges surrounded by baroque style. Since the beginning of the 19th century, it is known that the artists who grew up in Florence painting workshops worked in religious and civil architectural decoration in the Balkans. These artist groups applied their art not only in Balkan countries but also in different regions of central Istanbul and Anatolia. In this way, the artists in the understanding of the Florence School contributed to the expansion, development of Western style murals in the Ottoman geography and the development of local artists in this style.

___

  • Arık, R. (2001). Sanatta batılılaşma sürecinde Balkan Anadolu beraberliği. (Kolektif, Ed.), In Balkanlarda kültürel etkileşim ve Türk mimarisi sempozyumu bildirileri Cilt. I (pp. 71-96). Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayınları.
  • Ayverdi, E. H. (1981). Avrupa’da Osmanlı mimari eserleri, Yugoslavya. İstanbul: İstanbul Fetih Cemiyeti Yayınları.
  • Bağcı, S., Çağman, F., Renda, G. ve Tanındı, Z. (2006). Osmanlı Resim Sanatı. İstanbul: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Bilmenoğlu,N. (1975). Kalkandelen. İstanbul: Kalkandelenliler Yardımlaşma ve Kalkındırma Derneği Bülteni.
  • Boşkovic, T. (1957). Architectura Srednieg Vk. Initial Beograd.
  • Godine, N. (1972). Starine XIII, Godišnjak Zavodazazaštitus pomenika culture SR. Bosne i Hercegovine: Zemaljski Muzej NR.
  • İbrahimgil, M. Z. (1997). Kalkandelen (Tetovo) Alaca Paşa Camii. Vakıflar Dergisi, 26, 249-266. Retrieved from http://www.vgm.gov.tr/vgmdergi/dergiindex.aspx?Id=1
  • İbrahimgil, M. Z. (2007). Balkanlar’daki Türk eserlerinde duvar süslemelerinden örnekler. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Dergisi, 43, 1-9. Retrieved from http://hbvdergisi.gazi.edu.tr/index.php/TKHBVD/issue/view/51
  • Kiel, M. (1990). Ottoman architecture in Albania 1385-1912. İstanbul: IRCICA.
  • Kuban, D. (1958). Osmanlı dini mimarisinde iç mekân teşekkülü, Rönesans’la bir mukayese. İstanbul: İTÜ Yayınları.
  • Muezzinoviç, M. (1976). Natpisot Alaca Camija u Tetovo, İslamska Misao, 52, 18-23. Retrieved from https://unsa-ba.academia.edu/IslamskaMisao
  • Petković, S. (1965) Zidno slikarstvo na području Pećke patrijaršije1557–1614. Novi Sad: Matica srpska.
  • Stanley, T., Rosser Owen, M. and Vernoit S. (2004). Palace and Mosque: Islamic Art from the Middle East, London: V & A Publications
  • Tekinalp Şahin, P. (2010). Batılılaşma dönemi duvar resmi. (H. C. Güzel, Ed.), In Türkler Ansiklopedisi Cilt 15 (pp. 440-448). Ankara: Yeni Türkiye Yayınları.
  • Tihiç, S. (1979). Islamska umjetnost na tlu Yugoslaviye. (U. B. Lewis, Ed.), In Svijet Islama (pp.305-324). Beograd: Jugoslovenska Revija, Vuk Karadzic.
  • Zdravkovic, I. (1964). İzbor Gradze Za prouçavanje spomenika İslamske architecture u Jugoslavije. Beograd: Jugoslavenski Institut za Zastitu Spomenika Kulture.
Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi-Cover
  • ISSN: 1300-9206
  • Yayın Aralığı: Aylık
  • Yayıncı: Atatürk Üniversitesi