MİMARLIK VE MEDYA ETKİLEŞİMİNDE OYUN TASARIMI

Teknolojik gelişmelere paralel olarak, medya araçlarının farklı disiplinlerle etkileşimi ve kullanım olanağı artmıştır. Özellikle bilgisayar teknolojilerindeki gelişmeler, bu durumu destekler niteliktedir. Yeni medya araçlarından bilgisayar oyunları; tasarım süreci ve senaryo ile ilişkili mekan tasarımı içermesi açısından mimarlıkla bağlamında dikkat çekicidir. Bu makalede, bir medya aracı olarak bilgisayar oyunları ile mimarlık arasındaki ilişki ele alınmaktadır. Çalışmanın amacı, mimarlık ve medya etkileşiminde bilgisayar oyunlarında mimarlığın yerini; tasarım süreci, mekan ve mimari ile ilişkili fonksiyonlar kapsamında araştırmaktır. İlk olarak medya kavramı ve medya – mimarlık etkileşiminde bilgisayar oyunlarının farklı açılımları açıklanmıştır. Daha sonra oyun tasarımında mimarlığın yeri; oyun tasarım süreci – mimari tasarım süreci etkileşimi, oyunlarda mimari tasarım ile ilişkili ana ve yardımcı fonksiyonlar ve oyunlarda mekan tasarımı başlıkları altında incelenmiştir. Bir sonraki bölümde oyun tasarımlarında mimarlığın yeri farklı mekan kurgusuna sahip üç popüler oyun üzerinden ele alınmıştır. Üç farklı oyun üzerinden yapılan incelemede; oyun tasarım süreci, mekan tasarımı ve mimari ile ilişkili ana ve yardımcı fonksiyonlar değerlendirme ölçütü olarak kullanılmış ve sonrasında karşılaştırmalı analizler yapılmıştır.  Sonuç olarak, geleceğin mimarlığında bilgisayar oyunlarının; önemli bir yere sahip olduğu, mimarlığın ve mekan kurgularının deneysel boyutuna katkı sağladığı, disiplinler arası bir çalışma gerektiren tasarım süreci ile mimarlık disiplini için ayrı bir uzmanlık alanı olarak görülmesi ve mimarlık eğitiminde de yer edinmesi gerektiği vurgulanmaktadır.  

GAME DESIGN IN INTERACTION BETWEEN ARCHITECTURE AND MEDIA

In parallel with recent technological developments, media tools increasingly interact with different disciplines and they are employed more frequently in these disciplines.  One of the areas where developments considerably affect such an interaction is computer technologies. Computer games, which is a new media tool, are similar to architecture since they involve specific space design processes related to the particular design and scenario of the game just like in architecture. This study deals with the relationship between architecture and computer games as a new media tool. The aim of the study is to explore the place of architecture in computer games in interaction between architecture and media in terms of design process and functions related to space and architecture. First, media and different viewpoints regarding computer games in media-architecture interaction were explained. Next, the place of architecture in game designs was discussed under the following titles: interaction between game design process and architectural design process; and main and supplementary functions related to architectural design in computer games. Later, the place of architecture in game designs was examined through three popular games with different space designs. Game design process and main and supplementary functions related to architectural design were used as the evaluation criteria in the examination of three different games, and later, comparative analyses were done. In conclusion, the study emphasizes that computer games will play an important role in the future of architecture and contribute experimental dimension of architecture and space designs. Moreover, there should be a separate area of expertise for computer games in the field of architecture and design process since it requires an interdisciplinary approach, and this issue should be integrated into architectural education. 

___

  • Aktaş, C. (2007). Yeni Medyanın Geleneksel Medya İle Karşılaştırılması. G. Erol (Ed.), Medya Üzerine Çalışmalar (s. 11) Beta Yayınları.
  • Apex Legends (2019, 5 Mayıs). Erişim Adresi: https://www.ea.com/games/apex-legends/media?isLocalized=true
  • Assassin’s Creed (2019, 1 Mayıs). Erişim Adresi: https://en.wikipedia.org/wiki/Assassin%27s_Creed
  • Assassins-Creed-Revelations (2019, 5 Mayıs). Erişim Adresi: https://www.amazon.co.uk/Assassins-Creed-Revelations-PC-Code/dp/B01N6C53YG?th=1
  • Assasin’s Creed: Unity Oyunu, Notre-Dame (2019, 25 Nisan) Erişim Adresi: https://assassinscreed.fandom.com/wiki/Notre-Dame
  • Ayanoğlu, M. (2006). Mimarlık Eğitiminde Üç Boyutlu Bilgisayar Oyunu Motorlarının Kullanımı (Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü) Erişim adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Black Mirror: Bandersnatch (TV dizisi) (2019, 25 Nisan) Erişim Adresi: https://www.netflix.com/tr/title/80988062
  • Bostancı, B. (2008). Mimari Tasarımda İletişim Modeli Olarak Oyun (Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü) Erişim adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Colomina, B. (1994). Privacy And Publicity: Modern Architecture As Mass Media (4. Baskı). MIT Press.
  • Counter Strike: Global Offensive (2019, 2 Mayıs) Erişim Adresi: http://counter-strike.net/dust2
  • Çatak, G. (2003). Bilgisayar Oyunlarında Mimarinin Kullanımı (Yüksek Lisans Tezi) Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Fortnite’ın anlık oyuncu sayısı 10 milyonu aştı. (2019, 10 Haziran). Erişim adresi: https://www.ntv.com.tr/teknoloji/fortnitein-anlik-oyuncu-sayisi-10-milyonu-asti,RX8VsSzLUUS5Gbayj0uUIw
  • Gani, V. (1996). Medya ve Eğitim. Yeni Türkiye Dergisi, 12, İstanbul.
  • GTA Vice City (2019, 5 Mayıs). Erişim Adresi: http://gtavicecitypsp.blogspot.com/2011/09/gta-vc-malibu-club.html
  • Güzelsoy, G. (2019, 23 Mart) Dijital Oyun Tasarımında Mekan Kurgusu (Blog yazısı). Erişim Adresi: https://mimaritasarimsurecveetkilesimleri.wordpress.com/2016/12/16/dijital-oyun-tasariminda-mekan-kurgusu/
  • Hammer Man (2019, 5 Mayıs) Erişim Adresi: https://edamame.reviews/hammerman-review/
  • Hocaoğlu, Y. (2011). Kentsel Tasarım-Mimarlık ve Medya (Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü) Erişim Adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Işığan, A. (2019, 28 Nisan) Oyun Tasarımı (Blog yazısı). Erişim Adresi: https://oyuntasarimiblog.wordpress.com/
  • Liu, Y. (2003). Rethinking Digital Architecture: The Coexistence Of Physical And Virtual Spaces. Y. Liu (Ed.), Developing Digital Architecture: 2002 FEIDAD Award içinde (s.7). Birkhauser.
  • Mafia II (2019, 5 Mayıs). Erişim Adresi: https://www.tamindir.com/windows/mafia-2/
  • Makstutis, G. (2018). Design Process In Architecture: From Concept To Completion (1. Baskı). Laurance King Publishing.
  • Notre Dame'ı hayata döndürebilmek için 3 seçenek (Bilgisayar oyunu da masada) (2019, 19 Nisan) Erişim Adresi: https://www.ntv.com.tr/yazarlar/ilker-kocas/notre-damei-hayata-dondurebilmek-icin-3-secenek-bilgisayar-oyunu-da-masada,RXPTuq394EmLZZyA2UTYhQ
  • Oyun Başladı (2019, 11 Nisan) Erişim Adresi: https://xxi.com.tr/i/oyun-basladi
  • Önal, S. (2012). Video Oyunlarında Mekan Algısı ve Mimari (Yüksek Lisans Tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü) Erişim Adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Steam İstatistik Sayfası (2019, 9 Mayıs) Erişim Adresi: https://store.steampowered.com/stats/Steam-Game-and-Player-Statistics?l=turkish
  • The Lord of The Rings: The Battle for Middle Earth 2 (2019, 5 Mayıs). Erişim Adresi: https://www.youtube.com/watch?v=bixjfZIjslw
  • Türk Dil Kurumu Sözlükleri (2019, 5 Mayıs) Erişim adresi: http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&kelime=medya
  • Wijman, T. (2019, 3 Mayıs) Mobile Revenues Account for More Than 50% of the Global Games Market as It Reaches $137.9 Billion in 2018 (web makale) Erişim Adresi: https://newzoo.com/insights/articles/global-games-market-reaches-137-9-billion-in-2018-mobile-games-take-half/
  • Worms World Party (2019, 5 Mayıs). Erişim Adresi: https://store.steampowered.com/app/270910/Worms_World_Party_Remastered/
  • Yılmaz, E. A. (2018). Yeni Nesil Motivasyon İş’te Oyunlaştırma (1. Baskı) Ceres Yayınları.
  • Yürük, E. (2002). Ne Oynadığınızı Bilin!. Level, 12, 26-29.