SAN CARLINO SERGİLEME PRATİĞİNİN TASARIM KÖKENİ

Çalışma Mario Botta tarafından gerçekleştirilen San Carlino modelinin sergi pratiğinin tasarım kökenini çözümlemeye çalışmıştır. Estetik ve ünik unsurlar barındıran salt bir yapıyı mimarlık tarihine kattığı değerleriyle kitlelere iletilebilmek amacıyla araç olarak kullanılan sergi pratikleri içerisindeki ünik tavrın kökeni üzerinde durularak Mario Botta’nın sanal algısı ile karşılaştırılma yapılmıştır. Çözümlemede; çağdaş mimar Mario Botta ve Françeso Borromini’nin tasarım üslupları üzerinde durulmuş, Mario Botta tarafından tasarlanan yeni San Carlino maket eserinin; konum, plan, cephe, kubbe çözümü; süsleme detaylarındaki in situ orijinine erişme yaklaşımı incelenmiştir. San Carlino model yapıtının görsel ileti gücünün diğer medya araçlarından ve sergileme tekniklerinden neden daha etkili olduğu incelenmiştir. İncelemeler sonucunda ilgili sergileme pratiğinin; mimari yapıtların bütüncül olarak tasarımını algılamak için gerçek ölçekli kesit görünüş modelleri ile gerçekleştirilebilmesinin deneysel bir temsili olduğu, bu temsilin ise olum değerinin yüksek olduğu tespit edilmiştir.

___

  • ATASOY, N.17 ve 18.yy’da Avrupa Sanatı, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi, İstanbul, 1976