20. Yüzyıl Almanyası'nda Toplumsal Gerçekçilik Bağlamında Max Beckmann

20. yüzyıl endüstri ve sanayi gelişiminin hızla yükselişe geçtiği, bilim ve sanatın yeni kavramlar kazandığı bir dönemdir. Sanayileşme ve teknolojinin hızlı gelişimi toplumdaki bazı normları etkilemesi kaçınılmaz bir gerçekliktir. Toplum kültürünü, ahlakını, insan değerini etkileyen bu gelişimler aynı oranda 20.yüzyıl sanatını da etkilemiştir. Dönemin siyasi kişiliklerin, ülke çıkarlarını göz önünde bulundurması ve politik güç kazanma arzusuyla çıkarılan savaşlar, toplumda telafisi olmayan yaralar açmıştır. Diğer tüm ülkeler gibi Almanya’nında güç isteği toplumu savaşın zorlu süreçlerine sürüklemiştir. Savaşların, toplumsal yıkımların olduğu dönemde Almanya’da yaşayan Max Beckmann tüm bu süreçlere tanıklık etmiş önemli sanatçılardan biridir. Bu makalede Almanya’da yaşanan siyasi-politik olayların, toplumun gerçekliğine etkisini Max Beckmann’nın eserleri üzerinden incelemesi yapılacaktır.

___

  • Antmen, A. (2008). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. 2. Baskı, İstanbul: Sel Yayıncılık
  • Armaoğlu, F. ( 2017). 20.yüzyıl Siyasi Tarihi 1914-1995. İstabul: Alkım Yayınları
  • Bilgili, M.( 2012). Dışavurumcu Resimde Modern İnsanın Yabancılaşması İnsan Doğası, Yabancılaşma ve Adalet Üzerine Prometheus İmgeleri. Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üni./ Sosyal Bilimler Ent., Çanakkale.
  • Erivan Zencirli, D. (2012), Otto Dix ve ‘’Der Krieg’’ Gravür Serisi. Sanat Dergisi, Sayı 22, Cilt 0, s.31-40
  • Gombrich E. H. (2007). Sanatın Öyküsü, 5. Baskı. Çev. Erol Erduran ve Ömer Erduran. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Krausse, A.C. (2005). Rönesans’tan Günümüze Resim Sanatının Öyküsü. Çev. Dilek Zaptçıoğlu. Almanya: Literatür Yayıncılık.
  • Lynton, N.(2004). Modern Sanatın Öyküsü Çev. Cevat Çapan, Sadi Öziş . İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Tolan, B.(1980). Çağdaş Toplumun Bunalım., Ankara: A.İ.T.İ.A.
  • Ulay, F. (1934). Max Beckmann , 14 Mart 2020 tarihinde sitesi: http://sanatokuma.blogspot.com/p/beckman.html adresinden alındı.
  • Uysal, A.(2007). Araştırıcı Sanat Eleştirisi Yöntemine Göre Max Beckmann’ın Gece Adlı Eserinin Analizi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Cilt:5, Sayı:4, s. 701, 715.
  • Richard, L.(1984). Ekspresyonizm sanat ansiklopedisi. Çev. B.Madra, S. Gürsoy, İ. Usmanbaş. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Wolf, N.(2004), Expressionism , Germany: Taschen.