Göç ve Entegrasyon Politikaları Işığında Fransa’da Toplumsal Kabul

Göç olgusu bir realite olsa da her ülkenin ve her toplumun kendine özgü göç tecrübesi bulunmaktadır. Avrupa kıtasının göç ile tanışması yeni olmamakla birlikte Avrupa, nitelikli göç ve entegrasyon politikaları ortaya koymak ve uygulamakta başarısız kalmıştır. Bu durum mülteciler sorununu da yakından ilgilendirmektedir: Avrupa mültecileri bir  "sorun” olarak görürken göçmenlere karşı sergilediği hoşgörüsüz ve dışlayıcı tutumları mültecilere karşı da takınmaktadır. Avrupa’da azınlıkta olan dini veya etnik gruplar ötekileştirilerek “yabancı” ve “göçmen” statüsünde ele alınmaktadır. Bu algının yoğun ve bariz yaşandığı ülkelerin başında Fransa gelmektedir. Fransa’nın göç tarihi çok eskilere dayanmaktadır. Başta sömürge altına aldığı ülkelerden yoğun göç almıştır. Ancak ne okul kitaplarında ne de popüler literatürde göç ve göçmenler hakkında yeterli ve doyurucu bilgi bulunmaktadır. Ancak göçmenler hakkında oluşan hem toplumsal algı hem de önyargılar Fransa’da yaşayan göçmenlere karşı toplumsal kabulü gündeme getirmiştir: Fransa’nın göçmen ve azınlıklarıyla bir toplumsal barış sağladığını iddia etmek mümkün görünmemektedir.

Social Acceptance in France in the Light of Immigration and Integration Policies

Although immigration is a reality, each country and every society have its own immigration experience. Immigration has not been introduced to the European continent recently, today Europa has failed to establish and implement well-qualified immigration and integration policies. This is also closely related to the problem of refugees: Europe see refugees as a "problem". In addition, it exhibits the intolerant and discriminatory attitudes towards refugees as well as immigrants. In Europe, minority religious or ethnic groups are alienated and treated as "foreign" and "immigrant". France can be said as the leading country where this phenomenon is intense and obvious. The history of immigration to France dates back quite far. First of all, it has received immense immigration from its colonial countries. However, neither school books nor popular literature provides sufficient and satisfactory information about immigration and immigrants. However, both social perceptions and prejudices about immigrants have brought public acceptance of immigrants living in France: it can hardly be said that France provides social peace with immigrants and minorities.

___

  • Alacahan, O & Duman, B (2010). “Sosyal Kaynaşma”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(1):103-128.
  • Berthaut, J (2013). La banlieue du « 20 heures ». Ethnographie d’un lieu commun journalistique, Marseille, Éd. Agone, coll. L’Ordre des choses.
  • Benli, F (2011). Türkiye’de ve Dünyada Başörtüsü Yasağı Kronolojisi, MAZLUMDER, http://www.mazlumder.org/fotograf/yayinresimleri/dokuman/turkiyede-dunyada-basortusu-yasagi-kronolojisi.pdf, Son Erişim Tarihi 12.03.2017.
  • Baubérot, J (2012). La laïcité falsifiée, La Découverte.
  • Bollen, K. A & Hoyle, R. H (1990). “Perceived Cohesion: A Conceptual and Empirical Examination”, Social Forces, The University of North Carolina Press, 479-504.
  • Burban, C (2009). “Ministère de l'immigration : rupture ou continuité ?”, Plein droit, 83 (4):30-35. Cesari, J (1998). "Cette étrange étrangeté" : les représentations françaises de l'Islam", Confluences méditerranée, 24: 43-59.
  • Chan, J & To, H & Chan, E (2006). “Reconsidering Social Cohesion: Developing a Definition and Analytical Framework for Empirical Research”, Social Indicators Research, 75:273-302.
  • Chiesi, A (2002). “Social Cohesion and Related Concepts, in Advances in Sociological Knowledge” N. Genov (Der.), Paris: International Social Science Council, 235-253.
  • Collectif des Luttins (2004). L’Histoire de l’immigration en France, la contribution des immigrés au développement économique et aux guerres françaises de 1850 à aujourd’hui, http://www.preavis.org/formation-mr/Luttins/brochure_immigration_1-0.a5.pdf, Son Erişim Tarihi 03.03.2017. COM (2007). Communication from the Commission: The Global Approach to Migration One Year On-Towards A Comprehensive European Migration Policy, Brussels, European Commission, http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2006:0735:FIN:EN:PDF, Son Erişim Tarihi 14.02.2017.
  • Conseil d’Etat (2004). Rapport public Un siècle de laïcité, http://www.conseil-etat.fr/content/download/367/1129/version/1/file/rapportpublic2004.pdf, Son Erişim Tarihi 18.02.2017.
  • Cowlishaw, G (2000). Blackfellas, Whitefellas, and the Hidden Injuries of Race, Better Worlds Race.
  • Decharne, M & Liedts, E (2007). Porter un prénom arabe ou musulman est-il discriminant dans l’enseignement supérieur ?, Lille, ORES.
  • Dhume, F & Hamdani, K (2013). Vers une politique française de l’égalité, Rapport du groupe de travail “Mobilité sociales” dans la cadre de la Refondation de la politique d’intégration, Rapport au ministre de l'Emploi, du travail, de la formation professionnelle et du dialogue social, et à la ministre déléguée à la réussite éducative, http://www.ladocumentationfrancaise.fr/var/storage/rapports-publics/134000758.pdf, Son Erişim Tarihi 07.03.2017.
  • Durand, J (1991). “Les élèves d'origine asiatique, maghrébine et tsigane vus par le maître”, Intercultures, 14 : 37-47.
  • Escarfé-Dublet, A. “Le Probleme de l’immigration”, La Vie des İdées, http://www.laviedesidees.fr/IMG/pdf/20081001_agone.pdf, Son Erişim Tarihi 25.03.2017. Esen, E & Yazıcı, Z (2012). Temel AB, Çokkültürlülük ve Kültürlerarası İletişimin Sağlıklı Hizmetlerinin Sunumuna Etkileri, Onlar Bizim Hem- şehrimiz Uluslararası Göç ve Hizmetlerin Kültürlerarası Açılımı, Siyasal Kitabevi, Ankara.
  • Eurostat (2007a). Eurostat Regional Yearbook 2007, Luxembourg, Office for Official Publications of the European Communities, http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_OFFPUB/KS-AF-07-001/EN/KS-AF-07- 001-EN.PDF, Son Erişim Tarihi 12.02.2017.
  • Eurostat (2007b). Asylum Applications in the European Union, http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_OFFPUB/KS-SF-07-110/EN/KS-SF-07- 110-EN.PDF, Son Erişim Tarihi 11.03.2017. Favell, A (2010). “İmmigration, migration et libre circulation dans la construction de l’Europe”, Les Effets de l’européanisation des politiques d’immigration (Virginie Guiraudon éd.), L’Harmattan, 33-64.
  • Fransa İçişleri Bakanı Yabancılar Genel Müdürlüğü (2016). Fransa’da Yaşamaya Gelmek, http://www.immigration.interieur.gouv.fr, Son Erişim Tarihi 22.02.2017. Fredrickson, G. M (2007). Racism: A Short History, New Jersey: Princeton University Press.
  • Garson, J & Loizillon, A (2003). L’Europe et les migrations de 1950 à nos jours : mutations et enjeux, OECD, The Economic and Social Aspects of Migration, Brussels. Göç Terimleri Sözlüğü, Uluslararası Göç Örgütü, (2009). Çev. Bülent Çiçekli, Cenevre.
  • Göç Yönetimi Uyum Çalıştayı, TC İçişleri Bakanlığı Göç İdaresi Genel Müdürlüğü, http://www.goc.gov.tr/files/_dokuman36.pdf, Son Erişim Tarihi 01.03.2017. İNSEE (2012). Immigrés et descendants d'immigrés en France.Insee.
  • İOM (International Organization for Migration) (2005). World Migration 2005: Costs and Benefits of International Migration, Geneva: IOM.
  • Jackson, R (2005). Projecting Immigration: Issues and Perspectives, http://www.ssab.gov/immigration-forum/documents/JACKSON.pdf, Son Erişim Tarihi 13.02.2017.
  • Jenson J (1998). “Mapping Social Cohesion: The State of Canadian Research”, Canadian Policy Research Networks, CPRN Study, n° F/03.
  • Kağıtçıbaşı, Ç (2015). “Avrupa’da Göçmenlerin Uyum Sorunları ve Radikalleşme”, http://bilimakademisi.org/wp-content/uploads/2015/01/BT-1453-14.pdf, Son Erişim Tarihi 03.03.2017.
  • Küresel Göç ve Avrupa Birliği İle Türkiye’nin Göç Politikalarının Gelişimi (2012). ORSAM Rapor 123, Ankara.
  • Lacroix, T (2012). “La Politique migratoire de la France: l’usage politique de l’altérité au service de la Nation”, Lacroix T., Schaeffer F., Gavand K. et Belaïch S. (eds), Quand l’altérité se fait en-jeux, L’Harmattan, coll. Dossiers Sciences Humaines et Sociales, Paris, 23-56.
  • Laude, A (2011). Droite populiste et radicale : un état des lieux sur un phénomène singulier en Union Européenne, Master sous la direction de Mahfoud Galloul, İnstitut d’Etudes Politiques de Lyon.
  • Lequin, Y (2006). Histoire des étrangers et de l’immigration en France, Editions Larousse.
  • Les Républicains (2015). Quelle Politique d’İmmigration, Document d’Orientation, Les Éditions Les Républicains. Liauzu, C (1992). Race et civilisation, Paris, Syros, coll. "Alternatives".
  • Ligue de l'enseignement (2012). “La laïcité pour faire société”, http://www.laligue.org/la-laicite-pour-faire-societe/, Son Erişim Tarihi 19.02.2017. Lochak, D. (2006). “L'intégration comme injonction. Enjeux idéologiques et politiques liées à l'immigration”, Cultures&Conflits, 64: 131-147. Lochak, D (2007). Face aux migrants : État de droit ou état de siège ?, GISTI.
  • Lockwood, D (1999). Civic Integration and Social Cohesion in Capitalism and Social Cohesion: Essay on Exclusion and Integration, I. Gough ve G. Olofsson (Der.). New York, Palgrave Macmillan.
  • Lorcerie, F (dir.) (2005). La politisation du voile en France, en Europe et dans le monde arabe, Paris, L’Harmattan. Neveu, E (1999). “L’approche constructiviste des "problèmes publics”, Études de Communication, 22.
  • Noiriel, G. (1988). Le creuset français, Paris. Seuil
  • OCDE (2013). International Migration Outlook: OECD Publishing.
  • Office Français de l’İmmigration et de l’İntegration, http://www.ofii.fr/qui_sommes-nous_46/index.html?sub_menu=1, Son Erişim Tarihi 15.02.2017. Omi, M & Winant, H (1986). Racial Formation in the United States: From the 1960s to the 1990s New York: Routledge.2d Edition.
  • ORİW (2014). Fransızca Konuşulan Avrupa Ülkelerde İslamofobi ve Irkçılık Üzerine Hazırlanan Rapor, http://www.oriw.org/wp-content/uploads/2015/04/Raporu_oriw_mart_2014_tr.pdf, Son Erişim Tarihi 29.02.2017.
  • Özdemir, N (2015). Türkiye ve Fransa Örnekleriyle Uluslararası Göç ve Yabancı Düşmanlığı, Derin Yayınevi.
  • Rattansi, A & Westwood, S (1997). Batı Cephesinde Irkçılık, Modernite ve Kimlik, (Çev. Sevda Akyüz), İstanbul: Sarmal Yayıncılık. Roediger, D. R. (dir.) (1991). The Wages of Whiteness. Race and the Making of the American Working Class. San Francisco: Verso. Rowert, S (2010). Assimilation, Integration oder ein Nebeneinanderher der Kulturen, GRIN Verlag, München.
  • Safi, M (2014). “Une refondation manquée : Les politiques d’immigration et d’intégration en France”, La Vie Des İdées, http://www.laviedesidees.fr/IMG/pdf/20140328_safi.pdf, Son Erişim Tarihi 05.03.2017. Samur, H (2008). “Avrupa Birliği’nde Göçe Yönelik Global Yaklaşım”, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, http://www.insanbilimleri.com, Son Erişim Tarihi 25.03.2017. Santelli, E & Boukacem D & Invernizzi, A & Gardon, E (2006). Les cadres d'origine étrangère face aux discriminations. Du constat statistique au vécu biographique, Lyon, Institut des sciences de l'homme. Sayad, A (1979). "Qu'est-ce qu'un immigré ?", Peuples méditerranéens, 7.
  • Sayad, A (1994). "Aux origines de l'émigration kabyle", Hommes et Migrations, 1179: 6-11.
  • Sayad, A (1999). "Immigration et "pensée d'Etat", Actes de la recherche en sciences sociales, 129: 5-14.
  • Sumbas, A (2009). “Batı Avrupa’da Yükselen Yeni-Irkçılık Üzerine Bir Deneme”, Alternatif Politika, 1(2): 260-281. Şeker, B (2015). “Göç ve Uyum Süreci : Sosyal Psikolojik Bir Değerlendirme”, Göç ve Uyum (eds B.Dilara Şeker & İbrahim Sirkeci & Murat Yüceşahin), Transnational Press London.
  • TBMM İnsan Hakları İnceleme Komisyonu, Fransa Raporu, https://www.tbmm.gov.tr/komisyon/insanhaklari/belge/fransa_raporu.pdf, Son Erişim Tarihi 19.03.2017.
  • Tınaz, N & Çelik Dirsehan, M (2016). “Fransa’da Güncel Gelişmeler ve Hak İhlalleri Analiz Çalışması”, Fransa’daki Müslüman ve Türk Topluluklarının Hak ve Özgürlüklerinin Analizi, Nuri Tınaz, & Meltem Çelik Dirsehan & Ahmet Uysal eds., Marmara Üniversitesi Yayınevi.
  • Valls, M (2014). Politique d’immigration: bilan et perspectives, Ministre de l’intérieur.
  • Vallet, L & Caille, J (1996). “Les élèves étrangers ou issus de l’immigration dans l’école et le collège français. Une étude d’ensemble”, Les dossiers d'Education et formations, 76.
  • Whelan, C. T & Maître, B (2006). “Economic Vulnerability, Multidimensional Deprivation and Social Cohesion in an Enlarged European Community”, International Journal of Comparative Sociology, 46 :215-239
  • Wihtol De Wenden, C (2010). Accueil, l’état de la France, Projet, 1(7):49-55. Woolley, F (1998). “Social Cohesion and Voluntary Activity: Making Connections”, Center for the Study of Living Stadards (CSLS) Conference: The State of Living Standards and the Quality of Life, Ekim 30–31.
  • Yavuz, S (2013). “Göç, Entegrasyon ve Din: Avrupa’da Yaşayan Türkler Bağlamında Bir Değerlendirme”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(26), 610-623.
  • Yaylar, Y (2015). “Avrupa Birliğinin Afrikalı Göçmen Sorununa Yaklaşımı”, Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2(1):16-30.
  • Zimmermann, D (1978). “Un langage non-verbal : les processus d'attraction-répulsion des enseignants à l'égard des élèves en fonction de l'origine familiale de ces derniers”, Revue française de pédagogie, 44(1), 46-70.