SİYASAL REKLAMLARIN GÖSTERGEBİLİMSEL YÖNTEMLE ANALİZİ: 31 MART YEREL SEÇİMLERİNDE CUMHURİYET HALK PARTİSİ’NİN “HEPİMİZ AYNI BELEDİYE OTOBÜSÜNDEYİZ”REKLAM FİLMİ ÖRNEĞİ

İkna ve rızanın kitle iletişim araçları üzerinden kurulduğu hegemonik düzende siyasiler ve siyasi partiler, özellikle seçim süreçlerinde siyasal iletişime yoğunlaşmaktadır. Siyasal iletişimin devreye girdiği siyasi seçim süresinde tercih edilen mitingler, afişler, broşürler ve cıngıllardan farklı olarak adayların kendilerini ifade etme ve projelerini seçmen kitleye anlatmaları için seçim reklamları tercih edilmektedir. Karar alma veya değiştirmede seçim reklamlarının etkisi azımsanamaz derecededir. Sunuma çıkarılan imaj ve konular, görsel ve işitsel öğelerin duygusal çekicilik kazandırmasıyla seçim reklamlarında önemli görülmektedir. Çalışmada da görsel ve işitsel öğelerin sunumlarını ve alt metinlerini ortaya koymak adına Cumhuriyet Halk Partisi’nin 31 Mart 2019 tarihli Yerel Seçimler için kullandığı reklam filmi göstergebilimsel yöntem ile analiz edilmiştir. Reklam filminde sunuma çıkarılan öğelerin taşımış olduğu anlamlar sosyal, kültürel ve ekonomik yapı unsurları üzerinden incelenmiştir. İncelemeye alınan reklam filminde sunuma çıkarılan imaj ve konular, görsel ve işitsel öğelerin duygusal çekicilik kazandırmasıyla izleyiciyi olumlu yönde etkileme hedefindedir. Türk toplumu için duygusal çekiciliği bulunan sembollerin tercih edildiği reklam filminde seçmen, güzel bir geleceğe ikna edilmeye çalışılmıştır. Güzel bir gelecek gibi büyük bir vaadi ise bir dakikadan az sürede anlatmak ve izler kitleyi ikna etmek reklam filminde kasıtlı olarak kullanılan görsel ve işitsel sembollerle sağlanmıştır.

___

  • Köker, E. (2007), Politikanın İletişimi İletişimin Politikası, İstanbul: İmge Kitabevi Yayınları.Aziz, A. (2003), Siyasal İletişim, Ankara: Nobel Yayınları.Balcı, Ş. (2007), “Negatif Siyasal Reklamlarda İkna Edici Mesaj Stratejisi Olarak Korku Çekiciliği Kullanımı”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1 (17): 73–106.Barthes, R. (2014), Görüntünün Retoriği, Sanat ve Müzik (Çev. A. Koş, ve Ö. Albayrak, Ed. K. E. Erdur), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.Aydın, B.O., ve Süslen, B. (2018), “Siyasal Reklamların Göstergebilimsel Yöntemle Analizi: Chp 2017 Halkoylaması Reklam Filmi Örneği“, DergiPark, 18 (2): 149-164. https://dergipark.org.tr/download/article-file/535224 adresinden alındı, erişim tarihi: 4.04.2019.Saussure, F. (1979), Genel Dilbilim Dersleri, 1 (Çev. B. Vardar), Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.Guiraud , P. (1994), Göstergebilim (Çev. M. Yalçın), Ankara: İmge Kitabevi.Ünal, S. (2014), Göstergebilimsel Açıdan Sembolik Tüketim, Ankara: Detay Yayıncılık.Rifat , M. (2009), Göstergebilimin ABC’si, Ankara: Say Yayınları.Günay , V. D., ve Parsa, A.V. (2012), Görsel Göstergebilim İmgenin Anlamlandırılması, İstanbul: Es Yayınları. Uluyağcı, C., ve Ünlü S., Uzoğlu Bayçu S. (ty), “TV Dizilerindeki Mekânlarda Kültürel Yansımaların Göstergebilimsel Çözümlemesi: Canım Ailem”, Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi, Eskişehir. http://globalmediajournaltr.yeditepe.edu.tr/sites/default/files/Canan%20ULUYAG%CC%86CI%20-%20Sezen%20U%CC%88NLU%CC%88%20-%20Sevil%20UZOG%CC%86LU%20BAYC%CC%A7U.pdf adresinden alındı, erişim tarihi: 5.05.2019.Akyüz, S.S., ve Kazaz M. (2015), “Siyasal Reklamcılıkta Göstergelerin Kullanımı Ve Kültürel Kodlar: 2014 Cumhurbaşkanlığı Seçimlerinde Recep Tayyip Erdoğan’ın Fors Reklam Filmi Üzerine Bir İnceleme”, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 3 (2): 206-225. https://dergipark.org.tr/download/article-file/83981 adresinden alındı, erişim tarihi: 6.05.2019.Yaylagül, L. (2010), Kitle İletişim Kuramları-Egemen ve Eleştirel Yaklaşımlar, Ankara: Dipnot Yayınları.