Sekülerleşme Teorileri Perspektifinden Türkiye’de Dindarlık

Bu makalede sekülerleşme ve din ilişkisi sekülerleşme teorileri çerçevesinde konu edinilmektedir. Çalışmada“Türkiye’de ne tür bir sekülerleşmenin gerçekleştiği?” sorusuna cevap aranmaktadır. Din ve seküler yaşamarasındaki ilişkiyi nitel verilerden yararlanılarak ortaya koymak araştırmanın amacını teşkil etmektedir. Dinîve seküler yaşamın birlikteliği iddiasını dillendiren bu makalenin günümüzde dindarlık ile ilgili yapılantartışmalara katkıda bulunacağı düşünülmektedir.Araştırmada meta-analiz yöntemi tercih edilmiştir. 2000 yılından günümüze kadar nitel yöntemlegerçekleştirilmiş, sekülerleşme ve din temalı doktora ve yüksek lisans tezleri araştırmanın evreninioluşturmaktadır. Bu kapsamda 40 civarında lisansüstü tez incelenmiş ve bu tezlerin bir kısmından gerekliveriler elde edilmiştir. Veriler toplanırken cinsiyet, bölge, yaş vs. sınırlamalara gidilmemiştir.

Religiosity in Turkey from the Perspective of Secularization Theories

In this article, the relationship between secularization and religion is discussed within the framework of secularization theories. The study searches an answer to the question of, “What kind of secularization has taken place in Turkey?”. The aim of the research is to reveal the relationship between religion and secular life by using qualitative data. The article, which expresses the claim of the coexistence of religious and secular life, is believed to contribute to the discussions about religiosity today. The meta-analysis method was followed in the study. Since 2000, PhD and master’s theses with the theme of secularization and religion, which have been made with qualitative methods, constitute the universe of the research. In total, around 40 postgraduate theses were examined and necessary data were obtained from some of these theses. Restrictions such as region, age and gender are not taken into account while collecting the data.

___

  • Aldridge, A. (2015). Sekülerleşmenin Yükselişi: Dinin Toplumsal Önemini Kaybetmesi. İçinde M. A. Kı̇rman & İ. Çapcıoğlu (Ed.), & İ. Çapcıoğlu & S. Yılmaz (Çev.), Sekülerleşme Klasik ve Çağdaş Yaklaşımlar. Ankara: Otto Yayınları.
  • Alparslan Özkan, F. N. (2019). Sekülerleşmenin Yeni Boyutları: Dindarların Sekülerleşme Süreçleri (Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya
  • Aydınalp, H. (2018). “Özerk Dünyevileşmeler” Ekseninde Din ve Dünyevîleşme: Kuzey Kıbrıs Örneği (1. baskı). İstanbul: Çamlıca Yayınları.
  • Bağcı, İ. (2020). Türkı̇ye’dekı̇ Muhafazakâr ve Seküler Gençlerı̇n Farklı Kültürlerle Bı̇r Arada Yaşamaya Bakışı (Doktora Tezi). İstanbul Medeniyet Üniversitesi, İstanbul.
  • Bell, D. (2014). Kutsalın Dönüşü. İçinde A. Köse (Ed.), Kutsalın Dönüşü: 21. Yüzyılda Dinin Geleceği. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Berger, P. (2015). Sekülerleşme Yanlışlandı. İçinde M. A. Kı̇rman & İ. Çapcıoğlu (Ed.), & M. A. Kı̇rman (Çev.), Sekülerleşme: Klasik ve Çağdaş Yaklaşımlar (ss. 223-234). Ankara: Otto Yayınları.
  • Bilgin, V. (2021). Din ve Toplum. İstanbul: Beyan Yayınları.
  • Cipriani, R. (2014). Din Sosyolojisi: Tarih ve Teoriler (A. Coşkun, Ed.; Heyet, Çev.). İstanbul: Rağbet Yayınları.
  • Darende, Ö. F. (2020). Hans Mol’un Kimlik Kuramı Bağlamında Kutsal-Seküler Kimlik Dönüşümü: Menzil Nakşiliği Örneği (Doktora Tezi). Erciyes Üniversitesi, Kayseri.
  • Ertit, V. (2019). Sekülerleşme Teorisi: Sekülerleşen Türkiye’nin Analizi. Ankara: Liberte Yayınları.
  • Erultunca, T. (2019). Dı̇n ve Tüketı̇m: Zorunlu Bı̇rlı̇ktelı̇k, Eklemlenme ve Çelı̇şkı̇ler (Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Featherstone, M. (2013). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü (M. Küçük, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Göle, N. (2014). Seküler ve Dinsel: Aşınan Sınırlar (2. basım). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Hacıoğlu, S. (2016). Sekülerleşme Sürecinin Muhafazakâr Kadın Algısı Üzerindeki Etkileri (Yüksek Lisans Tezi). Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Rize.
  • Kurt, A. (2017). Din Sosyolojisi (15. bs). Bursa: Sentez Yayıncılık.
  • Marshall, G. (1999). Sosyoloji Sözlüğü (O. Akınhay & D. Kömürcü, Çev.). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Marty, M. E. (2015). Dinî-Seküler Dünyamız (M. A. Kı̇rman, Çev.). Şırnak Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 5(10), 131-138.
  • Marx, K., & Engels, F. (2018). Komünist Manifesto (T. Bora, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Oğuzhan, Z. B. (2019). Tüketim Toplumu: Kimlik ve Din (Doktora Tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Okutan, B. B. (2012). Türkı̇ye’de Popüler Kültür Ve Dı̇n İlı̇şkı̇sı̇: Kadin Üzerı̇ne Bı̇r Araştirma (ı̇stanbul Örneğı̇). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Ostwalt, C. (2014). Seküler Çan Kuleleri. İçinde A. Köse (Ed.), 21. Yüzyılda Dinin Geleceği: Kutsalın Dönüşü. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Özay, M. (2020). Din Sekülerleşme ve Laiklik. İçinde K. Canatan & M. Tekin (Ed.), Din Sosyolojisi. İstanbul: Bilimsel Araştırma Yayınları.
  • Sungur, E. (2016). Postmodern Tüketı̇m Anlayışında Dindar Yaşam Bı̇çimleri (Doktora Tezi). Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Rize.
  • Şahin, İ. (2019). Sosyolojik Bir Bilginin Soykütüğü: Sekülerleşme Teorileri. İçinde M. A. Kirman & V. Ertit (Ed.), Sekülerleşme Tartışmaları. Ankara: Kadim Yayınları.
  • Weber, M. (2005). Sosyoloji Yazıları (H. H. Gerth & C. W. Mills, Ed.; T. Parla, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Wilson, B. (2015). Sekülerleşme. İçinde M. A. Kı̇rman & İ. Çapcıoğlu (Ed.), & A. Bayer (Çev.), Sekülerleşme Klasik ve Çağdaş Yaklaşımlar. Ankara: Otto Yayınları