H.G. Wells’in Dünyalar Savaşı’nda Irksal Üstünlük Söyleminin Sorgulanması

Darwin’in evrim teorisinden etkilenen Wells, her türün zayıf yanları olduğundan hiçbir türün mutlak üstünlüğe sahip olmadığına inanır. Bu nedenle Wells, bilimsel, teknolojik ve entelektüel başarıları nedeniyle diğer milletlerden üstün olduklarını iddia eden İngilizleri eleştirir. Yazar, İngiltere’nin Marslılar tarafından işgal edilmesini tasvir eden Dünyalar Savaşı’nda (1897) İngilizlerin üstünlük duygusunu sorgular.  Bilim, teknoloji ve akıl yönünden çok üstün olan Marslılarla karşılaşan İngilizler, sağduyu, mantık ve öngörüden yoksun ilkel yaratıklara indirgenir. Böylelikle Wells, İngilizlerin güçlerini sömürgeci ve bilimsel girişimlerle kanıtlamış olsalar da hala gizli, gelişmemiş tarafları olduğunu iddia eder. Ayrıca, İngilizlerin üstün bir medeniyetle yüzleşmelerinin özgüvenlerini yok ettiğini ve değişen koşullara uyum sağlayamadıklarında var olma mücadelesinde yenik düşebileceklerini savunur. Fakat sadece İngilizlerin değil, aynı zamanda Marslıların da yeryüzünde yaşayan rakipleri gibi doğal seçimin etkilerine maruz kaldıkları için zayıf tarafları olduğunu ekler. Marslılar teknolojik güçleri vasıtasıyla İngilizler üzerinde hâkimiyet kursalar da insanların bağışıklık geliştirdiği yeryüzünde yaşayan bakteriler tarafından yok edildikleri için biyolojik olarak daha zayıflardır. Mevcut çalışma, Darwin’in evrim teorisine ve Batı ırkçılığına etkilerine atıfta bulunarak Wells’in Dünyalar Savaşı’nda ırksal üstünlük kavramını sorguladığını iddia eder.

Challenging the Discourse of Racial Superiority in H. G. Wells’s The War of the Worlds

Influenced by Darwin’s theory of evolution, Wells believes that no species can have absolute superiority since each species has their own weaknesses. Hence, Wells criticizes the English who claim superiority over other nations due to their scientific, technological, and intellectual achievements. The writer questions the English sense of superiority in The War of the Worlds (1897), which depicts the invasion of England by the Martians. Confronted by the Martians that are far superior in terms of science, technology, and intellect the English are reduced to primitive creatures that are devoid of sense, logic and prudence.  Accordingly, Wells argues that although the English have proven their power through colonial and scientific enterprises, they have still latent, undeveloped sides. Moreover, he maintains that the confrontation of the English with a superior civilization has destroyed their self-confidence and unveiled the fact that they might be losers in the struggle for existence if they are not adapted to new conditions. However, he adds that not only the English but also the Martians have weak sides as they are exposed to the impacts of natural selection like their terrestrial opponents. Although the Martians dominate the English through their technological power, they are biologically weaker in that they are destroyed by earthly bacteria to which human beings are immune. The presents study claims that Wells questions racial superiority in The War of the Worlds through referring to Darwin’s theory of evolution and its impacts on Western racism.

___

  • Aldiss, B. W. (1990). Wells and the leopard lady. P. Parrinder ve C. Rolfe (Ed.), H. G. Wells under revision: Proceedings of the international H. G. Wells symposium London, July 1986 (ss. 27-40). Cranbury: Associated University Press.
  • Brantlinger, P. (2010). Empire and nationalism. J. Shattock (Ed.), The Cambridge companion to English literature, 1830-1914 (ss. 251-270). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Creed, B. (2009). Darwin’ s screens: Evolutionary aesthetics, time and sexual display in the cinema. Victoria: Melbourne University Press.
  • Darwin, C. (1870). On the origin of species. New York: D. Appleton and Company.
  • Diamond, J. (2003). In black and white. K. Reilly, S. Kaufman ve A. Bodino (Ed.), Racism: A global reader (ss. 23-27). New York: M. E. Sharpe.
  • Flynn, J. L. (2005). War of the worlds: From Wells to Spielberg. Maryland: Galactic Books.
  • Fryer, P. (1993). Aspects of British black history. London: Index Books.
  • Huxley, T. H. (2009). Evolution and ethics. Oxfordshire: Princeton University Press.
  • Scholes, R. ve Rabkin, E. S. (1977). Science fiction: History-science-vision. New York: Oxford University Press.
  • Vogeler, M. S. (1990). Wells and positivism. P. Parrinder ve C. Rolfe (Ed.), H. G. Wells under revision: Proceedings of the international H. G. Wells symposium London, July 1986 (ss. 181-192). Cranbury: Associated University Press.
  • Wells, H. (1930). The war of the worlds. London: William Heinemann.