Gendered Identities: Shakespeare’s Taming of the Shrew

William Shakespeare’in “Hırçın Kız” adlı oyunu, ataerkil otoriteyi içeren Elizabeth dönemi kaidelerinin sergilendiği sosyal dünyayı sorgular. Oyunun konusu, tartışmalı bir konu olan cinsiyet rollerinin tasviridir. Shakespeare’in “Hırçın Kız” oyununun belirsiz yönleri, oyunun ataerkil toplumda, kadının erkek egemenliğine teslim olup olmaması ya da karşılıklı bir ilişkide gücünü gösterip gösterememesi ile ilgilidir. Yüzyıllar boyunca, oyunun hem metni hem de performansı eleştirmenler, yapımcılar ve yönetmenler tarafından farklı şekillerde yorumlanmıştır. Hemen hemen hepsi de oyunun bu tartışmalı yönüne farklı boyutlar katmışlardır. Shakespeare’in metnine geçmeden önce, Caroline Bryne’ın 2016 Globe Tiyatrosu yorumu değerlendirilecektir çünkü bir kadın yönetmenin “evcilleştirme” denen bu problemli konuyu, Shakespeare’in “evcilleştirilmiş şirret” tasvirinin yeniden sunumunu nasıl ele aldığını görmek önem arz eder. Daha sonra ise oyun metni cinsiyetlendirilmiş kimlikler bağlamında incelenecektir.
Anahtar Kelimeler:

evcilleştirme

Gendered Identities: Shakespeare’s Taming of the Shrew

William Shakespeare’s “Taming of the Shrew” questions the social world order that includes an exhibition of the Elizabethan norms including patriarchal authority. The subject matter of the play is a disputable topic that presents a depiction of the gender roles. The ambiguous paths about Shakespeare’s “Taming of the Shrew” revolves around the ideas whether the play is about female’s being surrendered to the male hegemony in the patriarchal society or showing their power in a mutual relationship. Throughout the centuries, both the text and the perfomance of the play is evaluated in different ways by the critics, producers and directors. Almost all interpretations add different dimensions to this controversial aspect of the play. Caroline Byrne’s 2016 Globe Theatre production will be evaluated before passing onto Shakespeare’s own text since it is significant to evaluate how a contemporary female director handles this problematic issue of the “taming” theme in its re-presentation of the the ongoing discussions about Shakespeare’s portrayal of a “tamed shrew.” Then, the text will be examined in its depiction of the gendered identities.
Keywords:

taming Shakespeare,

___

  • Crocker, H. (2003). Affective resistance: performing passivity and playing a-part in the Taming of the Shrew. Shakespeare Quarterly, 54, 2; 142.
  • De Wachter, R. (2016). Power and gender in “The Taming of the Shrew”. 15.11.2017. https://www.bl.uk/shakespeare/articles/power-and-gender-in-the-taming-of-the-shrew.
  • Montrose, L. (1996). Shakespeare, the stage, and the state. SubStance 25, 80, 46-67. Shakespeare, W. (1996). Taming of the Shrew. The Complete Works of William Shakespeare. London: Wordsworth Editions, 329-358.
  • Tillyard, E.M. (1992). W. Shakespeare’s Early Comedies. London: Athlone Press.