ENDERUNLU HASAN YÂVER'İN GÜL-İ SAD-BERG'İ

18. yüzyõl divan airlerinden Enderunlu Hasan Yâver tarafõndan kaleme alõnan eserlerden biri de Gül-i Sad-berg’dir. 100 beyitten olu an eser, mesnevi nazõm eklinde yazõlmõ tõr. Hasbihal türündedir. Eserde çok yemenin zararlarõ ve az yemenin yararlarõ anlatõlõr. Sade ve yalõn bir dil kullanõlan eserde anlatõm, samimi ve içtendir. Bu çalõ mada, Gül-i Sad-berg’in metni ile birlikte dil içi çevirisi verilmi ; eser çe itli açõlardan incelenmi tir

The Work Named Gül-i Sad-Berg by Enderunlu Hasan Yaver

Keywords:

-,

___

  • ÂK#F: Mir’ât-õ i’r, #stanbul: Millet Kütüphanesi, Ali Emiri, Tarih, No: 773.
  • ÂR#F H#KMET: Tezkire, #stanbul: Millet Kütüphanesi, Ali Emiri, Tarih, No: 789.
  • ARSLAN, Mehmet (2001), “Divan Edebiyatõnda Manzum Sõhhatnameler”, Türk Dili ve Edebiyatõ Makaleleri, Sayõ: 1, Sivas.
  • ATE , Ahmed (1942), “Metin Tenkidi Hakkõnda”, Türkiyat Mecmuasõ, 1940- 1942, C.VII-VIII, #stanbul.
  • BAT#SLAM, Hanife Dilek (2003), Hasbihal-i Sâfî "nceleme-Metin- Tõpkõbasõm, #stanbul, Kitabevi Yayõnlarõ.
  • DERD#YOK, #. Çetin (1996), “Gül-i Sad-berk”, TDV"A, C. 14, #stanbul.
  • D#LÇ#N, Cem (Düzenleyen) (1983), Yeni Tarama Sözlü#ü, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayõnlarõ.
  • ENDERUNLU HASAN YÂVER, Gül-i Sad-berg, #stanbul Üniversitesi Kütüphanesi TY. 5458. FAT#N (1271), Hâtimetü’l-E âr, #stanbul. #PEKTEN, Haluk vd. (1988), Tezkirelere Göre Divan Edebiyatõ "simler Sözlü#ü, Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlõ õ Yayõnlarõ.
  • KOM#SYON (1969), "stanbul Kütüphaneleri Türkçe Yazma Divanlar Katalogu, C. IV, #stanbul: Milli E itim Bakanlõ õ Yayõnlarõ.
  • KUT, Günay (1999), “Metin Tespitinde Birinci A"ama: Vezin ve Anlam”, "lmî Ara tõrmalar, Dil, Edebiyat ve Tarih "ncelemeleri, Sayõ: 8, #stanbul. 98 Âvâre Yâver’in eserlerine, "iirlerine ve sözlerine dikkatle bakõnõz. 99 Bütün mazmunlarõ “kelam-õ kibar” olan bu eserim dostlara bir yadigâr olsun. 100 Ey himmet sahipleri #nci gibi sözlerimi tamamladõm. Dikkat edip anlayasõnõz.
  • LEVEND, Agâh Sõrrõ (1988), Türk Edebiyatõ Tarihi, C. 1, #stanbul: Türk Tarih Kurumu Yayõnlarõ.
  • MEHMED SÜREYYA (1996), Sicill-i Osmânî, (Haz. Nuri Akbayõr), C. 1 ve C. 5, #stanbul: Tarih Vakfõ Yurt Yayõnlarõ.
  • MENG#, Mine (2000), Divan iiri Yazõlarõ, Ankara: Akça yayõnlarõ,
  • NÂ#L TUMAN (1999), Tuhfe-i Nâilî, (Haz. Cemâl Kurnaz- Mustafa Tatcõ) C.1-2, Ankara: MEB Yayõmlar Dairesi Nüshasõndan Tõpkõ Basõm.
  • O$RA , Rõza (2001), Esad Mehmed Efendi ve Ba#çe-i Safâ-endûz’u ("nceleme-Tenkitli Metin-Dizin), Burdur.
  • TAYYARZÂDE AHMED ATÂ (1293), Tarih-i Atâ, C. 5, #stanbul.
  • TÜRK D"L" ve EDEB"YATI ANS"KLOPED"S" (TDEA) (1981), “Hasb-i hal”, C. 4, #stanbul: Dergâh Yayõnlarõ.
  • UNAT, Faik Re"at (1994), Hicrî Tarihleri Milâdî Tarihe Çevirme Kõlavuzu, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayõnlarõ.
  • ÜNVER, #smail (1986), “Mesnevî”, Türk Dili Dergisi Türk iiri Özel Sayõsõ II. Sayõ: 415-417, Ankara.
  • ÜNVER, #smail (1993), “Çevriyazõda Yazõm Birli i Üzerine Öneriler”, AÜDTCF Türkoloji Dergisi, C. XI, Sayõ: 1, Ankara.
  • ÜNVER, N. (2007, “Yaver”, Türk Dünyasõ Edebiyatçõlarõ Ansiklopedisi, C.8, Ankara: Atatürk Kültür Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Atatürk Kültür Merkezi Ba"kanlõ õ Yayõnõ.
  • ÜSTÜNER, Kaplan (2007), Divan iirinde Tasavvuf (14. ve 15. yy. Divanlarõna Göre), Ankara: Birle"ik Yayõnevi.
  • ÜSTÜNER, Kaplan (2009), “Enderunlu Hasan Yâver’in Hayatõ, Eserleri ve Edebi Ki"ili i”, Yayõmlanmamõ Bildiri, Ulusal Eski Türk Edebiyatõ Sempozyumu, 15-16 Mayõs, Adõyaman.