BİR MEVLEVÎ ESERİ MENÂKIBU'L-ÂRİFÎN'DE İKTİSAT TARİHİMİZE (TİCARET) DAİR BİLGİLER

Din büyüklerinin hayatlarıyla ilgili olan menâkıbnâmeler, devirlerine ait pek çok diğer konuda da bilgi verirler. Tarihî kaynak mefhumunun değişip genişlediği modern tarihçilik usullerinde bu gibi eserlerden yaralanılması fevkalade ehemmiyet taşımaktadır. Mevlevilik ortamında yazılmış olan Menâkıbu’l-Ârifîn bu türden eserlerdendir. Eser Mevlâna ve çevresinin menkıbevî hayat hikâyelerine odaklanmıştır. Diğer taraftan ise devrine ait siyasî, sosyal, ekonomik pek çok konuda bilgiler de vermektedir. Bu çalışmada Menâkıbu’l-Ârifîn’de bulunan iktisat tarihimize dair bilgiler incelenmiştir

Informations on Our Economic History (Trade) in a Mawlawî Book Manâkıb Al-Ârifîn

Keywords:

-,

___

  • AHMET EFLÂKÎ (1986), Âriflerin Menkıbeleri, (Çev. Tahsin Yazıcı), C. I, II, İstanbul.
  • AHMET ZİYA (1328), Meskûkât-ı İslâmiyye, İstanbul.
  • AKSARÂYÎ, Kerimüddün Mahmud (1943), Müsâremetû’l-Ahbar ve Müsâreyetü’l- Ahyâr, (Çev. M. Nuri Gençosman), Selçuklu Devletleri Tarihi, Ankara..
  • AùKAR, Mustafa (2001), Tasavvuf Tarihi Literatürü, Ankara.
  • ATAN, Turan (1990), Türk Gümrük Tarihi, C. I, Ankara,1990.
  • ATEù, Ahmet (1988), “Menakıp”, M.İ.A., C. 7, İstanbul.
  • AYAN, Gönül-AKPINAR, ùerife (2006), “Sevâkıb-ı Menâkıb’daki Minyatürlerin Hikayeleri”, Âşina, Yıl: VII, s. 23-24.
  • BAYKARA, Tuncer (1985), Türkiye Selçukluları Devrinde Konya, Ankara.
  • BLOCH, March (2005), Feodal Toplum, (Çev. M. Ali Kılıçbay), Ankara.
  • CEBECİOöLU, Ethem (2004), Tasavvuf Terimleri ve Deyimleri Sözlüğü, İstanbul.
  • ELVAN ÇELEBİ (1995), Menâkıbu’l-Kudsiyye fî Menasıbi’l-Ünsiyye, (Haz. İsmail E. Erünsal-Ahmet Yaşar Ocak), Ankara.
  • KOCA, Salim (2002), “Türkiye Selçuklu Sultanlarının İzledikleri Ekonomik Politikalar”, Türkler, C. 4, Ankara.
  • -- (2007), “Ahilerin Türkiye Selçuklu Devrindeki Rollari”, II. Ahi Evran-ı Veli ve Ahilik Araştırmaları Sempozyumu, Kırşehir, 2006, Bildiriler, Ankara.
  • KÖPRÜLÜ, Fuat (1943), “Anadolu Selçuklu Tarihi’nin Yerli Kaynakları”, Belleten, C. VII, s. 27.
  • -- (1991), Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, Ankara.
  • KÖYMEN, M. Altay (1968), “Türkiye Selçukluları Devleti’nin Ekonomik Politikası”, Belleten, C. 50.
  • MERÇİL, Erdoğan (2000), Türkiye Selçukluları’nda Meslekler, Ankara.
  • METZ, A. (1937), “Ortazaman Türk İslâm Dünyasında Hıristiyanlar ve Yahudiler”, Ülkü Dergisi, C.10.
  • NEFİSÎ, Saîd (1344), Tarih-i Nazm u Nesr der İran ve der Zebân-i Fârsî, Tahran.
  • RICE, Tamara Talbot (1961), The Seljuks in Asia Minor, London.
  • OCAK, A. Yaşar (1983), Bektaşî Menkâbelerinde İslâm Öncesi İnanç Motifleri, İstanbul.
  • -- (1992), Kültür Tarihi Kaynağı Olarak Menâkıbnâmeler, Ankara.
  • ORTAYLI, İlber (2001), Gelenekten Geleceğe, İstanbul.
  • ùEMSEDDİN Sâmî (1317), Kâmûs-ı Türkî, İstanbul.
  • TANERİ, Aydın (1977), Türkiye Selçukluları Kültür Hayatı, Konya.
  • TURAN, Osman (1946), “Selçuklu Kervansarayları”, Belleten, C. 39.
  • -- (1947),” Mübarizeddin Ertokuş ve Vakfiyesi”, Belleten, C. 11.
  • -- (1964), “Ortaçağlarda Türkiye-Kıbrıs Münasebetleri”, Belleten, C. 26.
  • -- (1980), “Ortaçağ Türkiye’sinde İktisadî ve İçtimaî Yükselişin Esasları”, Tarihi Akışıİçinde Din ve Medeniyet, İstanbul.
  • -- (1997), Selçuklular Tarihi ve Türk-İslâm Medeniyeti, İstanbul.
  • -- (1998), Türk Cihân Hâkimiyeti Mefkûresi Tarihi, C. 1, İstanbul.
  • ÜLGENER, Sabri F. (1961), İktisadi Çözülmenin Ahlâk ve Zihniyet Dünyası, İstanbul.
  • YAZICI, Tahsin (1989), “Ahmed Eflâkî”, D.İ.A., C. 2, İstanbul.