DİKKAT EKSİKLİĞİ VE HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU TANISINA SAHİP ÇOCUKLARIN MOTOR BECERİLERİNİN SANAL GERÇEKLİK UYGULAMALARI İLE DESTEKLENMESİ
Özet
Giriş: Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu (DEHB), çocuklarda en sık görülen nörodavranışsal bozukluklardan biridir. Bu bozukluğa sahip çocuklarda kaba motor beceriler, ince motor beceriler ve motor koordinasyon becerilerinde yetersizlikler görülebilmektedir.
Amaç: Bu çalışma, sanal gerçeklik (SG) temelli uygulamaların DEHB’deki motor becerilere etkisini incelemeyi amaçlamaktadır.
Yöntem: Çalışmaya DEHB tanısı olan 5-12 yaş arası 12 çocuk dahil edildi. Katılımcılar kullanılabilmesi için motor becerilerin gerektiği SG uygulamalarını kullandı. 6 haftalık toplam 12 saatten oluşan uygulama süresini 8 katılımcı tam katılım ile tamamlayabildi. Uygulamaların öncesinde ve sonrasında katılımcılar Bruininks-Oseretsky Motor Beceri Testi (BOMYT) ile değerlendirildi.
Sonuçlar: Katılımcılara yapılan uygulama öncesi ve uygulama sonrası değerlendirmelerden sonra SG uygulamaları ile ince motor duyarlılık, ince motor entegrasyon, motor beceriler, denge becerileri, güç becerileri, hız ve çeviklik becerilerinde arasında anlamlı pozitif farklılık olduğu tespit edilmiştir (p
SUPPORTING THE MOTOR SKILLS OF CHILDREN WITH ATTENTION DEFICIT AND HYPERACTIVITY DISORDER WITH VIRTUAL REALITY APPLICATIONS
Abstract
Background: Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) is one of the most common neurobehavioral disorders in children. Children with this disorder may have deficiencies in gross motor skills, fine motor skills and motor coordination skills.
Aim: This study aims to examine the effects of virtual reality (VR) based applications on motor skills in ADHD.
Method: Twelve children aged 5-12 years with ADHD were included in the study. Participants used SG applications that required motor skills to be used. 8 participants were able to complete the 6-week, 12-hour practice period with full participation. Before and after the applications, the participants were evaluated with the Bruininks-Oseretsky Motor Skill Test (BOT-2).
Results: After the evaluations made to the participants before and after the application, it was determined that there was a significant positive difference between SG applications and fine motor sensitivity, fine motor integration, motor skills, balance skills, power skills, speed and agility skills (p
___
- Ballı, Ö. (2006). Bruininks-Oseretsky motor yeterlik testinin geçerlik, güvenirlik
çalişmasi ve beş-alti yaş grubu çocuklara uygulanan cimnastik eğitim
programinin motor gelişime etkisinin incelenmesi.
- Bashiri, A., Ghazisaeedi, M., & Shahmoradi, L. (2017). The opportunities of virtual
reality in the rehabilitation of children with attention deficit hyperactivity
disorder: A literature review. Korean Journal of Pediatrics, 60(11), 337.
- Bevilacqua, R., Maranesi, E., Riccardi, G. R., Di Donna, V., Pelliccioni, P., Luzi, R.,
Lattanzio, F., & Pelliccioni, G. (2019). Non-immersive virtual reality for
rehabilitation of the older people: A systematic review into efficacy and
effectiveness. Journal of clinical medicine, 8(11), 1882.
- Bonney, E., Jelsma, L. D., Ferguson, G. D., & Smits-Engelsman, B. C. M. (2017).
Learning better by repetition or variation? Is transfer at odds with task specific
training? PloS One, 12(3), e0174214.
- Cavalcante Neto, J. L., de Oliveira, C. C., Greco, A. L., Zamunér, A. R., Moreira, R. C.,
& Tudella, E. (2019). Is virtual reality effective in improving the motor
performance of children with developmental coordination disorder? A
systematic review. European Journal of Physical and Rehabilitation Medicine,