David “Noodles” Aaronson’ın Kişisel Tarihi: ‘Bir Zamanlar Amerika’da Geçmiş Zaman ve Hatırlama Temaları Üzerine

Sergio Leone’nin Bir Zamanlar Amerika’sı zaman felsefesi ve geçmiş-bellek ilişkisininincelikle işlendiği bir yapımdır. Bu filmi Bergsoncu terimlerle incelemek filmi anlamave tahlil etme yolunda oldukça açıklayıcı olacaktır. Film modern, nefsani ve rasyonelferdin iç dünyasını ve kahramanların kaderi değiştirme arzusu ve iradeye fazla güvenmesisonucu travmatikleşen kişisel tarihlerini, hatırlama ve geçmiş zaman temaları etrafındaişlemiştir. Hafıza ve ayrıntıyı merkeze alan çokkatmanlı senaryosu, işlenmiş ana karakterive filmsel zamanın sıradışı sıçramaları ile bezeli kendine münhasır üslubu ve felsefi-fikriderinliği ile gerek yönetmenin filmografisinde gerek kendi janrı içinde müstesna bir yeresahip olan filmi aynı zamanda toplumsal ve sosyolojik boyutlarıyla okumak da mümkündür.Bu makale boyunca filmin felsefi-fikri boyutuna odaklanılarak Bergsoncu terimlerlefilmden seçilmiş fragmanlar tahlil edilmiştir.

Personal History of David “Noodles” Aaronson: On Themes of Past Time and Remembering in ‘Once Upon a Time in America’

Sergio Leone’s Once Upon a Time in America is a movie which tackles philosophyof time and relationship of human memory and past time with a subtle style. Analyzingthe movie with Bergsonian terms will be very insightful to interpret and understand it.The movie narrates inner world of modern, profane and rational individual and traumaticpersonal histories of characters which originated from over estimation of human will anddesire of changing the destiny in context of remembering and past time themes. Its manifoldscenario precedes the detail and the memory. Besides, its jumps in filmic time, greatartistic style and philosophical and intellectual aspect makes the movie almost unique inits genre. It is also possible to interpret the movie with social and sociological aspects.Throughout the article, selected fragments of the movie is analyzed with terms of Bergsoniantheory by focusing to the movie’s philosophical aspect.

___

  • Cevizci, Ahmet, Paradigma Felsefe Sözlüğü, İstanbul, Paradigma, 2000.