Iris Murdoch’un Eserlerinde Modern Yabancılaşma Olgusu

Sosyal ve kültürel bağlamını 19. yüzyıldan alan modernizm, dönem olarakyirminci yüzyılın ilk yarısında oluşan sanatsal, edebi ve felsefi akımları tanımlamakiçin kullanılan bir etikettir. Modernizm şekilsel açıdan ‘yeniyi’, ‘yenilenmeyi’amaçlayan olumlu bir anlam çağrıştırır ancak, sosyal yansımalarınabakıldığında, modern toplum bireylerinin medeniyetin oluşturduğu ilkeleregüvenmediği, dini değerlerden uzaklaştığı, sonuç olarak, yalnızlaştığı ve kendineve yaşadığı topluma yabancılaştığı gözlenir. Yirminci yüzyılın İngiliz felsefecive yazarlarından Iris Murdoch, modern insanın iletişimsizlik, yalnızlıkve yabancılaşma sorunlarını eserlerinde kaleme alan bir yazardır. Murdoch,eserlerinde yabancılaşmanın sevgisiz, içtensiz, yapay ve kırılgan ilişkilerdenkaynaklandığını savunur. Bireylerarası sağlıklı ve uzun süreli ilişkilerin sevmekve başkalarını içtenlikle dikkate almakla yaşanabileceğini belirtir; hayal,rastlantı, olasılık ve aşkınlığın sevginin oluşmasında etkili ve yardımcı kavramlarolduğunu vurgular. Yazar, bu yardımcı kavramların içtenlikle aktifleştirilmesinin,çağdaş insanın yabancılaşmasının önüne geçebileceğine dikkat çeker. Murdoch, modern toplum bireylerinin ben merkezli iletişimlerle, bir tür‘modern yabancılaşma ’sorunu yaşadığını ortaya koyar. Bireyler arası ilişkilerdesanatın önemi, sevginin rolü ve kapsadığı kavramların fonksiyonlarınıUnder The Net (1954) (Ağ Altında), The Nice And The Good (1968) (Sevimlilerve İyiler), A Fairly Honorable Defeat (1970) (Oldukça Onurlu Bir Yenilgi)ve The Black Prince (1973) (Kara Prens) adlı eserlerinde dile getirmektedir.Bu makalede Iris Murdoch’ın yukarıda adı geçen eserlerinde modern insanınkendine ve topluma yabancılaşmasına çözüm olarak sunduğu ahlaki değerlerincelenip irdelenmektedir.

___

  • Antonaccio, M. (2012) A philosophy to live by engaging Iris Murdoch. New York: Oxford University.
  • Antonaccio, M. (2000) Picturing the human; the moral thought of Iris Murdoch. New York: Oxford University Press.
  • Baldanza, F. (1974) Iris Murdoch. New York: Twayne. European Journal of English Studies Vol. 7, No 2, pp 151-163 Swets&Zeitlinger.
  • Bier, W. C. (Ed). (1972) Alienation, plight of modern man. New York, NY: Fordham University.
  • Bradbury, M. (1973) Iris Murdoch and under the net. London: Oxford University.
  • Conradi, P. J. (1989) Iris Murdoch; the saint and the artist. (2nd ed.). Hong Kong: Mac- Millan.
  • Ford, B. (Ed). (1982) The new pelican guide to English literature. London: Pelican Penguin Books.
  • Forsberg, N. (2013) Language lost and found on Iris Murdoch and the limits of philosophical discourse. New York &London: Bloomsbury Academic.
  • Mackey, J. P. (2000) The critique of theological reason. New York: Cambridge University Press.
  • Margaret, M.R. (2004) Iris Murdoch and the case of “too many men”. Studies in the Novel, Denton: Spring, 2004, Vol. 36, Iss. 1, pg. 79, 16 pgs.
  • Murdoch, I. (1954) Under the net. London: Chatto & Windus.
  • Murdoch, I. (1968) The nice and the good. New York: The Viking.
  • Murdoch, I. (1970) A fairly honorable defeat. Great Britain: Chatto&Windus.
  • Murdoch, I. (1974) The black prince. New York, NY: A Warner Communications Company Neuhouser, F. (Ed) (2014) Alienation. (Transl. R. Jaeggi., & Alan E. Smith). New York: Columbia University.
  • Nicholls, R. (1990, February 9). Murdoch, I. novelist and philosopher is dead. New York Times. p. 1.
  • Rowe, A., &Horner, A. (2010) Iris Murdoch and morality. London& New York: Palgrave Macmillan.
  • Rowe, A. (2007) Iris Murdoch a re-assessment. London& New York: Palgrave Macmillan.
  • Rabinovitz, R. (1968) Iris Murdoch. Irvington, London: Columbia University.Spender, S.
  • (1963). The struggle of the modern. Berkeley & Los Angeles: University of California. Spear, H. D. (1995) Iris Murdoch. London: Macmillan.
  • Todd, R. (1979) Iris Murdoch; the Shakespearian interest. New York: Barness&Nobles.
  • Todd, R. (1984) Contemporary writers; Iris Murdoch. London & New York: Routledge Kegan & Paul.
  • Whibley, M.E. L. The redemption of art. British Journal of Aesthetics vol: 38, No:04342758Oct. 1998, p 375-383.