SEYLA BENHABİB’İN İLETİŞİM ÖZGÜRLÜĞÜNE DAYALI İNSAN HAKLARI ANLAYIŞI

Uluslararası insan hakları hukukunda yaşanan gelişmelere rağmen 20. ve 21. yüzyıllarda milyonlarca insanın temel hak ve özgürlüklerden yararlanamaması, insan haklarının ne olduğu ve nasıl korunması gerektiğine ilişkin tartışmaların gün yüzüne çıkmasına ve alternatif söylemlerin geliştirilmesine yol açmıştır. Söz konusu alternatif okullardan biri olan müzakereci söylemin temsilcilerinden Seyla Benhabib de insan haklarının ne olduğu ve nasıl olması gerektiğine cevap aramıştır. Bu çalışmanın temel amacı Benhabib’in insan hakları yaklaşımını nasıl kurguladığı sorusuna cevap üretmek ve onun yaklaşımının özgün yanlarını araştırmaktır. Bu çerçevede çalışmanın kapsamını Benhabib’in düşünsel anlamda beslendiği düşünürler ve onlara yönelik eleştirel değerlendirmeleri ve söz konusu değerlendirmeler üzerine inşa ettiği insan hakları anlayışı oluşturmaktadır. Benhabib’in insan hakları anlayışının önemi son yıllarda uluslararası göç ve toplumsal hareketlere yönelik devletlerin güvenlik odaklı refleksleri nedeniyle işlevsizleşen insan haklarını yeni bir temelde gerekçelendirmesinden kaynaklanmaktadır. Benhabib, günümüzde Arendtçi anlamda toplumun dışında bırakılan milyonlarca yersiz yurtsuzun temel hak ve özgürlüklerden yararlanabilmesi ve çoğulcu demokrasinin işlerlik kazanabilmesi için insan haklarına müzakereye dayalı yeni bir çerçeve çizmektedir.

SEYLA BENHABIB'S PERCEPTIVE OF HUMAN RIGHTS BASED ON FREEDOM OF EXPRESSION

Despite the improvements in international human rights law, the inability of millions of people to benefit from fundamental rights and freedoms in the 20th and 21st centuries has led to the emergence of debates on what human rights are and how they should be protected and has improved alternative discourses about human rights. One of these alternative schools is deliberative discourse and one of its representatives is Seyla Benhabib. The aim of this study is to discuss Benhabib's understanding of human rights. Accordingly, in this study, it will be tried to answer the question of how Benhabib constructs human rights. In this context, the scope of the study consists of the thinkers that Benhabib benefit while developing her perceptive of human rights, Benhabib's critical evaluations of them and her perceptive of human rights that she built on these evaluations. The importance of Benhabib's perceptive of human rights stems from the fact that she justifies human rights on a new basis, which has become dysfunctional due to the security-oriented reflexes of states towards international migration and social movements in recent years. The importance of this study stems from this. Benhabib draws a new framework based on deliberation on human rights so that millions of homeless people who are excluded from society in the Arendtian sense can benefit from fundamental rights and freedoms and pluralist democracy can be functional.

___

  • Arendt, H, Totalitarizmin Kaynakları: Emperyalizm (4.bs. Bahadır Sina Şener çev., İletişim, 2014)
  • Benhabib, S, 'Transformations of Citizenship: The Case of Contemporary Europe' (2002) (37) Government and Opposition, 439-465.
  • Benhabib, S, 'Democratic Exclusions and Democratic Iterations:Dilemmas of `Just Membership' and Prospects of Cosmopolitan Federalism'. (2007) 6(4) European Journal of Political Theory, 445-462.
  • Benhabib, S, 'Cosmopolitan Norms, Human Rights and Democratic Iterations' (2008) https://www.brown.edu/Research/ppw/files/cosmopolitan%20norms,%20human%20rights%20and%20democratic%20iterations2.doc, Erişim Tarihi: 17.07.2023
  • Benhabib, S, Buhran Çağında Haysiyet Zor Zamanlarda İnsan Hakları. (B. Yıldırım çev., Koç Üniversitesi Yayınları, 2013)
  • Benhabib, S, Ötekilerin Hakları Yabancılar, Yerliler, Vatandaşlar (3. bs. B. Akkıyal çev., İletişim, 2016)
  • Dembour, M.B, 'What Are Human Rights? Four Schools of Thought' (2010) Human Rights Quarterly 1-20.
  • Denli, Ö., 'Evrenselcilikten Vazgeçiş: John Rawls'un İnsan Hakları Kavrayışının Dönüşümü' (2018) 13(30), Journal of Turkish Studies, 125-135.
  • Dinçer, E. H., 'Benhabib ve Balibar’ın Eleştirel YaklaşımlarıEkseninde Yabancının Haklara Sahip Olma Hakkı' (2021) 14(38) Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 337-373.
  • Habermas, J., "Öteki" Olmak, "Öteki"yle Yaşamak (6 bs, İ. Aka çev., Yapı Kredi Yayınları, 2012)
  • Hoover,J. Reconstructing Human Rights, (Oxford University Press, 2016).
  • Kant, I, Ebedi Barış Üzerine Felsefi Deneme. (D.Y. Abadan ve S. L. Meray çev., Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları, 1960)
  • Kiriş, Y. (2022). 'Çağdaş Demokratik Teoride Öteki ve Çoğulculuk: Seyla Benhabib Üzerine Bir Değerlendirme'. (Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2022)
  • Kocaoğlu, M., John Rawls: Adalet Teorisi ve Temel Kavramları (2 bs., İmaj Yayınevi, 2015)
  • Means, A., (2007). 'The Rights of Others' (2007) 6(4) European Journal of Political Theory, 406-423.
  • Rawls, J., Halkların Yasası ve Kamusal Akıl Düşüncesinin Yeniden Ele Alınması (2 bs., G. Evrin çev., İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2006)
  • Rawls, J. Siyasi Liberalizm. (M. F. Bilgi çev.,İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2007)
  • Ricoeur, P., 'On John Rawls' A theory of justice: Is a pure procedural theory of justice possible?' H. S. Richardson (ed.) içinde Development and Main Outlines of Rawls's Theory of Justice (Garland Publishing,1999) 133-144
  • Savaşçın, Z., 'Kant ve Benhabib’de Kozmopolit Hak: Bir Yurttaşlık Zemini Olarak İnsan Hakları'. (2021) (102). Cogito,98-113
  • Şallı, S. (2018). 'Barış Düzeni, Dünya Vatandaşlığı ve Ötekiler: Modern Kozmopolitizm Düşüncesinin Temelleri Üzerine Bir İnceleme' (2018) 5(12) Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 92-108.