KÜRESELLEŞME VE GÜCÜN GÖLGESİNDEKİ “DEMOKRASİ”

Tarihsel gelişmelere göre halkın kendi kendini yönetmesini esas alan demokrasi kavramına, toplumların gelişme düzeylerine bağlı olarak farklı anlamlar atfedilmiştir. Modernizmin siyasal dönüşümünü ifade eden demokrasi kavramı hukukun üstünlüğü, yasal eşitlik, özgürlük gibi unsurları barındırır. Ancak demokrasi söylemi özgürlük, eşitlik ve adaletin ne olduğu ya da ne olabileceğini gösterdiği kadar, maalesef baskı ve tahakkümü, eşitsizlikleri ve adaletsizlikleri gizler hale gelmiş, insan hakları siyasal bir silah olarak kullanılmaya başlanmıştır. Modernizmin ve dolayısıyla demokrasinin temellerini oluşturan Reform ve Rönesans hareketleriyle birlikte genel ahlak, toplumsal ve siyasal alanın dışına itilmiştir. Modernizm, her şeyi seküler boyutlara indirgemiş, apriori düzeydeki ilkeleri dikkate almamıştır. Yeryüzüne egemen olmak için gökyüzünden yüz çevirmiş ve bütün bunları da sadece sözde tek amaç olarak kabul edilen insanın özgür, eşit ve mutlu olması için yapmıştır. Ahlak ve siyasetin birbirinden ayrıldığı modern dönemlerden bu yana ahlak, kapitalizmin de etkisiyle araç haline getirilmiştir. Ahlaki olan günümüz dünyasında ve toplumun etkili çevreleri içinde temsiliyet imkânı bulamamaktadır. Dolayısıyla genel ahlak bağlayıcı gücünü yitirmiş, toplumu meydana getiren bireylerin kendilerini her bakımdan kuşatacak olan üst normlara yaslanma imkânı da ellerinden alınmıştır. Bundan dolayı hak ve özgürlük alanında evrensellik değil çıkar ilişkisi ön planda yer almıştır. Çünkü giderek artan oranda uluslararası ilişkilere ve dış politikalara, iktisadi çıkarlar yön vermeye başlamıştır. Büyük sermaye sahipleri hem ulusal hem de uluslararası alanda hükümetlere baskı yaparak ülkeleri kendi çıkarları doğrultusunda şekillendirmişlerdir. Dahası özgürlük, adalet, demokrasi, insan hakları gibi kavramlar, küresel-uluslararası güçlerin emperyal amaçlarının meşruluk kılıfı haline gelmiştir.

Globalization and the “Democracy” in the Shadow of Power

Considering the historical developments, democracy as a form of governing people by people may have different meanings depending on the development level of societies. The concept of democracy which expresses a political transformation of modernism contains such elements as the rule of law, legal equality, and freedom. However, as discourse of democracy proves freedom, equality and justice, it may also be used as a tool to hide oppression, domination, inequality and injustice and unfortunately human rights have been used as a political weapon. The Reformation and the Renaissance which paved the way for modernism and hence democracy placed the general morality outside the social and political spheres. Modernism has reduced all down to secularism, and taken no heed of a priori principles. It has also disregarded whatever has been considered celestial for the sole purpose of establishing a global dominion over the earth, something which it has done for the quasi-single aim of increasing human freedom, equality and happiness. Today the whole world of the moral life are experiencing expatriated state with capitalism’s effect, the moral of the community the opportunity to representation in the environment can not be effective, public morality is losing its binding force. Thus, an individuals can not find the opportunity to lean on.top norms which will surround him in all respects. Therefore, in the area of rights and freedoms, interests have been at the forefront instead of universality. Because economic interests have become increasingly active on international relations and foreign policy. The capital owners both nationally and internationally shaped states in accordance with its own interests by putting pressure on governments. Furthermore, notions such as freedom, justice, democracy and human rights have become tools of justification for global-international forces to cover their imperial aims.

___

  • Alatlı, Alev, Batı'ya Yön Veren Metinler IV. İstanbul : Alfa Yayınları, 2014. Altındal, Aytunç, Vatikan ve Tapınak Şövalyeleri. 15. Baskı. İstanbul : Alfa Basım Yayım Dağıtım San. ve Tic. Ltd. Şti., 2015.
  • Badiou, Alain, Being And Event, çev. Oliver Feltham, London and New York : Continuum, 2007.
  • —Felsefe ile Politika Arasındaki Gizemli İlişki, çev. Murat Erşen. İstanbul : MonoKL, 2011.
  • —Yüzyıl. [çev.] Işık Ergüden. İstanbul : Sel, 2013.
  • Başkaya, Fikret, Yeni Paradigmayı Oluşturmak. Ankara : Maki, 2011.
  • Baudrillard, Jean, Sessiz Yığınların Gölgesinde ya da Toplumsalın Sonu, çev. Oğuz Adanır, İstanbul : Ayrıntı, 1991.
  • BM. 2017. UN Global Compact Our Participants. UN. [Çevrimiçi] 06 03 2017.
  • [Alıntı Tarihi: 06 03 2017.] https://www.unglobalcompact.org/whatisgc/participants/search?utf8=%E2%9C%93&search%5Bkeywords% 5D=&search%5Bper_page%5D=50&search%5Bsort_field%5D=&sear ch%5Bsort_direction%5D=asc.
  • Bosteels, Bruno, Badiou and Politics, Durham and London : Duke University Press, 2011.
  • Chalmers, Alan, Bilim Dedikleri, çev. Hüsamettin Arslan, Ankara : Vadi Yayınları, 1997.
  • Crouch, Colin, Post Demokrasi, çev. Emre YILDIRIM, Londra : Polity Press, 2004.
  • Dahl, Robert A., Demokrasi Üstüne, çev. Betül Kadıoğlu, Ankara : Phoenix Yayınevi, 2001.
  • Badiou, Alain, Demokrasi Kavramı Üzerine Hayli Spekülatif Bir İrdeleme, Sayı: 43, İstanbul : yazarı bilinmiyor, 2005, Cogito. Çev: Bülent DOĞAN.
  • Tunç, Hasan, Demokrasi Türleri ve Müzakereci Demokrasi Kavramı, 1-2, 2008, Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Cilt XII, s. 1113- 1132.
  • Yayla, Atilla, Demokrasiyi Koruma Kılavuzu, 22, Ankara : Liberte Yayınları, 2001, Liberal Düşünce Dergisi, s. 67-73.
  • Duralı, Ş. Teoman, Çağdaş Küresel Medeniyet. 5. İstanbul : Dergâh Yayınları, 2013.
  • Eisenstadt, Shmuel Noah, Modernleşme-Başkaldırı ve Değişim, çev. Ufuk Coşkun, Ankara : Doğu Batı, 2007.
  • Falakaoğlu, Bülent, Ekonominin İki Modeli: Demokrasi ve Kapitalizm, Evrensel, İstanbul : Bülten Basın Yayın Reklamcılık Tic. Ltd. Şti., 22 04 2014.
  • Fisman, Raymond ve Miguel, Edward, Ekonomi Haydutları: Yolsuzluk, Şiddet ve Ulusların Yolsuzluğu, çev. Tuncel ÖNCEL, Ankara : Efil Yayınevi, 2011.
  • Fortune, Bu papa bir iş adamı. Fortune Turkey. [Çevrimiçi] 08 09 2014. [Alıntı Tarihi: 07 03 2017.] http://www.fortuneturkey.com/bu-papabir-is-adami--1016. Geuss, Raymond, Eleştirel Teori, çev. Ferda Keskin, İstanbul : Ayrıntı Yayınları, 2002.
  • Tuncel, Gökhan, Küreselleşmenin Demokrasinin Yaygınlaşma ve Derinleşme Sürecine Etkisi, Malatya : yazarı bilinmiyor, 2012. Uluslararası Turgut Özal Sempozyumu II. s. 488-504.
  • Lyotard, J. F., Postmodern Durum, çev. Ahmet Çiğdem, Ankara : Vadi Yayınları, 1997.
  • Merget, Maurice, Psikolojik Savaş, çev. Samih TİRYAKİOĞLU. İstanbul : Varlık Yayınevi, 1972.
  • Öztürk, Armağan, Res Publica İdeali Üzerine Tarihsel ve Kavramsal Bir Soruşturma. Res Publica. Ankara : Doğu Batı, 2013, s. 7-39.
  • Öztürk, Mustafa, Tarih Felsefesi. Ankara : Akçağ Yayınları, 2014.
  • Perkins, John, Bir Ekonomik Tetikçinin İtirafları, çev. Murat KAYI, Ankara : A.P.R.I.L Yayıncılık, 2010.
  • Tahir, Ekrem, Bâbîl'deki Türkiye. İstanbul : Yağmur Yayınevi, 2007.
  • Toku, Neşet, İlm-i Umran-İbni Haldun'da Toplum Bilimsel Düşünce. Ankara : Akçağ, 2002.
  • Yılmaz, Sait, Uluslararası İlişkilerde Güç ve Güç Dengesinin Evrimi, İstanbul : Beykent Üniversitesi, 2008, Stratejik Araştırmalar Dergisi, Cilt 1, s. 27-65.
  • Wood, Ellen Meiksins, Küresel Kapitalizmde Emek, Sermaye ve Ulus-Devlet, çev. Ahmet Erhanlı, Ürün Dergisi. İstanbul : yazarı bilinmiyor, Monthly Review dergisi, cilt 49, sayı 3, Temmuz-Ağustos 1997.
  • İlhan, Süleyman, Yeni Kapitalizmin Karanlık Yüzü: İnsanilik ve Ahlakilik Söylemlerinin Sahiciliği Üzerine, 2007, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, s. 283-306.
  • Yılmaz, Sait, 21. Yüzyılda Neler Olacak? İstanbul Aydın Üniversitesi. [Çevrimiçi] 2014. [Alıntı Tarihi: 21 08 2014.] http://usam.aydin.edu.tr/analiz/21Y%C3%BCzy%C4%B1ldaNelerOl acak.pdf.
  • —Ekonomik İstihbarat, Ulusal Kanal. [Çevrimiçi] 17 01 2014.
  • http://www.ulusalkanal.com.tr/ekonomik-istihbaratmakale,1992.html.