SETTAR BEHLÜLZADE’NİN PEYZAJ ÇALIŞMALARINA GENEL BİR BAKIŞ

Settar Behlülzade’nin meslektaşları, yakın tanıdıkları, sanat severleri ve fenomenleri, onun tablolarındaressamın hayatın zorluklarıyla mücadele edebilmiş, felsefesini, duygusal kişiliğini “lirik” üsluplabirleştirebildiler. Sanatçının ilk ilham kaynağı, dünyaya gözünü açtığı Bakü’nun Emircan kasabasımanzaraları olmuş, sanata daha küçük yaşlarda dünyanın en güzel yerleşkelerinden biri olan Abşeronbölgesinin şirin kasabasını tasvir etmekle başlamıştır. Settar Behlülzade’nin ilk eserleri gerçekçi görülse de,gerçek anlamda kısmende olsa “empresyonist” akımın etkisiyle tasvir edilmiştir. Tuvallerinin detaylarındasıralanan renklerin de, bir orkestra senfonisinin ritmindeki gibi duygulu ve hareketli olduğu tanıklığıgörülmektedir. Bu durumu hissedilecek derecede anlamlı hale getiren ise kullandığı renk tonları olmuştur.Komünizim rejimin sanat anlayışıyla, kendi sanat anlayışı arasına keskin mesafe koyan manzara janrınınöncüsü Settar, “lirik” anlamda sanatsal zenginliklerini dile getirmak için, bütün engellere ve baskıcı tutumarağmen, fırça ustasının eserlerinde kendine özgü “felsefi-estetik” meziyyetlerini ortaya koyabilmiştir. Onun,Azerbaycan manzarasına olan çoşkun sevgisi eserlerinde kullandığı renk tonlarında ve diyapazonundagörülmektedir.Anahtar Kelimeler: Settar Behlülzade, Manzara Ressamı, Felsefe, Sanat

___

  • Abdullayev, V. (2011). Emedar İncesanat Hadimi Ressam Necefgulu İsmayılovun Rengkar Gibi Formalaşması. Elmi Eserler.No:11, ISSN:2221-7576, s.148-155
  • Ansimov Q. (1978) Abşeronun canlı boyaları. Genclik, s.164
  • Çelikbağ, T. (2015). 1950-1960 Yıllarında Azerbaycan Ressamlarının Yaratıcılığında Natürmort Janrının Gelişmesi. The Journal of Academic Social Science Studies. International Journal of Social Science. ISSN:2147-29 Doi Number:http://dx.doi.org/10.9761/ JASSS2642 Number: 31 , p. 189-200
  • Eliyev, Z.(2011a) Settar Behlülzade Romantizmin Felsefesi, Gobustan Senet Toplusu, Bakü.1. s.16 - 20
  • Elnure, K.(Rejisör). (2014). Yazgı (Filim). Azerbaycan Televizyonu, Bakü.
  • Eliyev, Z. (2011b) “Settar Behlülzade Yaratıcılığında Romantizm”. (Doktora bitirme tezi), Azerbaycan Devlet Ressamlık Akademisi, Bakü, s.156
  • Hacıyev İ. (2009). Renk ilminin Tarihi Kaynakları, Fikirler ve Teklifler... İlim: 21 asr. Saratov, № 9, s.84
  • Hüsynova, A.(2010). “Aramızda Gezen Dahi ” - Settar Behlülzade. Elmi eserler. Bakü. s.75-79
  • Selimli, N. (2009). Settar Behlülzade və Azerbaycan Poeziyası. Gobustan Jurnalı, No:4, s.79-80
  • Seferaliyeva, G(Ed.). (2009). Settar Behlülzade Bibliografiya, Azerbaycan Devlet Medeniyet ve Turizm Bakanlığı, Bakü, s.181
  • Triller, T.(Ed.), (2012). Settar Behlülzade. Rengkarlık ve Gırafika.Xalk Bank, Bakü, s. 228