NERGİSÎ'NİN KÂFZÂDE FÂİZÎ MERSİYESİ

Mersiye ölen bir kişinin ardından duyulan üzüntüyü dile getiren en eski şiir türlerinden biridir. Ölüm acısının şairlerce dışa vurumu olan mersiyelerde ölen kişinin ardından duyulan üzüntünün yanı sıra, ölüme bakış, inanç sistemi, çeşitli olaylar, ölen kişi ve şair hakkında kişisel bilgiler de yer almaktadır. Türk edebiyatında mersiye kaleme alan şairlerinden biri de Nergisî'dir. Asıl adı Mehmed olan Nergisî, Saraybosnalıdır. Nergisîzâde, Nergiszâde isimlerini de kullanmış ancak daha ziyade, Nergisî ismiyle tanınmıştır. İstanbul'a gelip Kâfzâde Feyzullah Efendi'ye intisap etmiştir. Nesir üstadı olarak tanınan Nergisî, aynı zamanda şuara tezkirelerinde ismi geçen bir şairdir. Bazı kaynaklarda, divan sahibi ol duğu v eya bir şiir mecmuasının bulunduğu kayıtlıdır . Nergisî'nin mensur eserlerin de yer alan şiirlerinin yanında çeşitli mecmualarda da şiirler i bulunmaktadır. Ş iir mecmualarında ve bazı divanlarda yer alan şiirlerinden biri de Kâfzâde Fâizî'nin ölümü üzerine ya zdığı mersiyedir. Terkib - bend nazım şekliyle yazılmış bu mersiye , sekiz bendd en oluşmaktadır. Şair, bu mersiyesinde çok sevdiği dostunun ölümünden duyduğu derin üzüntüyü samimi bir dille ifade etmiştir. Bu çalışmada, Nergisî'nin Kâfzâde Fâizî için yazdığı mersiyenin biçim ve muhtevası üzerinde durulacak ve manzumenin karşılaştırmalı metni verilecektir

Nergisî's Elegy for Kâfzâde Fâizî

Elegy is the oldest type of poem in which regret is expressed after the death of a person. The elegies, which are versification kinds of classic poem, are manifestation of being lived death pain by poets. The elegies have affliction for decedent, thoughts of death, some beliefs of death, varied events, personal information about decedents and poets. One of the poets in classical Turkish literature who expressed his regret with this kind of poem is Nergisî. Nergis î , whose real name is Mehmed was born in Sarajev o. Having used the names Nergisî zâde, Nergiszâde from time to time because of his family's appellation, he had his a ctual fame with the name Nergisî . Finishing his edu cation in Sarajevo, he came to I stanbul and pay homage to Kâfzâde Feyzullah Efendi. Mostly known as munshi he is a poet whose name takes place in tezkires. In some sources it is expressed that he also has a diw an. Also in macmua there can be coincided with poems registered to Nergisî. One of Nergisî's poem s take place in macmuas and diwans is an elegy written for the death of Kâfzâde Fâizî . The elegy written in terkib - bend verse style and consists of eight parts . The p oet, has expressed his deep sadness for the death of his beloved friend in elegy with an intimate language.

___

  • AKKUŞ, Metin. (2013). Klâsik Türk Şiirinin Anlam Dünyası Edebi Türler ve Tarzlar. 3. Baskı. Ankara: Fenomen Yay.
  • AKÜN, Ömer Faruk (1997). "Nergisî". İslam Ansiklopedisi. C. 9. İstanbul: MEB Yay.
  • CANIM, Rıdvan (2010). Divan Edebiyatında Türler. Ankara: Grafiker Yay.
  • ÇAĞLAYAN, Bünyamin; BALABAN, Adem (2013). "Arnavutluk Devlet Kütüphanesindeki (Biblioteka Kombëtare) Türkçe Yazma Mecmualar". Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 8/1. Winter. 215-235.
  • ÇALDAK, Süleyman (2006). "Nergisî". İslam Ansiklopedisi. C. 32. İstanbul: TDV Yay. 560-562.
  • ........................... (2010). Nergisî ve Nihâlistân'ı. İstanbul: Kesit Yay.
  • ...........................(2014). "Nergisî'nin Farsça Gazelleri". UTEK'14 Uluslararası Türk Dili ve Edebiyatı Kongresi. Saraybosna. Bosna Hersek (23-25 Mayıs).
  • ÇAVUŞ, M. Zeliha Stebler (2008). "Türk Edebiyatında Mersiyeler", A.Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi., S. 38. 131-138.
  • sen anı: anı sen M2 S1 çekmegi: çekmege S1
  • GÖKALP, Haluk vd. (2011). "Mersiye" Tür ve Şekil Bilgisi, İstanbul: Kesit Yay.
  • İSEN, Mustafa (1993, 1994). Acıyı Bal Eylemek Türk Edebiyatında Mersiye. Ankara: Akçağ Yay.
  • ................................. (2004). "Mersiye (Türk Edebiyatı)". Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. C. 29. 218-219.
  • KÜÇÜK, Sabahattin (2001). "Kâfzâde Fâizî". TDV İslam Ansiklopedisi. İstanbul: TDV Yay. C.24. 162- 163.
  • SELÇUK, Bahir (2014). "Bir Şehir Medhiyesi: Nergisî'nin Saray Kasidesi". International Journal of Language Academy. Volume 2/3. Autumn. 27-39.
  • ..................... (2014). "Şiir Mecmualarında Nergisî'nin Türkçe Gazelleri ve Bu Gazeller Üzerine Bir Değerlendirme", Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Yıl-6, S.12, Kasım, 1-20.
  • ...................... "Nergisî, Mehmed". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü http://www.turkedebiyatiisimler sozlugu.com/index.php?sayfa=detay&detay=310, (E.T. 15.11.2014).
  • TOPRAK, M. Faruk (2004). "Mersiye", Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. C. 29. 215-217.
  • Dîvân-ı Fâizî, İstanbul Üniversitesi Kütüphanesi, Ty. 391, yk. 131a-132b.
  • Dîvân, Fâizî Kâfzâde Abdülhayy, Milli Kütüphane, 06 Mil Yz A 795, 84a-85a.
  • Feyzî Divanı, (Özel kütüphane, İsen 1994:389-393).
  • Mecmu'a-i Âsâr-ı Muhtelife, Arnavutluk Tiran Devlet Kütüphanesi (Biblioteka Kombëtare) (Dr 6/17 D) 54b-57a.
  • Mecmûa-i Eş'âr, Süleymaniye Kütüphanesi, Ali Nihat Tarlan Koleksiyonu, 34 Sü-Tarlan 77.
  • Mecmûa-i Eş'âr, Milli Kütüphane, Yz A 2860, 109b-110a.